Luxe basismodel

Kleintje Claas met Italiaanse roots op Eima

19 November 2014 - Niels van der Boom - 1 reactie

Grote primeurs zijn niet langer weggelegd voor de Eima beurs in Bologna (Italië) maar toch waren er afgelopen week nog enkele nieuwe trekkers te zien. Een daarvan was de Atos serie van Claas. Die bestaat uit zes modellen met een drie- of viercilinder Same motor. Die levert vermogens tussen de 76 en 109 pk. Claas laat de trekker door SDF in Italië bouwen. Vanaf volgend jaar is hij leverbaar.

De 200-serie is uitgerust met een driecilinder Same motor en de 300-serie met een viercilinder van hetzelfde merk. De Atos komt naast de Axos in het programma en is iets soberder. Die voldoen allemaal aan de Stage 3B (Tier 4A) normen. Daarvoor zijn ze uitgerust met een DOC (diesel oxidatie katalysator) en EGR. De common rail motor is met een turbo uitgerust en optioneel een viscofan.

Claas biedt twee verschillende versnellingsbakken aan. De Twinshift, met twee onder last schakelbare trappen, of de Trishift met drie trappen. Het veranderen van de rijrichting doe je standaard mechanisch of optioneel elektrisch. Claas noemt die laatste Revershift. Qua aftakas kun je kiezen uit drie smaken. 540, 540/540E of 540/540E en 1000/1000E. Optie is een automatische aftakas schakeling en rijafhankelijke aftakas.

Een interessante functie op de Atos is het Smart Stop systeem. Die is optioneel wanneer je voor de elektronische shuttle kiest. Met een druk op de knop kun je ervoor zorgen dat het rempedaal ook als koppelingspedaal fungeert bij lage snelheden. Dat is vooral handig bij voorladerwerk of wanneer je aan het persen bent. Kom je boven een bepaalde snelheid dan schakelt het systeem automatisch uit. Optioneel is de Atos met een geïntegreerde fronthef uit te rusten. Bijzonder in deze PK-klasse. Die kun je mechanisch of hydraulisch bedienen. Dat is ook voor de achterhef het geval. Een eigen voorlader is ook leverbaar en uiteraard populair in deze klasse. Vandaar ook een doorzichtig dakluik. De Atos 300-serie heeft een maximale hefcapaciteit van 4.800 kg. De 200-serie tilt maximaal 3.600 kg.

Standaard bedraagt de olie opbrengst 55L/min. Optioneel is dat 60L/min bij 1.600 tpm. Dat komt het brandstofverbruik ten goede. Maximaal vier ventielen zijn leverbaar, waarvan één elektrisch bediend. Je kunt kiezen uit een 2WD of 4WD vooras. Optioneel is die laatste geremd. De vierstijlen cabine is geheel nieuw. Vanaf januari 2015 worden de eerste trekkers uitgeleverd.

Model Motor Max. vermogen
Atos 220 3 cil Farmotion 2,9L 76 pk (56 kW)
Atos 230 3 cil Farmotion 2,9L 88 pk (65 kW)
Atos 240 3 cil Farmotion 2,9L 97 pk (71 kW)
Atos 330 4 cil Farmotion 3,8L 88 pk (65 kW)
Atos 340 4 cil Farmotion 3,8L 102 pk (75 kW)
Atos 350 4 cil Farmotion 3,8L 109 pk (80 kW)



De nieuwe Atos-serie van Claas wordt naast de iets luxere Axos geplaatst. Hij wordt echter bij SDF (Same Deutz-Fahr) in Italië gebouwd. Een leuk snufje is Smart Stop. Hierbij fungeert het rempedaal ook als koppelingspedaal. Handig bij perswerkzaamheden wanneer je telkens even moet stoppen.


Bijzonder in deze klasse is de optionele fronthef die in het chassis is geïntegreerd. Het kleinste model levert 76 pk. De grootste 109 pk. Die worden uit een drie- of viercilinder Farmotion (Same) motor gehaald. Met DOC en EGR voldoet die aan de Stage 3B norm.


Ook de cabine heeft een flinke update ondergaan. Standaard heb je een mechanische omkeer. Die is optioneel elektrisch. Er is een twee- of drietraps powershift.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Jan-Roelof Jalvingh 20 November 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10860651/kleintje-claas-met-italiaanse-roots-op-eima]kleintje-claas-met-italiaanse-roots-op-eima[/url]
Dit is natuurlijk niet de opvolger van de Celtis, die is al in 2008 opgevolgd door de Axos. De Atos, wat feitelijk een gerebrande Deutz Fahr 5D is met een andere motorkap en een ander dak, komt dus net onder de Axos en zal dus wat voordeliger zijn in aanschaf neem ik aan.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden