Mid-range 6 cil. vernieuwd

CNH bereidt zich voor op nieuwe Sima trekkers

9 Februari 2015 - Niels van der Boom - 4 reacties

We moeten hier gelijk een kleine correctie toepassen. Een grote verassing zijn de nieuwe trekkers van Case IH en New Holland namelijk niet.  Het blijft echter spannend wat allemaal precies is gewijzigd ten opzichte van de vorige modellen. Case lanceerde vorige week de vernieuwde Maxxum al in Amerika. Op de New Holland T6 en T7 moeten we nog even wachten tot de Sima in Parijs. Verschillende zaken vallen op.

De wielbasis van alle viercilinders wordt met 26 centimeter verlengd

Moederbedrijf CNH heeft de nieuwste emissie norm, Tier 4 Final of Tier 4B genaamd, aangegrepen om het uiterlijk van hun trekkers aan te passen. Met een nieuwe motorkap en cabinedakje krijgen de trekkers een ander smoelwerk. De motor blijft gelijk, alleen komt er wederom wat (geboost) vermogen bij. Ook de Adblue inspuiting wordt verhoogd, om het aandeel roetdeeltjes verder terug te brengen. Bij CNH noemen ze dat Hi-SCR.

Case IH trok afgelopen week het kleed van hun vernieuwde Maxxum-serie. Dat gebeurde op een show in San Antonio. New Holland lanceerde op Youtube een teaser waarbij styling details van hun nieuwe T6 en T7 zijn te zien. Ook die zijn voorzien van een nieuwe ‘agressieve’ look, zoals de fabrikant het zelf noemt. Op internet worden de details van New Hollands nieuwe serie echter al uitgebreid benoemd. Die lijken zeer plausibel.

De belangrijkste reden voor een update van de vijf jaar oude serie is de internationale emissie norm. Uitlaatgassen moeten schoner, door minder roetdeeltjes uit te stoten. Daarom is de koelcapaciteit van de motor vergroot. Meer Adblue wordt ingespoten. Volgens CNH is dat de meest simpele en betrouwbare manier, ten opzichte van bijvoorbeeld roetfilters. Inmiddels hebben alle fabrikanten deze techniek toegepast, omdat alternatieven simpelweg niet voor handen zijn op dit moment. Bijkomend voordeel is dat de service interval is verdubbeld. Voor de motor zou dit 1.200 uur betekenen! De kans is echter groter dat CNH op de SCR-katalysator doelt.

Naast de motorkap is er ook een nieuw cabinedak. Die heeft veel weg van McCormick. We zagen hem ook op de nieuwe Magnum. Dat gebeurde niet vanuit stilistisch oogpunt maar vooral om meer LED-werklampen te kunnen monteren. Standaard krijg je er acht maar tot veertien is mogelijk. CNH gebruikt nog maar één frame voor zowel de vier- als zescilinders. Dat levert een wielbasis van 264 centimeter op. 26 centimeter meer dan voorheen. Hierdoor is de trekker stabieler en de draaicirkel krapper. Wellicht dat CNH de ruimte tussen de cabine en motor in de toekomst gaat benutten voor een andere SCR-katalysator?

Van de nieuwe New Holland T6 en T7 zijn op internet alleen geruchten te vinden over de specificaties. De Italiaanse site Tractorum heeft het echter vaker bij het rechte eind als het gaat om roddels over New Holland. Ook die trekkers krijgen een nieuwe neus en een ander dakje. Kijken we naar de vernieuwde modellenreeks dan vallen een aantal zaken op.

Het kleinste type, de T6.125 (voorheen T6.120) heeft geen power boost meer. De overlap tussen vier- en zescilinder poetst New Holland weg. In de T6 serie is nu één zescilinder verkrijgbaar, van 180 pk. Bij de grotere T7 verdwijnen de modellen T7.200 SWB en T7.250 LWB (korte en lange wielbasis). Ook Case IH vernieuwt zijn Puma-serie, het zusjes van de T7. In Noord-Amerika behoudt die vooralsnog zijn oude design. Verwacht op de Sima wel een design update.

De nieuwe Case IH Maxxum en Puma T4F:

Nieuw type Max. Vermogen PK Oud type Transmissies
Maxxum 115 145 Maxxum 110 24x24, semi-PS, CVT
Maxxum 125 155 Maxxum 115 24x24, semi-PS, CVT
Maxxum 135 169 Maxxum 125 24x24, semi-PS, CVT
MAxxum 145 175 Maxxum 140 Semi-PS, CVT
Maxxum 150 175 (6 cil.) - Semi-PS
Puma 150 190 Puma 145 Full PS of CVT
Puma 165 210 Puma 160 Full PS of CVT
Puma 185 225 Puma 185 Full PS of CVT
Puma 200 245 Puma 200 Full PS of CVT
Puma 220 260 Puma 220 Full PS of CVT
Puma 240 270 Puma 230 CVT


De nieuwe New Holland T6 en T7 T4F (geen officiële cijfers)

Nieuw type Max. Vermogen PK Oud type Transmissies
T6.125 125 (geen boost) T6.120 Electro Command 17x16
T6.145 145 T6.140 Electro Command of CVT
T6.155 155 T6.150 Electro Command of CVT
T6.165 165 T6.160 Electro Command of CVT
T6.175 175 T6.175 Electro Command of CVT
T6.180 180 (6 cil.) - Electro Command 17x16
T7.175 175 T7.170 RC 18x6, PC 18x6, CVT*
T7.190 190 T7.185 RC 18x6, PC 18x6, CVT*
T7.210 210 T7.210 RC 18x6, PC 18x6, CVT*
T7.230 230 T7.220 PC 18x6 of CVT
T7.245 245 T7.235 PC 18x6 of CVT
T7.260 260 T7.260 PC 18x6 of CVT
T7.270 270 T7.270 CVT (Auto Command)

*Range Command en Power Command. CVT is Auto Command.


De vernieuwde Maxxum Tier 4 Final serie heeft een ander smoelwerk gekregen. Motorkap en cabinedak zijn vernieuwd. De motor bleef gelijk maar de specificaties niet. Opvallend is de grote wielbasis. Op de viercilinders zelfs 26 centimeter! langer.


New Holland lichtte alleen een tipje van de sluier. De nieuwe T6 en T7 worden op de Sima gelanceerd. Ook deze trekkers krijgen een gewijzigde styling, met eveneens een langere wielbasis.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
bert 15 Februari 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10861989/CNH-bereidt-zich-voor-op-nieuwe-Sima-trekkers]CNH bereidt zich voor op nieuwe Sima trekkers[/url]
goed bericht ga zo door
roer om 15 Februari 2015
nog meer blauw/rood in de polder
Zandboer 16 Februari 2015
nog een paar jaar, dan zijn ze vast oranje
denk dat het de enige kandidaat is voor Kubota,
die wil groeien en gaat overnemen denk ik
erik 16 Februari 2015
oranje renault is een mooi kleurtje
sleatman 17 Februari 2015
erik schreef:
oranje renault is een mooi kleurtje


Amen
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden