Onlangs hoorde ik tijdens een uitzending van BNR een onderneemster die frozen yoghurt verkoopt in Lissabon. Ondanks de lokale concurrentiestrijd liep het erg goed. Ze heeft het product: ‘Dutch Frozen Yoghurt’ genoemd. Zou het feit dat het product uit Nederland komt, reden zijn om dit product boven een regionaal product te verkiezen?
De hoeveelheid babymelk die naar China gaat, geeft dit wellicht nog beter aan. Zonder enige terughoudendheid kiezen veel Chinese consumenten voor de Nederlandse babymelk. We mogen hier als sector trots op zijn. Toch wil ik een kanttekening plaatsen. Dat we op deze positie zijn gekomen, is niet vanzelf gegaan. Veel regelgeving en kwaliteitssystemen zijn hier aan vooraf gegaan. En laten we eerlijk zijn, die zijn door veel mensen meermalen vervloekt.
Elke verandering roept weerstand op, maar laten we het succes van deze maatregelen niet uit het oog verliezen. We moeten ervoor waken dat we het goede imago niet verliezen. We moeten als Nederlandse zuivel en melkveehouderijsector blijven innoveren om deze positie te behouden. De landen om ons heen zitten immers ook niet stil. Dat de zuivel het thema duurzaamheid nu oppakt en dat daarbij ook aandacht is voor diergezondheid en levensduur, is naar mijn mening een verstandige zet.
Vaak wordt gezegd: die levensduur van de koeien in Nederland zit wel goed, want in andere landen is het veel slechter. Maar het kan toch niet zo zijn dat wij als Nederland niks doen, omdat we beter zijn dan de rest? We zijn daar gekomen juist door meer te doen dan andere landen. We moeten zelf vooruit willen, omdat het ons simpelweg veel kan opleveren, maatschappelijk en financieel.
Daarnaast zorgt dit ervoor dat we als zuivelland voorop kunnen blijven lopen en dat mensen over de gehele wereld veel vertrouwen houden in Nederlandse zuivelproducten en deze massaal blijven kopen. Ik heb het idee dat het bij veel veehouders weerstand oproept als de zuivel zich gaat bemoeien met duurzaamheid, diergezondheid, etc. op de bedrijven van haar leveranciers.
Weerstand is negatieve energie, en ik stel voor deze weerstand om te zetten in positieve energie. Profiteer van het feit dat er aandacht voor uw bedrijf is, wat u vaak nog flink geld op kan leveren ook. Dan maakt u niet alleen uw bedrijf, maar ook de Nederlandse zuivelsector sterker. Dan blijft het Nederland Zuivelland.
Ramon Klaassens
Bedrijfskundige Valacon-Dairy
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/ramon-klaassens/item/10830726/Nederland-moet-goede-zuivelimago-niet-verliezen]Nederland moet goede zuivelimago niet verliezen[/url]