Shutterstock

Weerupdate Vantage Agrometius

Gratis taakkaart-applicatie uitgebreid

22 Mei 2019 - Niels van der Boom

Circa 1 jaar na de introductie zet precisielandbouwspecialist Vantage Agrometius het online portaal Taakkaart.nl steviger in de markt. De gratis applicatie blijft leverbaar voor taakkaarten om variabele loofdoding of stikstof toe te passen. De betaalde licenties vergroten het aantal mogelijkheden en ook maakt het bedrijf uitwisselbaarheid tot een speerpunt.

Na het persbericht over Taakkaart.nl liet Vantage Agrometius het portaal over aan de markt. Ongeveer 1.600 mensen vroegen een inlog aan en een groot aantal bedrijven ging daadwerkelijk taakkaarten maken: voor een variabele toediening van stikstofmeststoffen en variabele loofdoding met diquat in aardappelen. Daarvoor worden ook wekelijkse satellietbeelden en de perceelsgrenzen toegepast (zoals ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Ook voor Vlaanderen, Wallonië en Duitsland heeft het versies in de eigen taal beschikbaar.

Meer mogelijkheden
De precisielandbouwspecialist ziet het portaal als opstap naar meer. Die vraag komt ook uit de praktijk. "Zie het als Google", zegt productspecialist Jan Nammen Jukema. "Daar hangen applicaties zoals Maps, Translate en Gmail onder. Zo doen wij het ook. Bij ons zijn dat het vlootmanagement (LogMaster), datamanagement en de satellietbeelden (CropSat). In de toekomst termijn komt daar ook opbrengstmeting (YieldMaster) bij." Dit laatste product heeft het bedrijf van Precision Makers overgenomen.

"Een gratis instapversie blijft beschikbaar", zegt directeur Dennis Nijland. "Hiermee kun je satellietbeelden, die eens per 5 dagen worden gemaakt, bekijken. Is er bewolking, dan worden die beelden automatisch geweerd. Zo behoud je schone data. De gemaakte taakkaart kun je exporteren naar een groot aantal systemen die met Isoxml en shapefile werken. Denk aan John Deere, Kverneland, Yara, Amazone en meer. Een exacte lijst kunnen we niet geven, omdat er zoveel verschillende displays zijn. Die draaien op verschillende softwareversies."

Een gratis applicatie voor het maken van taakkaarten op basis van satellietbeelden, blijft leverbaar.

3 niveaus
"We lanceren 3 verschillende licenties", vervolgt Jukema. "Dat zijn Basic, Farmer en Contractor. Bij de eerstgenoemde zie je de satellietbeelden en kan je de bedrijfsdata managen en 1 display koppelen. Dat kost €450 per jaar. Farmer richt zich op databeheer, dronebeelden, taakkaarten en AB-lijnen. De licentie voor loonwerkers is op vlootmanagement gericht. Dat doen we via Logmaster: een kastje dat je aansluit op de Can-bus van het voertuig. Dat kastje haalt de data binnen, zoals het brandstofverbruik, de trekkracht en meer. Dat is voor de akkerbouwer interessant. Loonwerkers hebben tevens de behoefte om de locatie van hun machinepark te zien. Logmaster Pro heeft als voordeel dat het de spuitdruk registreert, zoals de wet voorschrijft."

Vantage Agrometius tracht zich onafhankelijk op te stellen binnen de precisielandbouwsector. "We staan nu voornamelijk bekend als importeur van Trimble. Dat is prima, maar we zijn meer", vertelt Nijland. "Daar staat de toevoeging Vantage voor: een one-stop-shop voor precisielandbouw-toepassingen op het landbouw- of loonbedrijf. Vooral van de LogMaster verwachten we veel. Die werkt universeel en geeft inzicht in de prestaties van alle soorten machines."

"Een Nederlands bedrijf heeft misschien 2 of meer trekkermerken. Met 1 portal voor John Deere kom je niet ver. Zo'n bedrijf eindigt met 4 portals, voor ieder merk 1. Taakkaart en Logmaster (Fleetmanagement) werken universeel. We kunnen samenwerken met heel veel merken en type gps-systemen. Ook voor AB-lijnen. Helaas is dat nog niet voor alle systemen zo, want 1 standaard ontbreekt helaas nog steeds."

