Zes vragen aan Hero Dijkema

Kenteken geeft status aan landbouwverkeer

20 Mei 2016 - Niels van der Boom - 26 reacties

Het dossier kentekening van landbouwvoertuigen en APK-keuring doet flink wat stof opwaaien. Het doel is de veiligheid verhogen, maar boeren klagen vooral over de kosten die het met zich meebreng. Boerenbusiness interviewt landbouwverkeerspecialist Hero Dijkema over de noodzaak van het trekkerkenteken.

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu presenteerde 18 mei het dossier over kentekening van landbouwvoertuigen en een APK plicht die daarop volgt. Het zoveelste hoofdstuk in de discussie, die sinds 2013 flink wat stof doet opwaaien.

In het wetsvoorstel valt te lezen dat vanaf 1 januari 2017 alle nieuwe landbouwvoertuigen van een kenteken moeten zijn voorzien. Voor bestaande machines mag dit een maand later. Een APK plicht volgt na 20 mei 2018. De winst? Verhoging van de verkeersveiligheid en de mogelijkheid om dan legaal 40 km/u te rijden. Hero Dijkema, beleidsadviseur (land)bouwverkeer bij brancheorganisatie Cumela Nederland geeft een toelichting en ontkracht de fabeltjes.

Het wetsvoorstel van minister Schultz deed flink wat stof opwaaien. Hoe definitief is het eigenlijk?

De Tweede Kamer gaat nu over het wetsvoorstel stemmen

‘Begin dit jaar heeft de minister de Tweede Kamer haar wetsvoorstel gestuurd. Hierop zijn schriftelijk vragen ingediend en beantwoord. Dit dossier bevat het formele antwoord op deze vragen over het wetsvoorstel. Het is nu aan de Tweede Kamer om dit in een plenair overleg te bespreken en hierover te stemmen. Ook moet nog goedkeuring uit de Eerste Kamer komen. Druk komt er vanuit Brussel, vanwege de Europese APK-keuringsplicht voor snelle trekkers, die op 20 mei 2018 in gaat. Cumela en andere betrokken organisaties pleiten daarom voor behandeling van het wetsvoorstel voor de zomer. Anders wordt het kort dag voor kentekening van bestaande voertuigen. De eisen staan vast. Wordt er ingestemd, dan moeten alle nieuwe landbouwvoertuigen vanaf 1 januari 2017 op kenteken worden gezet. Voor bestaande voertuigen staat die datum op 1 februari 2017. Tot 1 april 2018 hebben eigenaren de tijd om een kenteken aan te vragen. Trekkers die sneller dan 40 km/u kunnen rijden moeten vanaf 20 mei 2018 APK gekeurd worden. Zonder kentekenbewijs, met daarin vermeld de maximumconstructiesnelheid, is dit anders niet efficiënt en tegen zo laag mogelijke kosten uit te voeren.’

Ondernemers noemen de kentekenplicht vooral geldklopperij door de overheid. Wat is daar volgens u van waar?
‘Eén van de betrokken organisaties bij het wetsvoorstel is LTO Nederland. Zij hebben de wetgeving naar mijn mening nog niet duidelijk genoeg naar hun leden toe gecommuniceerd. Hierdoor zie je nu veel discussie ontstaan. Feit is dat landbouwverkeer geen positieve houding geniet bij wegeigenaren. Willen we serieus genomen worden, dan is kentekening vereist. Een kenteken geeft status aan het voertuig. Wie argumenteert met geldklopperij moet verder kijken dan zijn neus lang is. Gedurende het hele traject is op kostenbeperking gehamerd. Een kentekenbewijs gaat 18 euro kosten. Dit is online aan te vragen en te betalen. Inclusief het laten persen van een kentekenplaat praat je over 30 euro per voertuig. De uren zijn hier niet bij gerekend. Voor 300 euro heb je dus 10 trekkers, zelfrijders of aanhangers op kenteken. Je mag dan wél legaal 40 km/u rijden en dat is veel waard. Landelijk gezien praat je over 18 miljoen euro aan kosten, dit lijkt veel. Ik heb alle begrip voor de huidige situatie onder bijvoorbeeld melkveehouders echter, de kosten per bedrijf vallen mee. Naar mijn mening wegen ze niet op tegen de voordelen. Consequent de snelheid overtreden, zoals we nu doen, is geen lange termijn oplossing.’

