De Duitse trailerfabrikant Fliegl kondigde op 29 april aan een eigen hoofdkwartier in het Engelse Boston te vestigen. Van daaruit zullen niet alleen afschuif- en kipwagens, mesttanks en strooiers worden verkocht, maar in de toekomst ook geproduceerd. Dat laat de fabrikant uit het Beierse Mühldorf weten. Het gaat specifiek om de agrarische producten.
Fliegl verkoopt op dit moment voornamelijk meststrooiers en luxe afschuifwagens in Groot-Brittannië. Maar, in de toekomst zou het graag een marktaandeel willen hebben in de markt voor gewone kipwagens. Dat schrijft Farmers Weekly. Het bedrijf werkte voor de verkoop op het eiland tot nu toe samen met een klein groepje dealers, zonder een zonder importeur.
Fliegl gaat het dealernetwerk verder uitbreiden en een eigen vestiging voor de import in het leven roepen. Vanuit Boston, Lincolnshire, zal service worden geleverd, onderdelen opgeslagen, product onderzoek plaatsvinden, assemblage van componenten en de monteren hiervan.
Commercieel directeur Jose Viedma is van mening dat 2015 een goed jaar is om in Groot-Brittannië te starten. ‘De wetgeving in het land is veranderd. Het gewichtlimiet is verhoogd en trekkers mogen sneller rijden’, laat hij weten. ‘Onze producten zijn gefabriceerd uit aluminium. Hierdoor zijn ze zo licht mogelijk maar wel sterk en met een hoog laadvolume.’
Het kost Fliegl op dit moment 2.000 euro om een kipwagen naar het eiland te brengen. Door in Duitsland gefabriceerde onderdelen naar Boston te sturen kunnen de wagens daar geassembleerd worden. Dat scheelt flink in de transportkosten.
De focus ligt bij Fliegl op dit moment bij gewone kipwagens met een laadvermogen tot 16 ton. Volgens Viedma is de Britse markt jaarlijks goed voor 8.000 nieuwe kippers. De Duitsers willen graag 3 tot 5 procent van die markt inpalmen. ‘Het huidige Europese ontwerp is vaak te hoog en te kort voor gebruik in Engeland’, legt de commerciële man uit. ‘De nieuwe kipwagens zullen speciaal voor Groot-Brittannië worden ontwikkeld. Dat gebeurt met onderdelen afkomstig uit Duitsland, maar ook lokaal gefabriceerde materialen.’
Fliegl gaat ook proberen componenten te maken voor hun meststrooiers. Deze worden naar verwachting ook in de nieuwe fabriek geassembleerd. Voor hout versnipperaars is dat eveneens het geval. Omdat de biomassa markt sterk opkomend is verwacht Fliegl hier ook veel van.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.