Steeds meer voerbedrijven in de Europese Unie kopen duurzaam geproduceerde soja in. Om de snel toenemende vraag te stroomlijnen, heeft Fefac, de Europese koepelorganisatie voor voerproducenten, richtlijnen opgesteld waar duurzaam geproduceerde soja minimaal aan moet voldoen. Nevedi verwacht dat de richtlijnen voor meer eerlijke concurrentie in de EU zorgen.
De zes richtlijnen waar verantwoorde soja aan moet voldoen zijn: naleving van de wet, verantwoorde omgang met het milieu, goede landbouwpraktijken, bescherming van sociale relaties, het eerbiedigen van landrechten en verantwoorde arbeidsomstandigheden. In de praktijk betekent dit dat de soja niet afkomstig mag zijn van illegaal ontbost gebied en geteeld moet worden onder verantwoorde arbeids- en milieuomstandigheden. Voor alle importsoja gebruikt door Nederlandse diervoederbedrijven is dat al sinds dit jaar het geval.
Nevedi-directeur Henk Flipsen stelt dat de richtlijnen een ontwikkeling aangeven die cruciaal is voor de Nederlandse diervoederindustrie. ‘De Fefac-richtlijnen gaan in andere EU-landen zorgen voor meer besef van de noodzaak om duurzame soja in te kopen. De Nederlandse branche kan daarvan profiteren, omdat wij voorop lopen.’
Ook moeten de Fefac-voorschriften het speelveld in de EU gelijktrekken. ‘Door de richtlijnen neemt het aandeel RTRS-gecertificeerde toe. Bij een grotere vraag naar verantwoorde soja, wordt het voor telers en handelshuizen in met name Zuid-Amerika interessant om er grootschalig in te investeren’, zegt Flipsen.
De Nederlandse voersector importeert jaarlijks ongeveer 1,8 miljoen ton sojameel en sojaschroot. Ongeveer een derde hiervan is voor de productie van vlees, zuivel en eieren voor de Nederlandse markt. De verwachting is dat deze soja in 2015 RTRS-gecertificeerd is. Voor het resterende deel, waar geen marktvraag naar verantwoorde soja is, golden al minimumeisen voor de inkoop. De Nevedi-leden sloten hiertoe vorig jaar oktober een convenant.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.