Er komt een nieuw wetsvoorstel voor de invoering van het trekkerkenteken. Dat belooft minister Cora van Nieuwenhuizen (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. Het gaat echter niet om een geheel nieuw plan.
Minister Van Nieuwenhuizen liet de Tweede Kamer donderdag 14 december weten met een nieuw wetsvoorstel te komen. De Tweede Kamer debatteerde over de verkeersveiligheid en het wegverkeer in Nederland. Daarbij werd ook het trekkerkenteken besproken. Loonwerkersorganisatie Cumela was op het Binnenhof met trekkers aanwezig om de urgentie van een kenteken kracht bij te zetten.
Apk op komst
Het trekkerkenteken is voor de regering een hoofdpijndossier geworden. In de verkiezingsstrijd sneuvelden vergevorderde plannen. De Europese Unie (EU) verplicht vanaf mei 2018 een apk-controle. Die is alleen mogelijk wanneer trekkers van een kenteken zijn voorzien. Deze apk-plicht geldt voor trekkers die een constructiesnelheid hebben van meer dan 40 kilometer per uur. In de praktijk betekent dit dat boeren veelal niet met een apk te maken krijgen.
De minister liet weten het oude wetsvoorstel niet opnieuw in te dienen. Er komt een nieuw voorstel en daarvoor is meer tijd nodig. Voor het uitwerken van de plannen gaat de minister onder andere in gesprek met LTO Nederland. Voorzitter Marc Calon pleit voor een goedkope en eenvoudige kentekenplicht, louter op voertuigen die met de apk-plicht zijn belast.
Geen verplichte kentekening
Wel wil LTO dat de maximum toegestane snelheid voor landbouwvoertuigen naar 40 kilometer per uur gaat, zodat rondwegen en ontsluitingswegen open gaan voor landbouwverkeer. Cumela ziet een volledige kentekenplicht juist als enige optie om de snelheid naar 40 kilometer per uur te krijgen.
Wie als boer toch op de rondwegen wil rijden, kan zich vrijwillig kentekenen. Dat is het standpunt van LTO. Minister Van Nieuwenhuizen benadrukte in de Tweede Kamer dat de kentekenplicht louter wordt ingevoerd voor de apk-eis. Niet voor de invoering van wegenbelasting of een tachograaf, waar sommige politici voor vrezen.
Vrijwillig geen optie
"De regelgeving voor trekkers stamt uit 1953. Het gevolg is dat trekkers niet harder mogen dan 25 kilometer per uur en veelvuldig geweigerd worden op provinciale wegen en rondwegen", zegt Cumela-voorzitter Wim van Mourik. "Dit heeft gevaarlijke situaties tot gevolg, want trekkers en bouwmachines moeten nu vaak door steden en dorpen rijden."
Volgens Van Mourik is een vrijwillig kenteken niet voldoende. "De overheid kan dan niet controleren of een voertuig onder de apk-plicht valt." In ruil voor het kenteken ziet Cumela, naast toegang tot een breder wegennetwerk, de snelheidsverhoging tot 40 kilometer per uur als mogelijkheid.
Boete voor Nederland
De Europese Commissie (EC) verplicht sinds mei 2017 ieder lidstaat om een trekkerkenteken in te voeren. Aangezien het Nederlandse wetsvoorstel eerder stuk liep, is de EC nu een infractieprocedure gestart. Een beroep wegens niet-nakoming van de afspraken. Hiervoor moet Nederland een boete betalen. Cumela denkt dat Europa niet akkoord gaat met een vrijwillige kentekenplicht. Wordt een trekker staande gehouden, dan kunnen agenten niet ter plaatse controleren wat de maximale constructiesnelheid is.
De VVD, de eigen partij van Van Nieuwenhuizen, is voorstander van kentekening. Ook D66 is voor kentekening en het CDA heeft nog geen standpunt ingenomen. Tijdens het vorige wetsvoorstel, dat in december 2016 werd ingediend, stemde onder andere de SGP tegen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10876916/trekkerkenteken-krijgt-nieuw-wetsvoorstel][/url]