Op de Agritechnica toont overlaadspecialist Hawe een prototype overlaadwagen voor aardappelen. Het Duitse Hawe bemerkt steeds meer interesse voor overladen onder aardappeltelers en is zoekende naar de best werkende machine.
Hawe is vooral bekend van zijn overlaadwagens voor graan en meststrooiers. Eerder bouwde het, samen met Grimme, een overlaadwagen voor suikerbieten. Beide Duitse machinespecialisten werken nu aan een machine die geschikt is om aardappelen over te laden zonder beschadigingen. Dit jaar zijn er 3 prototypes gebouwd om ervaring op te doen.
Knelpunt capaciteit
Bestaande concepten hebben allemaal nadelen, meent Hawe. Zo is de capaciteit een knelpunt. Klanten zijn hierdoor verplicht om 2 wagens aan te schaffen, met alle kosten van dien. Het huidige KUW 2000 prototype kan maximaal 100 tot 120 ton aardappelen per uur verladen. Dat moet volgens de fabrikant voldoende zijn om 1 grote bunkerrooier bij te houden. Het standaard laadvolume is 22m³. Met opzetschotten kan dit tot 30m³ worden vergroot. Het maximaal toegelaten gewicht is 24 ton.
De 3 prototypes van Hawe lopen in Duitsland en België. Eén daarvan draaide ook over de Nederlandse grens. Door zoveel mogelijk praktijkervaring op te doen, hoopt het bedrijf een machine te ontwikkelen die voldoet aan wensen van de boer. De Belgische machine wordt ook voor het verladen van peen gebruikt, maar ook uien en soortgelijke gewassen kunnen ermee worden verladen. Grimme heeft al meerdere overlaadwagens in het programma. Echter, die zijn te breed voor de Europese wegen. De machine van Hawe meet 3 meter.
Achter lossen geen optie
"Met overladen zijn er 2 principes mogelijk. Via de achterzijde of met een zijelevator", legt een medewerker van Hawe uit. "Lossen via een elevator heeft de voorkeur, omdat je als chauffeur het proces dan goed kunt volgen. Zeker bij aardappelen is dat een vereiste. Bij een achterlosser moet je uitstappen en erbij staan. Met een zijlosser lever je in op capaciteit. In de praktijk blijkt 120 ton echter voldoende. Het laadvolume moet misschien nog hoger. De bunker heeft nu een bodem met stalen lamellen. Voor tafelaardappelen levert dat beschadiging op. Daarom kunnen we ook een kunststofbodem monteren. Er is bewust niet voor een kiepende bunker gekozen, omdat de productstroom dan moeilijker is te reguleren."
(Tekst gaat verder onder de foto)
Standaard heeft de wagen stalen lamellen. Een kunststofbodem is ook leverbaar.Productreiniging
Voor het product op de elevator terecht komt, wordt het gereinigd door 8 PU-reinigingsrollen. De snelheid, doorval en hoek zijn vanuit de cabine hydraulisch regelbaar. 2 bandjes verdelen het over de 120 centimeter brede afvoerelevator. Het reinigingsoppervlak meet 2 vierkante meter. Zelfs op plakkerige leemgrond levert de reinigingsunit goed werkt, meent Hawe. Grond en rotzooi worden in 2 bakken opgevangen. Die los je hydraulisch tijdens het rijden.
De wagen staat nu op 710/50R26.5 banden. De maximale maat. Hawe test echter, samen met Claas, een rupsonderstel. Daarvoor wordt van het Terra Trac systeem gebruik gemaakt. Dit systeem levert maximaal 200 pk en kan volgens de fabrikant 40 kilometer per uur rijden. Daar ziet de fabrikant meer in dan grotere banden. Het rupssysteem wordt momenteel onder een overlaadwagen voor graan en silagewagen getest.
Pittige prijs
Een andere mogelijkheid is de optie van een wisselchassis. Hiermee kun je een overlaadbak voor graan monteren en vervolgens de bak voor aardappelen opbouwen. Op andere machines biedt Hawe die optie al. Veelzijdigheid is misschien wel vereist om voldoende uren te maken. De KUW 2000 staat in de prijslijst voor €139.000. Netto blijft dat nog altijd dik een ton en dat is pittig.8 PU-reinigingsrollen schonen het product. De KUW heeft zijn eigen hydraulisch systeem.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10876600/aardappelen-overladen-met-120-ton/uur][/url]