Rabobank bekijkt de mogelijkheden om de kredietverlening aan bedrijven aan te vullen met andere financieringsbronnen, zoals crowdfunding. Volgens topman Wiebe Draijer is dit noodzakelijk, omdat de bank verwacht door de strenge kapitaaleisen niet aan alle kredietaanvragen te kunnen voldoen. 'Wij zoeken naar nieuwe methoden om onze klanten van dienst te zijn.'
Dit zei Draijer donderdag bij de toelichting op de jaarcijfers van Rabobank op het hoofdkantoor in Utrecht. De coöperatieve bank presenteerde daar een nettowinst van 1,84 miljard euro, 8 procent minder dan in 2013. Hoewel de winstgevendheid licht is gedaald, zei Draijer dat Rabobank in zijn totaal beter heeft gepresteerd. 'Er zijn veel eenmalige factoren die de winst drukken. We hebben bijvoorbeeld een forse verbeterslag in de kosten gemaakt.'
Draijer en ook financieel topman Bert Bruggink refereerde op de persbijeenkomst herhaaldelijk naar de zwaardere kapitaaleisen die Rabobank krijgt opgelegd vanuit onder meer de Europese Unie. Deze eisen staan volgens hen een adequate kredietverlening aan klanten steeds meer in de weg. Zeker als de economie weer gaat aantrekken en de kredietverlening weer, zoals Daijer het noemde, 'los' gaat komen. 'We willen meegroeien met onze klanten, maar niet heel het kredietbedrag hoeft op onze balans terecht te komen', aldus Draijer. 'Door de strengere financiële regels.'
Rabobank krijgt daardoor serieus naar financieringsvormen met extern kapitaal. Crowdfunding is er daar één van, sprak Draijer. Hij kan zich daarbij voorstellen dat de kredietaanvraag van een klant deels wordt ingevuld via financiering door de bank en deels door crowdfunding. De bank kan daarbij ook meedoen aan de crowdfunding, gaf Draijer aan. 'Met nieuwe technologiën als crowdfunding heb je lokale en sociale controle op de kredietverlening. Wij zoeken naar vormen om mee te doen, waarbij we wel moeten kijken hoe je omgaat met de risico's en kredieten die niet direct op de balans van Rabobank terecht komen. Daar studeren we nog op.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.