Een ander onderwerp waarover wordt gediscussieerd is de verkeersveiligheid. Een geldig argument?
‘Een grote wens van Cumela en trekkereigenaren is het verhogen van de maximumsnelheid van 25 naar 40 km/u. Dit kan alleen met een kenteken, zodat gehandhaafd kan worden. Alles wat op de weg rijdt heeft een kenteken. Een bijkomend voordeel voor de sector is dat we serieus worden genomen. Zo kunnen we onderhandelen over de toegang tot wegen die nu gesloten zijn voor landbouwverkeer, waardoor landbouwverkeer niet langer noodgedwongen naast fietsers of door de bebouwde kom hoeft te rijden. Om veilig 40 km/u te rijden moet dit aantoonbaar veilig kunnen. Daarbij moet worden aangetoond dat een aanhanger van meer dan 3.500 kg voorzien is van een goed werkende rem. Is dit niet het geval, dan krijgt de aanhanger geen zelfstandig kenteken en mag er met de combinatie niet harder dan 25 km/u worden gereden.’

In het wetsvoorstel staat dat aanhangers ook van een kenteken moeten voorzien. Geldt dat ook voor getrokken werktuigen?
‘Alle aanhangers zwaarder dan 750 kilo moeten voorzien worden van een kenteken. Bij een snelheid tot 25 km/u volstaat een witte kentekenplaat met daarop het kenteken van de trekker. Boven die snelheid heeft de aanhanger een eigen gele plaat nodig. Dat geldt niet voor gedragen werktuigen die in de driepuntshef hangen. Bijvoorbeeld een ploeg met steunwiel. Getrokken werktuigen met een scharnierpunt, zoals een getrokken aardappelpoter of zaaimachine moeten dus eveneens van een kenteken voorzien worden als er harder dan 25 km/u mee wordt gereden.’

Hoe zit het met voertuigen die nu van een grensverkeer (GV) kenteken zijn voorzien?

30

euro

gaat het trekkerkenteken kosten

‘Alle voertuigen met een GV-kenteken behouden deze. Het enige wat de eigenaar moet doen is hem digitaal op naam zetten. Dat is nu niet het geval. Die tenaamstelling kost 9,83 euro per kenteken. Nu snel alle voertuigen van een GV-plaat is kostentechnisch niet interessant. Een grensverkeer kenteken kost nu 39 euro om aan te vragen. Het trekkerkenteken kost straks 18 euro. Het laten schouwen van voertuigen is overbodig. Je hoeft dus niet langs een dealer of mechanisatiebedrijf met het complete wagenpark.’

De oldtimer van mijn opa, waar ik geen papieren van heb, moet die ook op kenteken?
‘Alle landbouwvoertuigen, ook oldtimers, moeten van een kenteken worden voorzien. Ook de oldtimerverenigingen zijn bij de besprekingen betrokken geweest. Zelfs wanneer niet alle technische gegevens bekend zijn wordt een kenteken verstrekt. Is het voertuig van voor 1 januari 1978, dan mag je op de oldtimer een blauwe kentekenplaat met witte letters voeren.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
26 reacties
schoenmakers1 20 Mei 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10869831/Kenteken-geeft-status-aan-landbouwverkeer]Kenteken geeft status aan landbouwverkeer[/url]
Hier mag ik dus alweer gratis meeliften op het lto succes, hadden ze maar niet bestaan
ome henk 20 Mei 2016
Ik hoef helemaal geen 40 te rijden, 25 is prima.
jos 20 Mei 2016
Ik vraag mij af : Of men op deze manier niet het doel voorbij schiet.
slimpie 20 Mei 2016
Heb al enkele tractors uit de verzekering gezet, dus die bestaan niet meer kom bijna nooit op de weg en ga niet betalen voor de kilometervreters
petatje 20 Mei 2016
Volgens mij is onze loonwerkersbond BOVALde boosdoener om zogenaamde oneerlijke concurrentie te beteugelen. En LTO is weer te lam om deze lastenverhoging voor hun leden aan de kaak te stellen. Als ze maar kontributie krijgen en hun eigen baantjes behouden is alles super bij en voor hun leden, althans de paar die er over blijven. En het overleg was in elk geval weer werkgelegenheid voor de LTO-bureaucraten.
harry 21 Mei 2016
Zullen we cumela eens boycotten als telers, paar weken geen zaken doen met aangesloten cumela bedrijven.

