Voor MF en Fendt

Agco lanceert nieuwe mega maaidorser

6 September 2017 - Niels van der Boom - 4 reacties

Het moederbedrijf van Massey Ferguson, Fendt en Challenger heeft een nieuwe serie maaidorsers geïntroduceerd: de Ideal. Er zijn 3 modellen, waarbij het grootste model 647 pk levert. Alles aan de combine is monsterachtig groot. In zijn zwart-grijze 'grafiet' styling valt hij ook nog eens enorm op.

Net wanneer je denkt dat de grenzen van de techniek bij maaidorsers zijn bereikt komt er weer een fabrikant die het tegendeel bewijst. Dat Agco aan een grote combine werkte was niet onbekend. Al enkele jaren deden spionagefoto’s de ronde. Deze zomer waren er opvallend veel nieuwe combines in het veld, uitgerust met camouflagestrepen, waardoor ze nóg meer opvallen.

Agco heeft niet de sterkste combine in handen

MAN motoren
Maandag 4 september werd het doek van de nieuwe Ideal-serie getrokken op de vernieuwde fabriek in het Italiaanse Breganze. Er zijn 3 modellen, die luisteren naar de naam Ideal 7, 8 en 9. Ze zijn goed voor 451 pk, 538 pk en 647 pk. In het kleinste model ligt een Agcopower 9,8 liter motor. De 2 grotere doen het met een 12,4 en 15,2 liter blok van MAN. Daarmee heeft Agco niet de sterkste combine in hun line-up. New Holland komt nog met een machine die 700 pk levert. Daar schreven we in juni al over.

Grootste project ooit
Development manager Adam Sherriff noemt het de grootste nieuwe ontwikkeling ooit binnen het bedrijf, voor wat betreft oogsttechniek. Aan de uiteindelijke versie gingen 6 jaar en 45 prototypes vooraf. Goed voor ruim €335 miljoen aan kosten. Het is direct duidelijk dat Agco hiermee stevige voet aan wal wil krijgen in West-Europa, waar het eerder nooit lukte om Claas, New Holland en John Deere bij te benen. Vooral van die eerste 2 heeft het geduchte concurrentie.

Enorme dorsrotors
Het hart van de machine is het nieuwe Dual Helix dorssysteem met 2 rotors. Die meten 4,84 meter in lengte, waarmee de combine volgens Agco 31% meer zeefcapaciteit heeft dan iedere andere machine momenteel op de markt. Ter vergelijking: Op de New Holland CR meten de rotors 2,63 meter. Bij Claas is dat 4,2 meter.

Volgens de fabrikant is de vermogensbehoefte van de rotors relatief laag. Het dorsoppervlak bedraagt 1,66 vierkante meter. De Ideal 7, het kleinste model, heeft 1 dorsrotor in plaats van 2. Hij is ook niet met grootste graantank leverbaar. Er zijn 3 versies: standaard, Paralevel (met schuinstelling) en T voor rupsen.

Bij een hoge dorscapaciteit hoort een grote graantank. Die is standaard 12.500 liter en optioneel 17.100 liter. De grootste op de markt. Daarmee komt het er ongeveer op neer dat je continue een 14 ton kipper met je meedraagt. Om die tank snel leeg te krijgen is er een losvijzel die 210 liter per seconde uitspuugt. Hij is dan ook enorm, net als de rest van de machine. Standaard heeft de vijzel een capaciteit van 140 liter.

Tekst gaat verder onder de foto.
In de graantank past maximaal 17.100 liter. Daar hoort een gigantische losvijzel bij, die 210 liter per minuut aankan.

Elektronische foefjes
Zoals je van een machine in deze klasse mag verwachten neemt elektronica veel functies van de chauffeur uit handen. Daar hebben de concurrenten ook veel in ontwikkeld. 'Ideal harvest' gebruikt 52 sensoren en een camera voor de graankwaliteit, om zo de rotor- en ventilatorsnelheid zelf aan te passen en de zeven in te stellen. Zo wordt altijd naar de maximale capaciteit gezocht.

Via de eigen Fuse-techniek van Agco worden opbrengstkaarten naar de cloud geüpload. De machine stel je in via de touchscreen terminal, of via een app op je smartphone of tablet. Uniek is dat je virtueel het gewas door de combine kunt volgen.

3,3

meter

bedraagt de transportbreedte

Nieuw rupsonderstel
Naast alle indrukwekkende cijfers claimt de fabrikant dat hij op 80 centimeter banden 3,3 meter breed is op de weg. Optie is het nieuwe TrakRide rupsonderstel met 66 centimeter rupsen. Wat hij weegt, is niet bekend gemaakt. Echter, ook dat cijfer is waarschijnlijk enorm. Zeker wanneer je bijna 14 ton tarwe meeneemt.

Ook de Vision-cabine is nieuw. Een automatisch koppelsysteem voor het 12,2 meter Powerflow maaibord is leverbaar. Vanuit de cabine worden hydrauliek en elektronica automatisch aangekoppeld. Door de hele machine is zo min mogelijk gebruik gemaakt van riemen en kettingen. Dat levert minder onderhoud op en minder brandstofverbruik, zo wordt gezegd. In totaal zijn er 13 v-snaren op de combine te vinden.

Iedere kleur, zolang het zwart is
Minstens net zo bijzonder is de merkenstrategie die Agco voor ogen heeft. De combine blijft zwart-grijs. Daarmee oogt hij veel op de Gleaner combine, die het Amerikaanse concern ook in hun gelederen heeft. Of je met een MF, Fendt of Challenger te maken hebt zie je aan verchroomde logo’s en een subtiel streepje. Voor West-Europa kun je een MF of Fendt versie tegenkomen.

De nieuwe machine is een echte Europese machine, 60 klanten in 12 landen zijn geïnterviewd. Voor Europa onder andere in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Daarnaast is een enquête onder 500 gebruikers gehouden, waarmee deze machine volgens de fabrikant volledig aan de klanteisen voldoet.

Vanaf 2018 is een gelimiteerde serie leverbaar. Vanaf 2019 volgt de echte verkoop. Ongetwijfeld is ook het prijskaartje fors. Wat die exact gaat worden, is nog niet bekend.
De combine is alleen leverbaar in de 'grafiet' styling zoals Agco het zelf noemt. Een verchroomd logo en subtiele streepjes verraden of het om een MF of Fendt gaat.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
Jan Rijpma 6 September 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10875792/agco-lanceert-nieuwe-mega-maaidorser][/url]
Zeker een 0 vergeten, zo duurt het lossen een uur!!
Kleiboer 6 September 2017
17100 liter delen door 210 liter per seconde is +-81 seconden. Rekenen is niet moelijk.
Jan Rijpma 6 September 2017
Stomme fout van mij, ik had er minuten van gemaakt excuses.
Nokilay 6 September 2017
Er staat ook 210 l per minuut onder de foto, zo stom is dat niet Jan.
Jan Rijpma 7 September 2017
Bedankt voor je opmerking Nokilay.
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden