Belooft Van Nieuwenhuizen

Trekkerkenteken krijgt nieuw wetsvoorstel

15 December 2017 - Niels van der Boom - 8 reacties

Er komt een nieuw wetsvoorstel voor de invoering van het trekkerkenteken. Dat belooft minister Cora van Nieuwenhuizen (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. Het gaat echter niet om een geheel nieuw plan.

Minister Van Nieuwenhuizen liet de Tweede Kamer donderdag 14 december weten met een nieuw wetsvoorstel te komen. De Tweede Kamer debatteerde over de verkeersveiligheid en het wegverkeer in Nederland. Daarbij werd ook het trekkerkenteken besproken. Loonwerkersorganisatie Cumela was op het Binnenhof met trekkers aanwezig om de urgentie van een kenteken kracht bij te zetten.

Vanaf 40 kilometer per uur geldt een apk-plicht

Apk op komst
Het trekkerkenteken is voor de regering een hoofdpijndossier geworden. In de verkiezingsstrijd sneuvelden vergevorderde plannen. De Europese Unie (EU) verplicht vanaf mei 2018 een apk-controle. Die is alleen mogelijk wanneer trekkers van een kenteken zijn voorzien. Deze apk-plicht geldt voor trekkers die een constructiesnelheid hebben van meer dan 40 kilometer per uur. In de praktijk betekent dit dat boeren veelal niet met een apk te maken krijgen.

De minister liet weten het oude wetsvoorstel niet opnieuw in te dienen. Er komt een nieuw voorstel en daarvoor is meer tijd nodig. Voor het uitwerken van de plannen gaat de minister onder andere in gesprek met LTO Nederland. Voorzitter Marc Calon pleit voor een goedkope en eenvoudige kentekenplicht, louter op voertuigen die met de apk-plicht zijn belast.

Geen verplichte kentekening
Wel wil LTO dat de maximum toegestane snelheid voor landbouwvoertuigen naar 40 kilometer per uur gaat, zodat rondwegen en ontsluitingswegen open gaan voor landbouwverkeer. Cumela ziet een volledige kentekenplicht juist als enige optie om de snelheid naar 40 kilometer per uur te krijgen.

Wie als boer toch op de rondwegen wil rijden, kan zich vrijwillig kentekenen. Dat is het standpunt van LTO. Minister Van Nieuwenhuizen benadrukte in de Tweede Kamer dat de kentekenplicht louter wordt ingevoerd voor de apk-eis. Niet voor de invoering van wegenbelasting of een tachograaf, waar sommige politici voor vrezen.

Vrijwillig geen optie
"De regelgeving voor trekkers stamt uit 1953. Het gevolg is dat trekkers niet harder mogen dan 25 kilometer per uur en veelvuldig geweigerd worden op provinciale wegen en rondwegen", zegt Cumela-voorzitter Wim van Mourik. "Dit heeft gevaarlijke situaties tot gevolg, want trekkers en bouwmachines moeten nu vaak door steden en dorpen rijden."

Een vrijwillig kenteken is niet voldoende

Volgens Van Mourik is een vrijwillig kenteken niet voldoende. "De overheid kan dan niet controleren of een voertuig onder de apk-plicht valt." In ruil voor het kenteken ziet Cumela, naast toegang tot een breder wegennetwerk, de snelheidsverhoging tot 40 kilometer per uur als mogelijkheid.

Boete voor Nederland
De Europese Commissie (EC) verplicht sinds mei 2017 ieder lidstaat om een trekkerkenteken in te voeren. Aangezien het Nederlandse wetsvoorstel eerder stuk liep, is de EC nu een infractieprocedure gestart. Een beroep wegens niet-nakoming van de afspraken. Hiervoor moet Nederland een boete betalen. Cumela denkt dat Europa niet akkoord gaat met een vrijwillige kentekenplicht. Wordt een trekker staande gehouden, dan kunnen agenten niet ter plaatse controleren wat de maximale constructiesnelheid is.

De VVD, de eigen partij van Van Nieuwenhuizen, is voorstander van kentekening. Ook D66 is voor kentekening en het CDA heeft nog geen standpunt ingenomen. Tijdens het vorige wetsvoorstel, dat in december 2016 werd ingediend, stemde onder andere de SGP tegen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
8 reacties
kalf 19 December 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10876916/trekkerkenteken-krijgt-nieuw-wetsvoorstel][/url]
Kenteken voor alle trekkers niemand uitgezonderd en alles wat sneller kan dan 40 km met een rijbewijs C,wegenbelasting voor gebruik buiten eigen bedrijf.Apk voor 40 km plus trekkers ieder jaar, beneden 40 km om de 2 jaar Ook aanhangers zwaarder dan eigen gewicht van de trekker ieder jaar keuren.Dit laatste is in Duitsland al jaren zo.Kromme dissels en uitgesleten trekogen rammelende trekhaken,ruimte op stuurkogels e.d.kom je daar dan ook niet tegen.
Abonnee
Speedfreak 19 December 2017
Helemaal mee eens kalf! Tijd dat die rimboepraktijken in NL zijn afgelopen. Gele plaat erop en klaar 3 tientjes wat is nu het gezeur.
Harry 20 December 2017
Cumula leden boycotten
bas 20 December 2017
Cumela is er voor de loonwerkers.Dus ook voor grondtransport mest en maistransport.Die hoeven zich op dit moment met trekkers die 50 km of sneller gaan nergens aan te houden,bijvoorbeeld rij/rusttijden gewicht wegenbelasting.Het zal daar allemaal een stuk extra onkosten meebrengen.Maar ze maken ook de meeste km op de weg.Het is toch normaal dat ze daarin ieder geval een kentekenplicht invoeren.Waarom toch zo moeilijk doen.
Drent 20 December 2017
Toch vreemd dat er boven 40 km kenteken op moet terwijl je straks volgens de wet maximaal 40 mag
Joost 20 December 2017
Tsja, dat is voor een Drent niet te begrijpen.
jan 29 December 2017
Waar moet die plaat zitten?
Ik heb een Porsche cabrio A111
Abonnee
piet 29 December 2017
Loonwerkers die bij cumela zitten gewoon niet meer bellen!!!!!!!!!!!!
deze organiesatie maakt boeren kapot.
hpb 3 Januari 2018
kenteken is en blijft regestratie.brengt niks bij. alleen maar kosten!!! cumela dus loonwerkers verrekenen het door naar de agrariers. Dus de agrariers gaan kentekens betalen.Elk die gebruikt maakt van de openbareweg met voertuigen is daar zelf verantwoordelijk voor !!! wie de boel technich voorelkaar heeft! hoeft niets te vrezen!Motoren hoeven geen APK! kon ook geregeld worden in brussel !!! hou op met dit belasting regestratie systeem ! waar is de rooiegasollie.en tractorijbew ..Heeft transport en logistiek voor gezorgd !!!!!! kosten kosten kosten. zorgt brussel ook even dat melkprijs . jaar 2000/1gulden en 5 cent. Nu 2018/ 36 eurocent als daar bij blijft !!!!!! Die gulden prijs omzet in Euro,ssss. Dan zijn wij weer bij !!!! EN maar weer terug naar de paarden !!!!!!!!!!!!!!! dit verhaal is doordenker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden