Belang van gps groeit

Gps laat dealerbedrijf veranderen

4 Januari 2018 - Niels van der Boom - 1 reactie

In 15 jaar tijd zijn we behoorlijk gewend en verwend geraakt door de komst van RTK-gps. Geen enkel ander land ter wereld heeft in zo’n rap tempo de innovatie omarmd die het leven van veel chauffeurs heeft veranderd. Toch staat RTK-gps slechts aan de start van zijn kunnen.

Een groot gedeelte van de gps-systemen wordt nu achteraf opgebouwd door specialistische bedrijven. Dat is vooral in Noordwest-Europa het geval, al is er een verschuiving gaande. Trekkerfabrikanten, en in het bijzonder full liners, omarmen de techniek en integreren de systemen in hun productportfolio. Ook zij hebben gemerkt dat klanten met een trekker met 120 pk net zoveel behoefte hebben aan gps als de grote ondernemers.

Dealers verplichten zich om ook service te leveren

We willen meer
Zowel de productie als de verkoop en service veranderen door deze verschuiving. De fabrikanten houden rekening met gps-technieken en kunnen af-fabriek techniek inbouwen. De mechanisatiebedrijven verplichten zich met de verkoop van gps om ook service te kunnen leveren. Daarnaast groeit de vraag naar specialismen. Het trucje recht rijden is in het voor- en najaar mooi om naar te kijken, maar we willen meer.

"Klanten kopen gps niet alleen voor recht rijden. Ze kijken naar de mogelijkheden van Variable Rate Application (VRA), oftewel plaatsspecifiek toedienen", zegt Michiel Jochims. Hij is verantwoordelijk voor het Europees RTK-netwerk van CNH Industrial (CHNi). Het moederbedrijf achter Case IH, New Holland en Steyr. "Werken met werktuigbesturing, waar een dubbele antenne voor is vereist, is nu nog specialistisch werk. Ook dat gaat in de toekomst veranderen."

Elektronica neemt de overhand
Jochims is van mening dat precisielandbouwtechniek in de trekker een sleutelrol gaat vervullen. Best bijzonder voor iemand die werkzaam is bij een bedrijf dat draait op de verkoop van staal op 4 wielen. "Elektronica neemt de overhand. Alleen zo kan opnieuw worden gekeken naar de functionaliteit. Als full liner heb je een extra voordeel, omdat alles in eigen beheer wordt uitgevoerd en je 1 visie nastreeft."

Dit heeft volgens Jochims gevolgen voor dealerbedrijven: "Het mechanisatiebedrijf verandert in een servicegerichte organisatie op het gebied van precisielandbouw. De dealer zal zich in het gesprek tussen boer en adviesbureau gaan mengen, op het gebied van plaatsspecifieke toepassingen met als input datamanagement. De rol van de dealer zal de komende jaren veranderen om aan de vraag van de klant te voldoen. Dat klinkt hard, maar is wel de waarheid. Het stelt andere eisen aan jezelf en je werknemers. Als full liner ben je actief op alle vlakken, maar niet de specialismen die we in Nederland vragen. Denk aan de aardappel- en uienteelt. De toekomst zal uitwijzen hoe dit zich gaat ontwikkelen op gps-gebied en hoe dealers hier mee omgaan."

De CNHi-man heeft een achtergrond in de automotive branche. Van hieruit komen nieuwe impulsen voor de RTK-gps-technologie. "De autobranche wordt nu wakker. Voor de zelfrijdende auto’s is een dekkend RTK-netwerk vereist. Misschien zit de agrarische sector wel op een goudmijn. Naast sensoren, op en rondom het voertuig, heeft een autonome auto of trekker 1 ontvanger voor de besturing en 1 ontvanger als back-up. Het RTK-signaal is daarvoor zeer geschikt."

5G

signaal

is de volgende stap in het stedelijk gebied

Correctiesignaal
De meeste providers zenden het correctiesignaal inmiddels uit via het 4G-netwerk. In het verleden had spraak altijd voorrang op data, maar die tijd is voorbij. 5G is de volgende stap, al is het de vraag hoe baanbrekend dat voor de landbouw is. Via 2G of 3G kan een correctiesignaal eveneens worden verstuurd. CNHi verwacht dat het over zo’n 2 jaar met 5G werkt. Dat is echter alleen in verstedelijkte gebieden mogelijk. Momenteel zijn geen aanwijzingen dat 5G hierbuiten wordt aangeboden. Het Europese satellietnetwerk Galileo is vanaf het eerste kwartaal in 2018 beschikbaar.

Een andere mogelijkheid voor het verzenden van een correctiesignaal is de satelliet. Trimble en John Deere maken daar al gebruik van. "Correcties via een satelliet bieden veel voordelen, maar in de toekomst verzenden we nog meer data en informatie via het internet naar de landbouwmachine", zegt Jochims. "De modem en simkaart worden uiteindelijk een vast onderdeel van de machine. Voor RTK-correcties blijven we dit medium in de toekomst daarom misschien ook gebruiken."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Student 4 Januari 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10877089/gps-laat-dealerbedrijf-veranderen][/url]
"Best bijzonder voor iemand die werkzaam is bij een bedrijf dat draait op de verkoop van staal op 4 wielen"

Nou volgens mij zijn alle grote fabrikanten hier inmiddels overtuigd dat precisielandbouwtechniek in de trekker een sleutelrol gaat vervullen. Zo bijzonder is het niet meer dat iemand deze mening heeft. Grote vraag is alleen of de grote jongens het waar kunnen maken om klant specifiek en service gericht te werken of dat ze hier gaan afleggen tegen kleine bedrijven die de regio goed kennen.
Jan 23 Januari 2018
best mooi allemaal. is de vraag gesteld wat nodig is en waartoe?
en het maakt de teler/gebruiker steeds meer afhankelijk van specialisten. er zijn maar weinig monteurs bij wie dit, met een steeds verder gaande ontwikkeling in geode handen is.
Amazone laat op spuiten zien dat VRA, nu eerst voor onkruidbestrijding, op een eenvoudiger manier kan.
nauwkeurige bemesting met kunstmeststrooiers is nog lang niet in zicht.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden