Grimme presenteert op de Agritechnica het verkoopmodel van hun aardappelrooier; met de Airsep reinigingstechniek. Met behulp van de luchtstroom worden stenen en kluiten uit de productstroom gescheiden. De ontwikkeling ervan kostte 4 jaar en veel hoofdbrekens.
Op de Agritechnica in 2013 presenteerde Grimme voor het eerst Airsep op een conventionele bunkerrooier. Om het verkooprijp te krijgen was nog eens 4 jaar nodig. De ontwikkeling verliep echter niet zonder slag of stoot; de vermogensbehoefte was een moeilijk punt. Dat is nu teruggebracht tot 60 pk en blijft een forse aanslag op de benodigde trekker. Ten opzichte van het originele Amerikaanse systeem is het vermogen bijna gehalveerd.
Nederland kleine markt
Dochterfirma en uitvinder Spudnik gebruikt Airsep al langer in Noord-Amerika en heeft er inmiddels 150 rooiers mee uitgerust. Vanaf 2018 verkoopt Grimme het product ook in Europa. In Nederland zien vertegenwoordigers beperkte mogelijkheden voor gebieden waar stenen voorkomen, zoals Limburg en Drenthe. Om met het systeem louter kluiten uit te sorteren valt niet mee, omdat deze sterk in gewicht wisselen.
Luchtstroom
Een hydraulisch aangedreven ventilator blaast een luchtstroom door de aardappelen, die hierdoor worden opgetild. Stenen vallen in een gat tussen 2 zeefbanden en worden weggevoerd. Ze gaan dan terug het land op of in een verzamelbak. Je kunt tussen beiden kiezen. De bediening van de luchtstroom regel je in de cabine. Met behulp van sensoren wordt het systeem automatisch vlak gesteld, zodat de luchtstroom altijd gelijk blijft. Ook dat was een grote uitdaging in heuvelig terrein.
(Tekst gaat verder onder de foto)Een luchtstroom wordt door de productstroom geblazen. Stenen vallen naar beneden.
Pittige meerprijs
Afgezien van de bestickering is een Airsep-rooier niet direct afwijkend in verhouding tot zijn normale broertje of zusje. De rooier wordt er iets langer en zwaarder door. De meerprijs is met €50.000 tot €60.000 behoorlijk pittig. Ook de 'gewone' Evo 290 is vanaf 2018 leverbaar.
Deze driewieler presenteerde Grimme al eerder. De bediening loopt via de nieuwe CCI 1200 terminal. Alle nieuwe machines, tot een hallenvuller aan toe, zijn voorzien van een opvallende styling, die langzaam op alle nieuwe werktuigen wordt doorgevoerd. Een opvolger van de SE 260 en GT 170 zitten in de pijplijn.
Stationaire optie
In 2018 kan Grimme Airsep alleen op de nieuwe EVO 290 3-wielige bunkerrooier leveren. Op een later moment volgen andere rooimachines. Airsep op de zelfrijdende Ventor gaan we voorlopig niet zien, zegt het bedrijf. Wie liever geen rooier uit wil rusten met de techniek, kan ook voor een stationair exemplaar kiezen: de Spudnik 992 Eliminator. Deze plaats je in de inschuurlijn. Hij wordt via zijn eigen 55 kW elektromotor aangedreven of een aftakas. De capaciteit varieert van 50 tot maximaal 80 ton.
Digitale noviteiten
Grimme gebruikt de Agritechnica om hun volledige Big 5 te presenteren; 3 noviteiten toonde het begin september al. Airsep is 4 en het online machinebeheersysteem MyGrimme is de vijfde innovatie. MyGrimme is een digitaal klantenportaal, waarin alle machines van 2011 of nieuwer zijn opgenomen.
Alle machines staan geregistreerd, zodat je nooit meer hoeft te zoeken naar de juiste onderdelen of documenten. Zelfrijdende rooiers, uitgerust met een gps-tracker, kunnen via het systeem worden gevolgd. Het tweedehands handelsplatform voor Grimme machines gaat tevens live tijdens de Agritechnica. Hiermee kunnen klanten of dealers gebruikte machines via het wereldwijde dealernetwerk verkopen.Afgezien van een sticker valt de Airsep machine niet op. Het vermogen en de prijs zijn fors.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.