Het dossier kentekening van landbouwvoertuigen en APK-keuring doet flink wat stof opwaaien. Het doel is de veiligheid verhogen, maar boeren klagen vooral over de kosten die het met zich meebreng. Boerenbusiness interviewt landbouwverkeerspecialist Hero Dijkema over de noodzaak van het trekkerkenteken.
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu presenteerde 18 mei het dossier over kentekening van landbouwvoertuigen en een APK plicht die daarop volgt. Het zoveelste hoofdstuk in de discussie, die sinds 2013 flink wat stof doet opwaaien.
In het wetsvoorstel valt te lezen dat vanaf 1 januari 2017 alle nieuwe landbouwvoertuigen van een kenteken moeten zijn voorzien. Voor bestaande machines mag dit een maand later. Een APK plicht volgt na 20 mei 2018. De winst? Verhoging van de verkeersveiligheid en de mogelijkheid om dan legaal 40 km/u te rijden. Hero Dijkema, beleidsadviseur (land)bouwverkeer bij brancheorganisatie Cumela Nederland geeft een toelichting en ontkracht de fabeltjes.
Het wetsvoorstel van minister Schultz deed flink wat stof opwaaien. Hoe definitief is het eigenlijk?
‘Begin dit jaar heeft de minister de Tweede Kamer haar wetsvoorstel gestuurd. Hierop zijn schriftelijk vragen ingediend en beantwoord. Dit dossier bevat het formele antwoord op deze vragen over het wetsvoorstel. Het is nu aan de Tweede Kamer om dit in een plenair overleg te bespreken en hierover te stemmen. Ook moet nog goedkeuring uit de Eerste Kamer komen. Druk komt er vanuit Brussel, vanwege de Europese APK-keuringsplicht voor snelle trekkers, die op 20 mei 2018 in gaat. Cumela en andere betrokken organisaties pleiten daarom voor behandeling van het wetsvoorstel voor de zomer. Anders wordt het kort dag voor kentekening van bestaande voertuigen. De eisen staan vast. Wordt er ingestemd, dan moeten alle nieuwe landbouwvoertuigen vanaf 1 januari 2017 op kenteken worden gezet. Voor bestaande voertuigen staat die datum op 1 februari 2017. Tot 1 april 2018 hebben eigenaren de tijd om een kenteken aan te vragen. Trekkers die sneller dan 40 km/u kunnen rijden moeten vanaf 20 mei 2018 APK gekeurd worden. Zonder kentekenbewijs, met daarin vermeld de maximumconstructiesnelheid, is dit anders niet efficiënt en tegen zo laag mogelijke kosten uit te voeren.’
Ondernemers noemen de kentekenplicht vooral geldklopperij door de overheid. Wat is daar volgens u van waar?
‘Eén van de betrokken organisaties bij het wetsvoorstel is LTO Nederland. Zij hebben de wetgeving naar mijn mening nog niet duidelijk genoeg naar hun leden toe gecommuniceerd. Hierdoor zie je nu veel discussie ontstaan. Feit is dat landbouwverkeer geen positieve houding geniet bij wegeigenaren. Willen we serieus genomen worden, dan is kentekening vereist. Een kenteken geeft status aan het voertuig. Wie argumenteert met geldklopperij moet verder kijken dan zijn neus lang is. Gedurende het hele traject is op kostenbeperking gehamerd. Een kentekenbewijs gaat 18 euro kosten. Dit is online aan te vragen en te betalen. Inclusief het laten persen van een kentekenplaat praat je over 30 euro per voertuig. De uren zijn hier niet bij gerekend. Voor 300 euro heb je dus 10 trekkers, zelfrijders of aanhangers op kenteken. Je mag dan wél legaal 40 km/u rijden en dat is veel waard. Landelijk gezien praat je over 18 miljoen euro aan kosten, dit lijkt veel. Ik heb alle begrip voor de huidige situatie onder bijvoorbeeld melkveehouders echter, de kosten per bedrijf vallen mee. Naar mijn mening wegen ze niet op tegen de voordelen. Consequent de snelheid overtreden, zoals we nu doen, is geen lange termijn oplossing.’
Een ander onderwerp waarover wordt gediscussieerd is de verkeersveiligheid. Een geldig argument?
‘Een grote wens van Cumela en trekkereigenaren is het verhogen van de maximumsnelheid van 25 naar 40 km/u. Dit kan alleen met een kenteken, zodat gehandhaafd kan worden. Alles wat op de weg rijdt heeft een kenteken. Een bijkomend voordeel voor de sector is dat we serieus worden genomen. Zo kunnen we onderhandelen over de toegang tot wegen die nu gesloten zijn voor landbouwverkeer, waardoor landbouwverkeer niet langer noodgedwongen naast fietsers of door de bebouwde kom hoeft te rijden. Om veilig 40 km/u te rijden moet dit aantoonbaar veilig kunnen. Daarbij moet worden aangetoond dat een aanhanger van meer dan 3.500 kg voorzien is van een goed werkende rem. Is dit niet het geval, dan krijgt de aanhanger geen zelfstandig kenteken en mag er met de combinatie niet harder dan 25 km/u worden gereden.’
In het wetsvoorstel staat dat aanhangers ook van een kenteken moeten voorzien. Geldt dat ook voor getrokken werktuigen?
‘Alle aanhangers zwaarder dan 750 kilo moeten voorzien worden van een kenteken. Bij een snelheid tot 25 km/u volstaat een witte kentekenplaat met daarop het kenteken van de trekker. Boven die snelheid heeft de aanhanger een eigen gele plaat nodig. Dat geldt niet voor gedragen werktuigen die in de driepuntshef hangen. Bijvoorbeeld een ploeg met steunwiel. Getrokken werktuigen met een scharnierpunt, zoals een getrokken aardappelpoter of zaaimachine moeten dus eveneens van een kenteken voorzien worden als er harder dan 25 km/u mee wordt gereden.’
Hoe zit het met voertuigen die nu van een grensverkeer (GV) kenteken zijn voorzien?
‘Alle voertuigen met een GV-kenteken behouden deze. Het enige wat de eigenaar moet doen is hem digitaal op naam zetten. Dat is nu niet het geval. Die tenaamstelling kost 9,83 euro per kenteken. Nu snel alle voertuigen van een GV-plaat is kostentechnisch niet interessant. Een grensverkeer kenteken kost nu 39 euro om aan te vragen. Het trekkerkenteken kost straks 18 euro. Het laten schouwen van voertuigen is overbodig. Je hoeft dus niet langs een dealer of mechanisatiebedrijf met het complete wagenpark.’
De oldtimer van mijn opa, waar ik geen papieren van heb, moet die ook op kenteken?
‘Alle landbouwvoertuigen, ook oldtimers, moeten van een kenteken worden voorzien. Ook de oldtimerverenigingen zijn bij de besprekingen betrokken geweest. Zelfs wanneer niet alle technische gegevens bekend zijn wordt een kenteken verstrekt. Is het voertuig van voor 1 januari 1978, dan mag je op de oldtimer een blauwe kentekenplaat met witte letters voeren.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10869831/Kenteken-geeft-status-aan-landbouwverkeer]Kenteken geeft status aan landbouwverkeer[/url]
In het buitenland is het de normale zaak. Kenteken op de voertuigen.
Makkelijk om vanaf de zijlijn tegen de lto te schoppen. Wil je dat we allemaal individueel aan tafel gaan zitten of de wegen blokkeren. Wedden dat dit niet werkt in nl. Polderen dat is wat we doen en wat ik merk aan de huidige boer is angst voor verandering.