Bedoeling is dat boeren minder trekkers gaan rijden en loonwerkers meer werk krijgen....
Boer 21 Mei 2016
In het buitenland is het de normale zaak. Kenteken op de voertuigen.
Makkelijk om vanaf de zijlijn tegen de lto te schoppen. Wil je dat we allemaal individueel aan tafel gaan zitten of de wegen blokkeren. Wedden dat dit niet werkt in nl. Polderen dat is wat we doen en wat ik merk aan de huidige boer is angst voor verandering.
petatje 21 Mei 2016
Boer schreef:
In het buitenland is het de normale zaak. Kenteken op de voertuigen.
Makkelijk om vanaf de zijlijn tegen de lto te schoppen. Wil je dat we allemaal individueel aan tafel gaan zitten of de wegen blokkeren. Wedden dat dit niet werkt in nl. Polderen dat is wat we doen en wat ik merk aan de huidige boer is angst voor verandering.

Ja polderen dat is wat LTO doet. Als we allemaal de gulden middenweg gingen bewandelen waren er geen ondernemers en geen economische systemen meer over! Laat daar die doorgeschoten polderaars, die zelf voor hun inkomen geen directe belangen hebben maar voor anderen te menen moeten uitmaken wat goed is voor hen, daar maar eens over nadenken als dat soort figuren daar uberhaupt toe in staat is. Want polderen betekent alle eigen belangen naar de achtergrond verplaatsen voor de gemeenschappelijke zaak. Nou als agrarisch ondernemer heb ik een ander belang dan onze ambtenaren die alleen uit de klaarhangende ruiven eten! Daar staat hun eigen belang wel vooraan!
jos 21 Mei 2016
Ik ben van mening dat boeren een gedeelte van de nog te maken kosten gecompenseerd moeten krijgen. Het wordt anders een dure kenteken bedoeling.
schoenmakers1 21 Mei 2016
Het is enkel werkverschaffing, 1 platen maken, 2 administratie, 3 apk, 4 reparaties voor dingen die toch nooit gebruikt worden. Zo houd nederland de economie op dreef, en ja, de boer heeft gewoon pech dat hij boer is, maar hij mag ook oprotten, graag zelfs, en lto stond erbij en keek erna
edik 22 Mei 2016
wat een stelletje azijnpissers hier
er word gewoon 40- 50 km /u of harder gereden dan de maximale snelheid van 25 km/u die wettelijk mag.
het is nu duidelijk en de kosten vallen mee
een trekker die je gebruikt op de openbare weg , die gaat zo goedgekeurd worden , anders ben je een gevaar voor jezelf , en je mede weggebruikers
er is te vaak een landbouwvoertuig betrokken bij een ongeval met zwaar letsel
Bart 22 Mei 2016
Mag dit bij een oldtimer ook een kleine kentekenplaat zijn,zoals bij een motor?
Of moet je hierbij aan bepaalde maten voldoen?
Hans 22 Mei 2016
wacht maar op de keuring die gaat vooral bij meerdere tractors er behoorlijk in hakken ---er is bijna geen concurentie, en ze kunnen rekenen wat ze willen volgend probleem word de keuring van alle getrokken voertuigen karren en wagens enz dit is in navolging van de rode diesel en de nieuwe heffing akkerbouwprodukten 21 procent assurantiebelasting weer een lekkere prijs voor onze standsorganisaties
je moet wel heel weinig verstand hebben als je deze lui nog jaarlijks
fors betaald voor deze ongevraagde diefstal waar je niet in gekend word
gerrit 22 Mei 2016
En het personeel van de loonbedrijven zitten straks een half jaar op cursus of bij de keuringsstations en allerlei kenteken platen aanbrengen op alle verschillende voertuigen
dit zal ook wel een aardig prijsverhoginkje op gaan leveren
Edje 22 Mei 2016
Maar we zijn er nog niet, straks moeten we ook nog wegenbelasting betalen. Of we nou veel of weinig op de weg rijden. Weer een melkkoe erbij voor de overheid.
Flevo uitje 23 Mei 2016
Wat een kortzichtige personen hier zeg. Lekker makkelijk om LTO weer overal de schuld van te geven. Nederland heeft als één van 3 landen in Europa geen kenteken. Dat is een uitzonderlijke situatie. Daarbij hanteren we nog steeds regels uit 1956. Je kon aanvoelen dat dit moest veranderen! Als je van die drie tientjes voor een kenteken niet meer kunt bestaan zul je het probleem toch ergens anders moeten zoeken. Iedereen met een trekker heeft jarenlang overal doorheen kunnen fietsen en nu moeten we gewoon normaal doen net als ieder ander voertuig.
Abonnee
erik 23 Mei 2016
en nu het te laat is hoor je ze. Hier is jaren geleden de discussie al over gevoerd en het word nu tot uitvoering gebracht. Elk zichzelf respecterend ondernemer wist dat al en die hoor je hier niet
Zandboer 23 Mei 2016
Ach, trekkers kosten tienduizenden euro's en een plaat maar een paar tientjes. Als 1 van de laatste landen in Europa zijn we nu herkenbaar. Hoop dat de 16 jarige knuppeltjes die soms al over het stuur heen kunnen kijken nu 40 gaan rijden met de veel te grote silagewagens. Ze kunnen eindelijk herkenbaar op een bon geschreven. Ik vind het prima. Zal met plezier 5 borden voor mijn wegmachines aanschaffen.
peer 23 Mei 2016
als het bij die kentekenplaten blijft ok
zijn we eens niet de eerste die iets doen
meestal zijn we de rest 20 jaar voor
kijk naar de asbest van de daken rode diesel mest regels voor onderwerken lagere btw kosten voor personeel straks apk voor trekkers en ga zo maar door
Ard Eshuis 23 Mei 2016
Ach Zandboer en anderen hier: Er verandert niks aan de "jongens van 16 met veel te grote silagewagens" het enige dat verandert is dat de boer gigantisch op kosten gejaagd wordt, niet door het kenteken, maar door de APK keuring die straks elk lampje en leidinkje moet gaan controleren en vervangen. Loonwerkbond vindt het prima, want die berekenen wel door...
Die knuppeltjes (OOK VAN 40 en 50 plus) doen nooit anders dan jakkeren en vol in de ankers remmen, dat hoort kennelijk bij het loonwerker zijn, afremmen op de motor en anticiperen doen ze bijna nooit. Net als gas loslaten en ruimte maken voor tegenliggers... Denk echt maar niet dat het kenteken daar iets aan gaat veranderen, enkel je krijgt nog meer ambtenarij en daar gaat het Den Haag en Brussel om: Banen banen en nog eens banen... De boer? Liever nog vandaag dan morgen oprotten!
LTO stond erbij en keek er naar...
hanrie 23 Mei 2016
als burger ben ik blij dat ik straks kentekens kan noteren en door kan geven aan de politie..
Jan 24 Mei 2016
Ik weet zeker dat wanneer LTO en CUMELA niet aan de onderhandelingstafel hadden gezeten, de eisen aan landbouwvoertuigen gelijk waren geweest aan die van de vrachtwagens.

Inclusief een (digitale) tachograaf. Welke verplicht is op ALLE voertuigen die sneller kunnen en mogen rijden als 45 km/uur.

En gezien het rijgedrag van bepaalde lieden is het verwonderlijk dat dergelijke maatregelen, zoals T-rijbewijs, kentekenplicht en APK, voor het landbouw verkeer niet eerder zijn ingevoerd.
Abonnee
moeder overste 24 Mei 2016
amen, ik had het niet beter kunnen verwoorden
Lg 26 Juli 2016
Goede zaak, met name voor die apparaten die 50 rijden en je in de berm drukken op een smalle weg, ook nog een gedegen rij opleiding zoals bij een vrachtwagen
grensgeval 26 Juli 2016
Wel €1500/mnd lease betalen maar een plaat er op is te veel gevraagd........

Ik rij al bijna 15jaar met een plaat en ben sindsdien 3x in het buitenland geweest.
Dus niet echt noodzakelijk.
bas 27 Juli 2016
Waar blijft de keuring op pleziervaartuigen met hun stinkende motoren De kanalen zijn hier blauw van de walm als ze langsvaren.En paardentrailers die met 40 km over de 100km wegen rijden met een veel te kleine auto is daar ook een keuring voor, ook daar zijn voortdurend ongelukken mee.
bas 27 Juli 2016
Ik vind het overigens helemaal prima zo maar dan wel voor alles en iedereen.Geen uitzondering voor hobby trekkers of werkvoorzieningschap of wat dan ook.Allemaal een gedegen rijbewijs en gekeurde trekkers en wagens.
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden