GoPro, de bekende fabrikant van actiecamera’s, werkt volgens bronnen aan een eigen lijn met UAV’s (drones). Dat meldt The Wall Street Journal. Volgend jaar al moet een reeks van onbemande helikoptertjes op de markt zijn gebracht. Die zijn gericht op de consumentenmarkt en gaan de directe concurrentie aan met bedrijven als DJI en Parrot.
Omdat de consumentenmarkt met relatief weinig regels te maken heeft, omtrent het drone gebruik, zien fabrikanten kansen voor groei. Naar verwachting stijgt het marktaandeel volgend jaar daarom flink. Bekende fabrikanten als Parrot, 3D Robotics en DJI maken daar al handig gebruik van. Ook in Nederland zijn die drones, en dan met name de DJI Phantom, het meest populair. Vaak in combinatie met een robuuste actiecamera van GoPro.
De onverwoestbare camera van GoPro wordt in veel gevallen gebruikt in combinatie met consumenten drones. Maar, steeds vaker kiezen de fabrikant ervoor zelf een geïntegreerde camera te monteren. Reden genoeg voor GoPro om ook een deel van deze markt op te snoepen. Naar verwachting kost een drone van GoPro je straks tussen de 500 en 1.000 dollar. Ter vergelijking, een DJI Phantom 2 kost in Nederland ongeveer 900 euro.
Omdat de techniek achter drones is uitgekristalliseerd, is het voor een nieuwkomer in de markt relatief gemakkelijk om in te stappen. Met een relatief klein R&D budget kan een fabrikant als GoPro na twee jaar ontwikkeling in de markt stappen. Zeker gezien het succes dat de fabrikant heeft behaald, met daarbij een gunstige financiële positie.
De concurrentie zit ondertussen ook niet stil. De professionele sector, en dan met name die binnen de landbouw en filmindustrie, ligt op zijn gat dankzij het ontbreken van duidelijke regels. Dit zorgt ervoor dat de consumentensector opbloeit. Ook omdat veelal illegaal wordt rondgevlogen door zogenaamde ‘prosumers’. DJI lanceerde recent een nieuwe drone. Ook 3D Robotics werkt hard aan een nieuw consumenten model.
Voor ons als consument is dat eigenlijk alleen maar goed nieuws. De sterke concurrentie zorgt voor een prijzenslag waardoor voor relatief weinig geld goed materiaal kan worden aangeschaft. Voor de agrarische sector een professionele drone zal omarmen blijft dit segment gevuld met consumentenapparatuur. Met de huidige kennis en kunde is dat prima. Tenminste, als de wetgeving het niet de nek omdraait. Echter, met een verwachtte omzet van 1 miljard dollar lijkt dat onwaarschijnlijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.