Duitse slachterijen regeerden de varkensmarkt in de laatste week van september. In de ogen van slachterijen staan de varkensprijzen op te hoge niveaus, maar de verwachte correcties konden telkens niet worden doorgevoerd als gevolg van een krap varkensaanbod. Totdat het uitvallen van een slachtdag de perfecte gelegenheid gaf om in de laatste week van september alsnog het mes in de prijzen te zetten.
Kort samengevat moesten varkenshouders in het eerste kwartaal van dit jaar genoegen nemen met historisch lage prijzen en kwam het verlies op het bord van de producent te liggen. In het tweede kwartaal kantelden de negatieve marges echter richting de slachterijen, omdat de vleesprijzen niet konden aanhaken op het tempo van de stijgende varkensprijzen. Voorafgaand aan het derde kwartaal hadden slachterijen min of meer de hoop dat de markt meer in balans zou komen, met varkensprijzen in lijn met de vleesprijzen.
Gedurende de zomerperiode kregen slachterijen echter geen grip op de varkensmarkt. Ook in augustus maakten slachterijen namelijk stemming om de varkensprijzen naar beneden te praten, maar telkens was het aanbod krap genoeg om tegenwicht te bieden. Juli en augustus waren zelfs ietwat saaie maanden met relatief weinig prijsbewegingen. Ook de verwachte zomerdip bleef dit jaar uit. Zo stabiel de markt was in de maanden juli en augustus, zo onrustig waren de bewegingen in september. Het lijkt wel of alle prijsbewegingen in de markt zijn opgespaard tot september.
Halverwege september schoot de Duitse varkensprijs namelijk ineens omhoog als gevolg van een ‘grensoverschrijdend’ krap aanbod. Door groeivertraging moesten slachterijen verplicht verhogen om de slachthaken alsnog gevuld te krijgen. Normaal gesproken sorteren de varkensprijzen in september alvast voor op de winterperiode, en kijken de prijzen overwegend naar beneden. Dit jaar ging deze traditie echter niet op, als gevolg van zomerse temperaturen begin september. Tot en met de derde week van september hadden varkenshouders dus de touwtjes op de varkensmarkt in handen en bepaalde het krappe aanbod de richting van de varkensprijzen.
Afgelopen week (week 39) was het moment voor slachterijen dan eindelijk daar om ‘onderbouwd’ de prijzen flink af te waarderen. Vanwege een feestdag wordt er in Duitsland deze week (week 40) een dag minder geslacht en dus is er tijdelijk even geen sprake van een krap varkensaanbod. Daarbij is het aanbod min of meer ‘kunstmatig’ verruimd, omdat een prijsopleving varkenshouders altijd motiveert om extra varkens op te geven. Wellicht is dat zelfs de reden geweest om in week 37 te verhogen, al blijft het natuurlijk koffiedik kijken.
Het verkapte excuus van Duitse slachterijen was overigens ook in andere landen voelbaar. In Frankrijk, Spanje, België en Denemarken doken de prijzen eveneens in het rood, terwijl ook Nederlandse slachterijen meebewogen op tempo van Duitsland. Slachterijen hebben dus voor even hun zin doorgedreven, al zijn de varkensprijzen nog altijd te hogen in context van de vleesmarkt. Tenminste dit roepen de slachterijen.
De vraag is nu wie van de twee de varkensmarkt in het vierde kwartaal gaat bepalen. Normaal gesproken neemt het varkensaanbod in het vierde kwartaal gestaag toe en dat spreekt in het voordeel van slachterijen, al heeft het jaar 2015/16 vaker aangetoond dat seizoeninvloeden niet altijd opgaan. Waarschijnlijk biedt het krappe varkensaanbod genoeg tegendruk om boven de 1,50 euro op de decembermaand af te koersen, zeker gezien de recente cijfers die aantonen dat de varkensstapel in Europa krimpende is.
Daarbij heeft het ISN maandag aangegeven dat de concurrentie van Brazilië en de VS op de wereldmarkt groot is, maar dat de Chinese vraag voldoende perspectief biedt om de EU exportcijfers op peil te houden. Met de kennis van nu is het dus aannemelijk om te verwachten dat de onrust snel doorbroken kan worden en dat het vierde kwartaal een redelijk stabiel karakter krijgt. Veel verder vooruitkijken heeft waarschijnlijk weinig zin, omdat de markt toch vaak verassende wendingen maakt. Al moet wel gesteld worden dat op de langere termijn nog wel een uitdaging overbrugt moet worden, en dat is een dalende vleesconsumptie in Duitsland.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.