Huishoudens in Duitsland hebben in 2012 6,8 procent meer geld uitgegeven aan varkensvlees dan het geval was in 2011. Ook aan rundvlees werd meer geld besteed, maar de hoeveelheden die met het geld gekocht werden zijn, gedaald. Dit blijkt uit gegevens van het Duitse bureau voor Agrarische Marktinformatie (AMI).
Uit onderzoek van het AMI blijkt dat 94 procent van de Duitse huishoudens minstens één keer vlees heeft ingekocht. Dit percentage is relatief stabiel in vergelijking met voorgaande jaren. Wel is het volume van het ingekochte vlees gedaald. In 2012 lag er 2,8 procent minder varkensvlees in de boodschappenkarretjes van Duitse gezinnen. De gekochte hoeveelheid rundvlees is in met 1,2 procent gedaald. De verkopen van half om half producten is echter wel met 2,2 procent gestegen.
De reden dat de verkopen van vleesproducten zijn gedaald zijn hogere prijzen. Het geld dat consumenten hebben gespendeerd aan varkensvlees is namelijk 6,8 procent gestegen terwijl aan rundvlees 5,4 procent meer geld is uitgegeven. De bestedingen aan half om half producten zijn met 9,1 procent toegenomen. Ondanks de hogere prijzen blijft varkensvlees wel goed voor 68 procent van de verkopen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.