Geen geheimen
Naast Taakkaart.nl, heeft het bedrijf een aparte abonnementenstructuur ontvouwd voor de Logmaster. Je betaalt €350 per systeem en €45 voor de Can-reader. De koppeling met het portal kost €200 per jaar, exclusief de licentie van €85 per kastje. Dit is noodzakelijk voor de simkaart en de ondersteuning die daarbij vereist zijn. Toch gelooft het bedrijf rotsvast in het systeem. "Er is zoveel overzichtelijk: van brandstofverbruik tot locatie op perceel- en routeniveau", aldus Nijland.

"Er draaien momenteel 150 systemen in de praktijk en de gebruikers zijn enthousiast. Zo ziet een chauffeur of hij wel/niet naar het perceel terug moet keren en hoe ver het werk is gevorderd. De chauffeurs kunnen ook onderling prestaties vergelijken, of die van machines. Zodra de fabrikant data op de Canbus zet kunnen wij het uitlezen. We bieden het niet alleen bij eindgebruikers aan, maar verkopen het ook aan fabrikanten. Ploeger, Vredo, Agrifac en Vervaet gaan het toepassen", vertelt Nijland.

Wie laagdrempelig met taakkaarten aan de slag wil, is snel thuis binnen Taakkaart. In een paar klikken heb je de kaart gegenereerd en draadloos naar de terminal gestuurd. Vooral variabel kalk en kali strooien, poten en bodemherbicide spuiten zijn populaire toepassingen. "Hiervoor dient de Veris-bodemscan als de basis. Daarvoor werken we samen met Agrifirm en lokale loonbedrijven. De kosten hiervoor hebben we verlaagd. Eerder betaalde je €175 per hectare voor een compleet pakket, terwijl dat nu €75 per hectare is voor 1 toepassing. Je ontvangt niet alleen de scanbeelden, maar ook de taakkaart in de terminal. De uitvoering: waar je hoeveel en wat toepast, blijft in handen van de gebruiker en adviseur", aldus Jukema.

Digitale werkbonnen
Plaatsspecifiek werken begint met AB-lijnen op de juiste plek en alle datalagen bij elkaar. Trimble lanceert hiervoor AutoSync, waar Agrometius ook mee aan de slag gaat. Dit komt binnen Taakkaart.nl onder de noemer Databeheer. De boer kan zijn adviseur/loonwerker toestemming verlenen om gegevens in te zien. Circa 95% van alle systemen is naar eigen zeggen te koppelen. Daarvoor werkt het met alle grote trekkerfabrikanten en een aantal machinespecialisten (zoals Amazone en Kverneland) samen. Met AutoSync kun je digitale werkbonnen aanmaken en versturen naar je chauffeur of loonwerker.

Agrometius geeft toe dat eigenaarschap van data een lastig vraagstuk is. "Degene die betaalt, is de eigenaar van de data", zo zegt Nijland resoluut. "Huur je als boer de loonwerker in en maakt hij AB-lijnen aan op je veld, dan is dat in jouw opdracht. De data is dan van jou. Onlangs is hier een rechtszaak over geweest waarin de rechter dit bekrachtigde. De eigenaar maakt zelf keuzes met wie hij data wil delen." 

Door op elke trekker de Canbus uit te lezen kan het portaal alle trekkerdata aan de gebruiker tonen.

De leverancier schat in dat van alle akkerbouwers in Nederland de helft met RTK-gps werkt. Een grotere groep heeft een simpele rechtrijhulp tot beschikking. Nijland: "We hopen dat van de 1.600 logins er 1.000 blijven hangen voor het maken van een kaart. We zien dat het aantal gebruikers dit seizoen verdubbeld is. Dat gaat enorm hard. In België zijn er minder gebruikers. Wat opvalt, is dat bedrijven er snel meerdere stappen tegelijk nemen. Waar ze in Nederland 10 jaar over doen, gebeurt in België in 2 à 3 jaar."

Wildgroei aan platforms
Met een digitaal platform dat de data koppelt, beheert en distribueert via een applicatie op desktop, tablet en smartphone begeeft het bedrijf zich in een groeiende markt. Full-liner-fabrikanten bieden allen een dergelijk platform aan, dat zich nu vooral op telemetrie (vlootmanagement) richt. Recent lanceerden Dacom en Mechan Groep een soortgelijk platform. Ook LTO Bedrijven biedt de leden goedkoop satellietbeelden aan om plaatsspecifiek te kunnen werken. De praktijk zal uitwijzen wie het beste portaal heeft voor de boer.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden