We moeten hier gelijk een kleine correctie toepassen. Een grote verassing zijn de nieuwe trekkers van Case IH en New Holland namelijk niet. Het blijft echter spannend wat allemaal precies is gewijzigd ten opzichte van de vorige modellen. Case lanceerde vorige week de vernieuwde Maxxum al in Amerika. Op de New Holland T6 en T7 moeten we nog even wachten tot de Sima in Parijs. Verschillende zaken vallen op.
Moederbedrijf CNH heeft de nieuwste emissie norm, Tier 4 Final of Tier 4B genaamd, aangegrepen om het uiterlijk van hun trekkers aan te passen. Met een nieuwe motorkap en cabinedakje krijgen de trekkers een ander smoelwerk. De motor blijft gelijk, alleen komt er wederom wat (geboost) vermogen bij. Ook de Adblue inspuiting wordt verhoogd, om het aandeel roetdeeltjes verder terug te brengen. Bij CNH noemen ze dat Hi-SCR.
Case IH trok afgelopen week het kleed van hun vernieuwde Maxxum-serie. Dat gebeurde op een show in San Antonio. New Holland lanceerde op Youtube een teaser waarbij styling details van hun nieuwe T6 en T7 zijn te zien. Ook die zijn voorzien van een nieuwe ‘agressieve’ look, zoals de fabrikant het zelf noemt. Op internet worden de details van New Hollands nieuwe serie echter al uitgebreid benoemd. Die lijken zeer plausibel.
De belangrijkste reden voor een update van de vijf jaar oude serie is de internationale emissie norm. Uitlaatgassen moeten schoner, door minder roetdeeltjes uit te stoten. Daarom is de koelcapaciteit van de motor vergroot. Meer Adblue wordt ingespoten. Volgens CNH is dat de meest simpele en betrouwbare manier, ten opzichte van bijvoorbeeld roetfilters. Inmiddels hebben alle fabrikanten deze techniek toegepast, omdat alternatieven simpelweg niet voor handen zijn op dit moment. Bijkomend voordeel is dat de service interval is verdubbeld. Voor de motor zou dit 1.200 uur betekenen! De kans is echter groter dat CNH op de SCR-katalysator doelt.
Naast de motorkap is er ook een nieuw cabinedak. Die heeft veel weg van McCormick. We zagen hem ook op de nieuwe Magnum. Dat gebeurde niet vanuit stilistisch oogpunt maar vooral om meer LED-werklampen te kunnen monteren. Standaard krijg je er acht maar tot veertien is mogelijk. CNH gebruikt nog maar één frame voor zowel de vier- als zescilinders. Dat levert een wielbasis van 264 centimeter op. 26 centimeter meer dan voorheen. Hierdoor is de trekker stabieler en de draaicirkel krapper. Wellicht dat CNH de ruimte tussen de cabine en motor in de toekomst gaat benutten voor een andere SCR-katalysator?
Van de nieuwe New Holland T6 en T7 zijn op internet alleen geruchten te vinden over de specificaties. De Italiaanse site Tractorum heeft het echter vaker bij het rechte eind als het gaat om roddels over New Holland. Ook die trekkers krijgen een nieuwe neus en een ander dakje. Kijken we naar de vernieuwde modellenreeks dan vallen een aantal zaken op.
Het kleinste type, de T6.125 (voorheen T6.120) heeft geen power boost meer. De overlap tussen vier- en zescilinder poetst New Holland weg. In de T6 serie is nu één zescilinder verkrijgbaar, van 180 pk. Bij de grotere T7 verdwijnen de modellen T7.200 SWB en T7.250 LWB (korte en lange wielbasis). Ook Case IH vernieuwt zijn Puma-serie, het zusjes van de T7. In Noord-Amerika behoudt die vooralsnog zijn oude design. Verwacht op de Sima wel een design update.
De nieuwe Case IH Maxxum en Puma T4F:
Nieuw type | Max. Vermogen PK | Oud type | Transmissies |
Maxxum 115 | 145 | Maxxum 110 | 24x24, semi-PS, CVT |
Maxxum 125 | 155 | Maxxum 115 | 24x24, semi-PS, CVT |
Maxxum 135 | 169 | Maxxum 125 | 24x24, semi-PS, CVT |
MAxxum 145 | 175 | Maxxum 140 | Semi-PS, CVT |
Maxxum 150 | 175 (6 cil.) | - | Semi-PS |
Puma 150 | 190 | Puma 145 | Full PS of CVT |
Puma 165 | 210 | Puma 160 | Full PS of CVT |
Puma 185 | 225 | Puma 185 | Full PS of CVT |
Puma 200 | 245 | Puma 200 | Full PS of CVT |
Puma 220 | 260 | Puma 220 | Full PS of CVT |
Puma 240 | 270 | Puma 230 | CVT |
De nieuwe New Holland T6 en T7 T4F (geen officiële cijfers)
Nieuw type | Max. Vermogen PK | Oud type | Transmissies |
T6.125 | 125 (geen boost) | T6.120 | Electro Command 17x16 |
T6.145 | 145 | T6.140 | Electro Command of CVT |
T6.155 | 155 | T6.150 | Electro Command of CVT |
T6.165 | 165 | T6.160 | Electro Command of CVT |
T6.175 | 175 | T6.175 | Electro Command of CVT |
T6.180 | 180 (6 cil.) | - | Electro Command 17x16 |
T7.175 | 175 | T7.170 | RC 18x6, PC 18x6, CVT* |
T7.190 | 190 | T7.185 | RC 18x6, PC 18x6, CVT* |
T7.210 | 210 | T7.210 | RC 18x6, PC 18x6, CVT* |
T7.230 | 230 | T7.220 | PC 18x6 of CVT |
T7.245 | 245 | T7.235 | PC 18x6 of CVT |
T7.260 | 260 | T7.260 | PC 18x6 of CVT |
T7.270 | 270 | T7.270 | CVT (Auto Command) |
*Range Command en Power Command. CVT is Auto Command.
De vernieuwde Maxxum Tier 4 Final serie heeft een ander smoelwerk gekregen. Motorkap en cabinedak zijn vernieuwd. De motor bleef gelijk maar de specificaties niet. Opvallend is de grote wielbasis. Op de viercilinders zelfs 26 centimeter! langer.
New Holland lichtte alleen een tipje van de sluier. De nieuwe T6 en T7 worden op de Sima gelanceerd. Ook deze trekkers krijgen een gewijzigde styling, met eveneens een langere wielbasis.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10861989/CNH-bereidt-zich-voor-op-nieuwe-Sima-trekkers]CNH bereidt zich voor op nieuwe Sima trekkers[/url]
oranje renault is een mooi kleurtje