RoyalCosun

Nieuws Jaarcijfers

Ook Aviko draagt bij aan winst Cosun in 2020

11 Februari 2021 - Eric de Lijster - 8 reacties

In een uitdagend coronajaar heeft voedingsconcern Cosun de winst over 2020 met een kleine 67% zien stijgen tot €30 miljoen. Zelfs fritesproducent Aviko, die erg te lijden heeft onder vraaguitval door de diverse lockdowns, wist uiteindelijk uit de rode cijfers te blijven. Suikerbedrijf Cosun Beet Company kon, mede door een stijgende suikermarkt, een solide winst boeken.

Dit zei topman Albert Markusse donderdagmorgen (11 februari) bij de presentatie van de jaarcijfers van het coöperatief bedrijf. Cosun zag de omzet van het concern licht dalen met 0,8% tot €2,029 miljard. De stijging van de winst wordt voor een groot deel gestut door de eenmalige baten van de verkoop van het voormalig fabrieksterrein van Cosun Beet Company (voorheen Suiker Unie) in Puttershoek. Welk bedrag Cosun hiervoor heeft getoucheerd, wilde Markusse desgevraagd niet zeggen.

Cosun presenteerde gisteren een bietenprijs die iets hoger lag dan die van de campagne van 2019. Als de coronacrisis er niet was geweest, was deze prijs wel 'substantieel hoger uitgevallen', erkende Markusse desgevraagd op de digitale persbijeenkomst. "Dan had Aviko een veel beter resultaat geboekt."

Markten vielen weg
Dat Aviko het afgelopen jaar toch met een positief resultaat kon afsluiten, is opvallend door de impact van de coronacrisis. Door de lockdowns in het voorjaar en najaar van 2020 zag Aviko een groot deel van de fritesafzet naar de foodservice en out-of-home (horeca) wegvallen. "In het voorjaar van 2020 vielen opeens de markten weg door de eerste strenge lockdown. Dat baarde grote zorgen", blikte Markusse terug. Dit leidde onder meer ook tot een vrije val van de noteringen op de aardappelmarkt, waarvoor gedupeerde telers nog deels vanuit de overheid zijn gecompenseerd.

Markusse benadrukte daarbij blij te zijn dat Aviko 'alle contracten met de telers in deze periode is nagekomen'. In de zomer lag de fritesafzet bij Aviko weer bijna op een normaal niveau, totdat in het najaar de tweede lockdown zich aandiende. "Maar deze heeft voor de fritesafzet een minder grote impact dan de eerste. Dankzij creatieve ondernemers in de horeca, die zijn gestart met thuisbezorgen en afhalen. Daarbij hebben we met Aviko met onze gecoate frites ook een goede marktpositie, doordat deze frites langer warm zijn te houden en dus beter geschikt zijn voor thuisbezorgen."

Vlokken en snacks draaien goed
Ook in de retail (supermarkten) heeft Aviko het afgelopen jaar haar positie weten te verbeteren, gaf Markusse aan. De lockdowns hakken volgens hem wel in op het totaalresultaat van Aviko. Waar in het fritessegment pijn wordt geleden, draaiden vorig jaar andere onderdelen van Aviko juist heel goed. Zo groeit de markt voor granulaat, vlokken en snacks, waar Aviko met onderdeel Rixona onder meer actief is, heel hard. Ook het vlokkenbedrijf in China heeft volgens Markusse voortreffelijk gedraaid. "Die is nokvol qua productie."

Daarbij heeft Aviko ook scherp aan de wind gezeild qua investeringen en sterk ingezet op kostenbesparing, gaf Markusse aan. In Duitsland heeft Aviko wel een vlokkenbedrijf in Duitsland gekocht van Unilever, in China is een fritesbedrijf overgenomen, zijn 2 grote vrieshuizen gebouwd en in België is de bouw gestart van een nieuwe fritesfabriek in Poperinge.

Europese suikerindustrie onder druk
Cosun Beet Company is van een licht verlies naar 2019 naar een 'bevredigend positief resultaat' in 2020 gegaan, zo schetste de topman van Cosun. Ook het suikerbedrijf moest anticiperen op de coronacrisis, doordat afnemers als frisdrankenfabrikanten ook afzet zagen wegvallen in de foodservice. Op de mondiale suikermarkt nemen de prijzen echter al geruime tijd toe en daarbij blijft de onderliggende trend van een jaarlijks groeiende suikerconsumptie van 1 tot 1,5% positief.

Daarbij is de performance van het Nederlandse suikerbedrijf in Europa ook heel sterk, benadrukte Markusse. "Onze kostprijs is goed. En de kostprijs maakt of breekt een bedrijf." Hij wees erop dat om andere Europese landen matige tot slechte bietenprijzen worden betaald. "In landen waar bietenprijzen rond de €25 liggen, stoppen telers. In Frankrijk en Duitsland worden fabrieken gesloten. De Europese suikerindustrie staat onder druk."

