De Duitse vleessector heeft in maart de hoogste omzet ooit gerealiseerd, zo blijkt uit gegevens van statistiekdienst Destatis. Dit is vooral te danken aan de goedlopende afzet naar China. Vanaf april is een kentering zichtbaar.
In maart, toen de coronapandemie in Europa de kop opstak, bedroeg de omzet van de Duitse vleessector €3,9 miljard. Ten opzichte van de dezelfde maand in 2019 is dit een stijging van 25%. In april, toen Duitsland middenin de lockdown zat, zakte de omzet terug tot €3,4 miljard. Dat niveau is nog steeds gelijk aan dezelfde maand een jaar eerder. De omzet in het eerste kwartaal van dit jaar kwam uit op €14,2 miljard. Dit is ruim 10% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Hoge varkensprijzen
De omzet van de Duitse vleessector, gebaseerd op 563 vleesbedrijven, realiseerde in 2019 een totaalomzet van €39,7 miljard. Dit is een stijging van 7,9% ten opzichte van 2018. In de jaren daarvoor was de omzet stabieler. De stijging heeft volgens Destatis te maken met de aangetrokken varkensprijzen in Duitsland, waardoor vleesbedrijven meer omzet draaien. Dit is met name te danken aan de goedlopende vleesexport naar China. In de eerste 4 maanden van dit jaar verdubbelde de afzet naar het Aziatische land dat met grote vleestekorten kampt. Ook Nederland profiteerde hiervan.
Kink in de kabel
Er is echter een kink in de 'exportkabel' gekomen. Zo heeft China in juni een exportstop afgekondigd voor het Duitse vleesconcern Tönnies, vanwege een grote corona-uitbraak op de hoofdlocatie van het bedrijf. Dit maakt het aannemelijk dat de omzet van de Duitse vleessector de stijgende lijn niet voortzet. Ook Nederlandse slachterijen, waaronder Vion en Van Rooi, mogen sinds deze week geen varkensvleesproducten meer naar China exporteren. Volgens de brancheorganisatie COV heeft de vleesban een tijdelijk karakter.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.