Coöperatie Agrifirm is tevreden met de winstcijfers over 2016. Dit ondanks de grote daling in de omzet, minder winst en een afnemend voervolume. Algemeen directeur van Agrifirm Dick Hordijk: 'Wanneer we kijken naar verschillende aspecten, zien we dat de winst niet echt is gedaald.'
Vooral de premix divisie NuScience en verwaarding van kennis bieden de Agrifirm-leden perspectief op rendement van het kapitaal dat zij in de coöperatie hebben gestoken. Dit jaar keert Agrifirm circa 33 miljoen euro uit. Het eigen vermogen steeg naar 53 procent, terwijl de winst daalde van 76,2 miljoen euro in 2015 naar 30,6 miljoen euro in 2016.
Hoe kan het eigen vermogen toenemen als de winst daalt?
Als je de buitengewone baten verrekent, waar vorig jaar sprake van was door de verkoop van pluimveeslachterij Plukon en mechanisatietak Abemec aan Baywa, is de winst van 2015 en 2016 redelijk vergelijkbaar. De winst is in dat opzicht dus niet gedaald.
Dat de solvabiliteit ondanks gelijkblijvende winstcijfers toch is toegenomen, heeft te maken met het werkkapitaalbeheer. De schulden zijn afgelast, debiteuren hebben betaald en voorraden zijn tot waarde gebracht.
U zegt dat de varkenshouderij-divisie van Agrifirm opnieuw topkwaliteit voer maakt. Was dat voorheen dan even niet zo?
Het investeren in de fabriek van Veghel was noodzakelijk. Die investeringen worden in juli dit jaar afgerond. Dat is, voor ons, een stap in de goede richting. Nu kunnen we stappen zetten richting een hoger niveau. Die stappen gaan niet over de kwaliteit van het voer zelf, maar over de logistiek. We willen geen vertragingen meer in de levertijd. Al ben ik nu ook al heel gelukkig met de kwaliteit van ons productieproces.
Agrifirm spreekt van zeer voorzichtig prijsherstel in de varkenshouderij, net als ForFarmers gisteren deed. Echter, is het prijsherstel toch heel behoorlijk? De biggenprijzen stijgen zelfs tot grote hoogte.
Het herstel zet inderdaad door en dat is een goede zaak. Daarbij hebben we uiteraard dezelfde visie als ForFarmers over de ontwikkeling van de varkensstapel in Nederland. De aantallen staan namelijk behoorlijk onder druk.
Vindt u dat het voerspoor nog verder moet worden aangescherpt, nu de veestapel flink moet inkrimpen? Bijvoorbeeld met normen voor het gebruik van bijproducten en enkelvoudige grondstoffen? Deze voerstroom groeit namelijk.
Binnen Agrifirm houden we wel rekening met een flinke krimp in de melkveestapel. Daarom studeren we intensief op dit onderwerp. Binnenkort komen we met mededelingen over dit onderwerp, maar daar is het nu nog te vroeg voor.
Wel heeft Agrifirm de Mineralenplanner ontwikkeld. Hiermee wordt de mineralenbenutting in de hele kringloop, inclusief het ruwvoer, meegenomen. De bijdrage van mineralen in bijproducten en enkelvoudige grondstoffen is maar klein.
De Plant-divisie van Agrifirm heeft een hogere omzet gehaald met gewasbeschermings-middelen. Waar is dat aan te danken?
We hebben ons marktaandeel enorm vergroot en klantenwinst geboekt door de kennis die we hebben. Er is zo ontzettend veel gaande in dit dossier. Vergroening, verlaging van de dosering et cetera. Zonder gewasbeschermingsmiddelen daalt de productiviteit in de landbouw.
Kennis is de kern van onze strategie. Daar zijn we ongelofelijk sterk in. Dat gaan we ook exporteren, zodat onze leden extra kunnen profiteren. Dit kan bijvoorbeeld naar China waar naast rijst nu aardappelteelt wordt geïntroduceerd, met advisering van Agrifirm.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens-voer/artikel/10873812/Kennis-is-de-kern-van-onze-strategie]Kennis is de kern van onze strategie[/url]