Bio-ethanol een cash generator
Een opvallende cash-generator zoals Cosun het zelf noemt, was afgelopen jaar de verkoop van bio-ethanol voor desinfecterende gel. In de huidige coronacrisis kon het voedingsconcern via haar Duitse fabriek in Anklam een nieuwe markt mee aanboren. "Dat heeft heel veel geholpen en een mooie winst op gemaakt", aldus Markusse. Cosun rekent erop dat Cosun Beet Company de positieve lijn dit jaar kan doorzetten, gelet op de wellicht dalende suikervolumes in de EU en de stijgende suikerprijzen. Ook investeert het bedrijf druk in plantaardige alternatieven voor suiker, daarmee anticiperend op de trends op de foodmarkt.

Cosun zag ook de andere onderdelen Sensus, Duynie en SVZ een positieve bijdrage leveren aan het resultaat. Voor coöperatievoorzitter Dirk de Lugt het bewijs dat de strategie van Cosun, een portfolio van diverse bedrijven om risico's te spreiden en kennis te delen, werkt. "Ook in een crisisjaar waarin bijvoorbeeld nu Aviko het moeilijk had, kunnen we toch een fatsoenlijke bietenprijs uitbetalen. We werken er echter hard aan om het rendement voor onze leden structureel op een hoger niveau te krijgen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Eric de Lijster

Eric is lid van de redactie van Boerenbusiness. Als telg uit een akkerbouwfamilie stroomt het boerenbloed bij Eric door de aderen. Hij beschouwt zich als een generalist, maar wel met een voorliefde voor economie, trends, markten en marketing.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
8 reacties
Abonnee
Adrie 11 Februari 2021
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10890989/ook-aviko-draagt-bij-aan-winst-cosun-in-2020]Ook Aviko draagt bij aan winst Cosun in 2020[/url]
Dan is mijn vraag direct aan aviko waarom verlaag je de contractprijs dan, is dat nodig of doe je dat omdat de andere fabrieken dat ook doen??
Abonnee
plantuitje 11 Februari 2021
nee dit doen ze omdat de boertjes toch wel tekenen
Abonnee
hallal 11 Februari 2021
Adries, snap je het niet. Waarom meer betalen als je je kwantum meer dan vol krijgt. Aviko is geen goed doel en ik als bietenteler al helemaal niet.
Abonnee
euro 11 Februari 2021
hoe is het mogelijk dat je in een lockdown jaar dan nog een plus draait
en steun vragen
Abonnee
Jantje 11 Februari 2021
Sterker nog, ik lees nu overal verhaaltjes dat het risico verlegd wordt naar de telers omdat ze minder kilo's vast kunnen leggen. Welk risico is dat dan? Dat je zeker weet dat je onder je kostprijs verkoopt.
Abonnee
Zuidwest 11 Februari 2021
opvallend dat een frietfabriek in zo'n jaar blijkbaar toch nog met een plus kan draaien.
Abonnee
Potertje 11 Februari 2021
Als Aviko veel winst maakt is het niet goed=(te lage prijzen voor de contractaardappelen), is er geen winst dan klagen de bietenboeren. Wees een keer tevreden dat we een Aviko en een Cosun in Nederland hebben, anders zou het nog minder zijn als we alleen nog buitenlandse frietfabrieken in Nederland hadden tenminste een eerlijk verhaal.
kluit 12 Februari 2021
Potertje schreef:
Als Aviko veel winst maakt is het niet goed=(te lage prijzen voor de contractaardappelen), is er geen winst dan klagen de bietenboeren. Wees een keer tevreden dat we een Aviko en een Cosun in Nederland hebben, anders zou het nog minder zijn als we alleen nog buitenlandse frietfabrieken in Nederland hadden tenminste een eerlijk verhaal.
Dit is te simpel gesteld, aardappelen die gecontracteerd worden en poule aardappelen die in de voorkoop worden gekocht worden 1 op 1 doorverkocht. De frietfabrieken pakken hun marge en thats it.

Wat ik wel eens begrijp is dat de firma A meer aardappelen in handen heeft dan ze zelf nodig hebben dus in een jaar dat er tekort is kunnen ze een flinke plus realiseren maar in jaren dat er te veel zijn zal de marge onder druk komen te staan.

Het geluk is dat de vlokken en aanverwante producten het goed doen en dat ze ook de probleem partijen tot een bepaalde waarde waarde kunnen creëren.

Dat de marges zeer smal zijn op dit moment dat is wel zeker met deze prijzen en de moordende concurrentie op dit moment,

U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Interview Arwin Bos (Cosun)

'Waterkwaliteit is bij Cosun een topprioriteit'

Nieuws Suikerbieten

Cosun draait eerste biobietencampagne dit jaar

Nieuws Agribusiness

Cosun stelt nieuwe financiële baas aan

Nieuws Ondernemen

Vreugdenhil stapt met Cosun in plantaardige melk

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden