Begin maart zorgde de MultiToolTrac, een elektrisch aangedreven werktuigendrager van Hollandse bodem, voor veel reacties. Drie bedrijven, onder de vlag van de Osse Equipment Manufacturing Group, gingen een speciale trekker bouwen. Behoorlijk ambitieus, maar met een duidelijk doel. Het project liep vertraging op, maar de trekker komt er volgens de fabrikant zeker.
Om even het geheugen op te frissen. Hoe zat het ook alweer? Paul van Ham, landbouwkundig ingenieur en eigenaar van Van Ham Organisatie & Advies, bedacht de Multitooltrac werktuigendrager. Zeven boeren hielpen hem hierbij en gaven hun wensen aan. Het voertuig moest passen binnen een rijpadensysteem, zowel voorzien zijn van een elektrische- als dieselmotor en op drie plaatsen machines kunnen dragen. Machinefabrikant Boessenkool en Wissels Techniek zijn hem uiteindelijk gaan bouwen.
Het project is op zijn zachtst gezegd behoorlijk ambitieus en bovendien innovatief. De deadline van april 2014 was dat ook. ‘Er waren wat tegenslagen met de besturing waardoor we onze deadline moesten verschuiven’, vertelt Van Ham. ‘We hopen nu eind mei in het veld aan de slag te kunnen gaan.’ Desondanks is er volgens Van Ham aan het ontwerp verder niets veranderd. ‘De constructie en lay out zijn nog precies zoals we die hebben verzonnen. Daar is vooraf ook flink wat denkwerk in gegaan. Dit voorjaar hebben we op twee beurzen gestaan met de machine, in Utrecht en in Hannover. De reacties waren zeer positief. Omdat beide beurzen voor de technieksector waren, hebben we weinig boeren gesproken, maar de paar agrariërs die hem hebben gezien waren zeer enthousiast.’
Van Ham wacht rustig af als het gaat om de lancering. Hij wil duidelijk niet over één nacht ijs gaan. ‘Het is de bedoeling om deze zomer, voor de vakantieperiode en de oogst, een velddemonstratie te organiseren. Iedereen kan hem dan bekijken en zijn mening geven. Vooraf hebben we behoorlijk ambitieuze doestellingen gemaakt. Zo moet hij net zo soepel en stil rijden als een elektrische auto. Dat is namelijk een eigenschap die veel mensen waarderen. Met de Multitooltrac hopen we dat ook te realiseren. De luidruchtige en schokkerige hydrostatische aandrijving is dan verleden tijd.’
Als een relatief kleine club ingenieurs een elektrische aandrijving met veel rijcomfort kan ontwikkelen, waarom doen de grote (oogst)machinefabrikanten dat dan niet? Van Ham is laconiek. ‘Die hebben gekozen voor dieselmotoren en richten hun ontwikkelingen volledig daarop. Ze willen niet afwijken van het bestaande concept. Voor een transporttrekker is het ook niet functioneel. De Multitooltrac is daar niet voor bedoeld.’ Met zijn configuratie als werktuigendrager lijkt het apparaat vooral gericht op biologische bedrijven. De fabrikant denkt echter dat hij ook nuttig kan zijn voor de gangbare boer. ‘We zien dat er ook bij gangbare bedrijven meer interesse komt in een rijpadensysteem van 2,25 of 3 meter. De Multitooltrac past hier perfect in.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.