Vooral daling Oost-Duitsland

Duitse consument koopt minder aardappelen

27 Januari 2015 - Redactie Boerenbusiness - 5 reacties

De trend dat Duitse consumenten steeds minder aardappelen kopen heeft zich ook in 2014 verder doorgezet. De verkoop van tafelaardappelen daalde in een jaar tijd met 1,4 procent. De totale markt was daarmee goed voor 1,43 miljoen ton. In de maand december was de gemiddelde daling met 4 procent het hoogste. Het gaat alleen om tafelaardappelen en dus niet om aardappelproducten als frites.

De daling in consumptie blijkt uit cijfers van het Agrarmarkt Informations Gesellschaft (AMI). De algehele verkoop van voeding steeg in 2014 juist met 2,2 procent, maar de aardappel is niet langer zo populair. In een jaar tijd daalde de totale consumptie van 1,45 naar 1,43 miljoen ton. Groentewinkels hebben met de grootste verkoopdaling te maken. Die zakte met 21,5 procent terug. Boerderijwinkels zagen de verkoop met 17,5 procent zaken, biologische winkels met 9,4 procent en andere verkooppunten min 9,5 procent. Alleen op wekelijkse markten steeg de verkoop met 1 procent.

De herkomst van tafelaardappelen bleef in 2014 nagenoeg ongewijzigd. 86 procent is afkomstig uit het eigen land. Wel veranderd de verpakkingswijze. Consumenten geven de voorkeur aan kleine verpakkingen, van 2.5 kilo of minder. Die orde van grootte heeft een aandeel van ruim 53 procent. Verpakkingen van 10 kilo of meer blijven in aandeel het meeste verliezen.

Vooral in het oosten en noorden van Duitsland kochten huishoudens minder tafelaardappelen. In het zuidoosten daalde de consumptie met 17,2 procent het sterkste, in vijf jaar tijd, gevolgd door het noordwesten. In Beieren en Baden-Württemberg was de daling het minste.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Phytophthora
Powered by Agroweer
Reacties
5 reacties
sesamstraat 27 Januari 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/aardappelmarkt/artikel/10861779/Duitse-consument-koopt-minder-aardappelen]Duitse consument koopt minder aardappelen[/url]
Als teler van industrie/consumptie aardappelen vraag ik mij af wat er aan de hand is met het merk/product aardappel?

Blijft de aardappel alleen als grondstof voor de verwerkende industrie nog van belang ?

Ligt dat aan de veredeling van de rassen ?
Ligt het aan de kwaliteit bij de verkooppunten ?
Ligt het aan de kwaliteit van het geteelde product ?

Opmerkelijk is wel dat er bij mij consumenten komen die liever mijn industrie Innovator als consumptie aardappel eten dan de consumptie(tafel)aardappels die in de supermarkt te koop worden aangeboden.
gerrit 28 Januari 2015
Dat is bij mij ook zo dikke agria vinden ze heerlijk iedereen baalt van die kleine aardappels uit de winkel consumenten willen snel en daar passen die kleine aardappels waar je veel te lang mee aan het schillen bent niet bij
Poot 28 Januari 2015
Hier ook zo, vooral Seresta en Festien geliefd. Ze gruwen van bintje en Agria. Ben trouwens pootgoedteler in NOP en verkoop bovenmaats pootgoed als consumptie
Jeuk 28 Januari 2015
Poot schreef:
Hier ook zo, vooral Seresta en Festien geliefd. Ze gruwen van bintje en Agria. Ben trouwens pootgoedteler in NOP en verkoop bovenmaats pootgoed als consumptie



Heeft nog een voordeel, door de wekelijkse bespuiting tegen luis, ook geen JEUK meer.
Misschien werkt dit ook als pilletje.
apotheek 28 Januari 2015
haha seresta eet ik ook, word ik lekker rustig van!
temesta 28 Januari 2015
temesta wordt je rustig van
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele
aardappel noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden