Agrarische bedrijven in de kop van Noord-Holland moeten deze oogst rekening houden met frequentere en strengere controles op landbouwverkeer. Zowel het lokale politiekorps in de gemeente Hollands Kroon als de Landelijke Eenheid voeren controles uit.
De eerste bedrijven in de Wieringermeer en omstreken hebben inmiddels een bekeuring ontvangen. De bedragen lopen al snel op tot enkele honderden euro’s. Een te hoog of te lang voertuig is bovendien geclassificeerd als economisch delict. Dat een flinke kop laden of graan verliezen een bekeuring oplevert, daar kunnen ook de meeste ondernemers wel in komen. Het knelpunt zit hem vooral bij de breedte van oogstmachines. Een combine, aardappel- of bietenrooier is al snel breder dan 3,50 meter. De politie hanteert streng de breedtenorm.
Gevaarlijke situaties
"In januari hebben we, op verzoek van LTO Hollands Kroon, 2 informatiebijeenkomsten gehouden over de controle op landbouwverkeer. Dat we nu actief in dit gebied controles uitvoeren is het logische gevolg", legt Meindert Wijnia uit. Hij is wijkagent in de gemeente en heeft Wieringerwerf als standplaats. "Er is voorlichting gegeven over de regels en ontheffingen die vereist zijn. Jaarlijks vinden er nog steeds ongevallen plaats. Onze taak is de veiligheid verbeteren. Op rotondes zien we nog steeds gemorst graan liggen. Voor een motorrijder is dat levensgevaarlijk."
Eerst waarschuwen dan bekeuren
Of een chauffeur direct bekeurd wordt, hangt volgens Wijnia af van de situatie. "We hebben een waarschuwingsperiode gehanteerd, maar delen nu ook bekeuringen uit. Dat doet het lokale korps, maar ook de Landelijke Eenheid. De controles vinden plaats in samenspraak met hen." Vooral de landelijke verkeerspolitie, voorheen het KLPD, is fanatiek in de regio. Dat laten bekeurde ondernemers weten aan Boerenbusiness.
Den Haag erkent probleem
Afvallende lading kan worden tegengegaan door bijvoorbeeld afdekken. Wijnia raadt aan altijd 20 centimeter onder de bakrand te laden. Te brede machines zijn een ander verhaal. "Oogstmachines zijn een bekend probleem bij ons", weet de agent. "In Den Haag hebben ze dit nu ook geconcludeerd. Het RDW werkt hieraan. Mogelijk dat ook machines breder dan 3,5 meter in de toekomst worden toegestaan. In de transportwereld is dit reeds mogelijk."
Ontheffing waardeloos
Rij je met een machine breder dan 3,5 meter, dan raad Wijnia aan toch een ontheffing op zak te hebben. Het toont aan dat je moeite hebt gedaan. Te vaak komt hij boeren tegen die helemaal geen ontheffing hebben. Ondanks de aanvraag is het papier soms waardeloos. Bij overtreding geldt de ontheffing niet. Er wordt vanaf 3 meter gerekend, niet vanaf 3,5 meter. Dit leverde een betrokken loonwerker, wiens combine werd aangehouden, een prent van €310 op.
Meerdere loonbedrijven hebben dat inmiddels ervaren. Allemaal komen ze aan de beurt. Een speciale ontheffing voor breedtetransport is volgens hun niet werkbaar. Zo moet een trajectontheffing 4 dagen voor transport worden opgevraagd. B-wegen zijn bovendien uitgesloten. Het alternatief is een dieplader en escortvoertuigen.
Cumela praat mee
Ook loonwerkers brancheorganisatie Cumela is bekend met het probleem. "De RDW werkt aan 1 algemeen loket voor het aanvragen van alle landelijke ontheffingen", legt een medewerker uit. "Nu moet de wegbeheerder dit zelf regelen. Veelal wordt dit reeds aan de RDW uitbesteed." Of, met de oprichting van het loket, ook een ontheffing breder dan 3,5 meter mogelijk wordt durft hij niet te zeggen. Voor het ontheffingenbeleid is een werkgroep opgericht waar ook Cumela bij is aangesloten.
Een directe oplossing voor het breedteprobleem heeft Cumela ook niet. "De politie is goed op de hoogte van de situatie. Vaak kunnen fabrikanten de machine wel op de juiste breedte leveren. De brede banden zijn het probleem. Dit betekent dus andere banden, of diepladertransport. Wie toch op brede banden wil werken moet op het erf wisselen."
Kenteken vereist
Dat de transportsector wél over ontheffingen boven 3,5 meter kan beschikken is de brancheorganisatie bekend. "Deze ontheffing is aan een kenteken gekoppeld en die heeft de landbouw niet. Rust je de machine met een kenteken uit, dan kan het wel. Het transport moet dan overigens wel met een gekentekende dieplader plaatsvinden."
Landelijke controles mogelijk
In de praktijk komt het erop neer dat loonbedrijven en boeren op hoop van zegen hun machines blijven vervoeren. Diepladertransport is voor hen geen reële optie. De kans op een dikke prent nemen ze maar voor lief. Of ook andere delen van Nederland deze herfst met strengere controles te maken krijgen, durft de Noord-Hollandse politie niet te zeggen. Dat is afhankelijk van de beschikbare mankracht in de regio.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10875483/politie-verscherpt-controle-op-oogstverkeer][/url]
In Flevoland doen ze al een paar jaar intensieve controles op landbouwverkeer. Vorig jaar waren de controles minder maar daarvoor was het echt erg. Vooral op kiepers die niet afgezeild zijn en uitstekende delen. Je mag eigenlijk niet eens met een ploeg over de weg. Je wordt echt niet goed van al die onzin regels. En dat nota bene in een polder die aangelegd is ten behoeve van de landbouw! Zelf reserveer ik jaarlijks ongeveer 1500€ voor alle boetes. Geeft een stuk meer rust
Het is geven en nemen in het verkeer net zoals in een relatie. Wel is het merkbaar dat medeweggebruikers meestal een hekel hebben aan landbouwverkeer. Advies: ga in agrarische gebieden tien minuten eerder van huis en anticipeer daarmee op mogelijke vertraging door landbouw verkeer.
Bestuurders van landbouwwerktuigen moeten zich realiseren dat als ze op de openbare weg komen zij zich aan de verkeersregels moeten houden. Dat betekent niet alleen dat je je aan de geldende regels moet houden voor breedte en hoogt, maar ook andere regels zoals:
- Richting aangeven.
- Dim als men een tegenligger tegen komt en niet met groot licht door-
blijven reiden.
- Zorgen dat de verlichting van aanhangwagens ook werkt.
- Als men uit het land komt de naar achter gerichte landlicht uitzetten. Je
verblindt anders het achterop komend verkeer.
- Met grond vervuilde weg schoonmaken. In ieder geval voor het donker
wordt en in het weekend.
- Wielrijders de ruimte geven en niet vlak langs deze scheuren met 45 km/u.
- Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik weet ook wel dat men vaak onder
tijdsdruk staat. Maar men verlangt van andere weggebruikers dat men
rekening houdt met de boer. Dan is het goed als de boeren rekening
houden met de andere weggebruikers. Het is natuurlijk zo dat de boeren
die het goed doen lijden onder wat de boeren die dat niet doen.
Bestuurders van landbouwwerktuigen moeten zich realiseren dat als ze op de openbare weg komen zij zich aan de verkeersregels moeten houden. Dat betekent niet alleen dat je je aan de geldende regels moet houden voor breedte en hoogt, maar ook andere regels zoals:
- Richting aangeven.
- Dim als men een tegenligger tegen komt en niet met groot licht door-
blijven reiden.
- Zorgen dat de verlichting van aanhangwagens ook werkt.
- Als men uit het land komt de naar achter gerichte landlicht uitzetten. Je
verblindt anders het achterop komend verkeer.
- Met grond vervuilde weg schoonmaken. In ieder geval voor het donker
wordt en in het weekend.
- Wielrijders de ruimte geven en niet vlak langs deze scheuren met 45 km/u.
- Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik weet ook wel dat men vaak onder
tijdsdruk staat. Maar men verlangt van andere weggebruikers dat men
rekening houdt met de boer. Dan is het goed als de boeren rekening
houden met de andere weggebruikers. Het is natuurlijk zo dat de boeren
die het goed doen lijden onder wat de boeren die dat niet doen.
De polderwegen landbouwwegen en secundairewegen tijdens de oogst afsluiten voor niet bestemmingsverkeer.De politie zou een keer mee moeten gaan in de cabine van een combine/ bietenrooier.Dan weten ze waar ze overpraten.Sommige mensen rijden gewoon expres in op deze machines of blijven gewoon midden op de weg staan want daar mogen ze staan hebben ze zo geleerd vroeger ofzo.Trouwens de bus en truckchauffeurs een compliment want de meeste van deze mensen stellen zich meestal heel netjes op.Hier proberen ook de machinisten zoveel mogelijk om geen hinder te veroorzaken.Ik zelf rijdt al 40 jaar met deze machines.
De polderwegen landbouwwegen en secundairewegen tijdens de oogst afsluiten voor niet bestemmingsverkeer.De politie zou een keer mee moeten gaan in de cabine van een combine/ bietenrooier.Dan weten ze waar ze overpraten.Sommige mensen rijden gewoon expres in op deze machines of blijven gewoon midden op de weg staan want daar mogen ze staan hebben ze zo geleerd vroeger ofzo.Trouwens de bus en truckchauffeurs een compliment want de meeste van deze mensen stellen zich meestal heel netjes op.Hier proberen ook de machinisten zoveel mogelijk om geen hinder te veroorzaken.Ik zelf rijdt al 40 jaar met deze machines.