De Canadian Food Inspection Agency (CFIA) en Health Canada hebben hun onderzoek naar het ras uit de Innate aardappellijn van het Amerikaanse Simplot goedgekeurd. Dat schrijft Potato Pro. Daarmee mag het genetisch gemodificeerde aardappelras verkocht worden in Canada. In de VS kwam de aardappel in 2014 op de markt onder de naam White Russet.
Voor de Innate Gen. I aardappellijn maakt Simplot gebruik van cisgenese. De genen van wilde aardappelplanten zijn gebruikt om het DNA van een commercieel ras te veranderen. Het gevolg is dat de Innate-aardappel minder gevoelig is voor stootblauw en dat hij na het frituren minder van de kankerverwekkende stof acrylamide bevat. Die ligt tussen de 52 en 69 procent lager, aldus Simplot’s eigen onderzoek. De hoeveelheid stootblauw zou 44 procent lager liggen.
Beide organisaties hebben geen bezwaar tegen de aardappel en concluderen na hun onderzoek dat de aardappel net zo voedzaam en veilig is als traditionele rassen. Volgens CFIA is er geen extra risico voor de omgeving ten opzichte van de gangbare teelt in Canada.
In de VS is het gebruik van de Innate aardappelen echter nog steeds omstreden. Zo sprak McDonalds – de grootste afnemer van Simplot – zich uit tegen het gebruik van GMO-aardappelen. Dat is een dikke streep door de rekening van Simplot, die miljoenen in het onderzoek staken.
Onderzoekers van de Wageningen UR publiceerden deze week de resultaten van hun proeven met cisgenese voor het opbouwen van phytophthora resistentie. Uit het tienjarig project DuRPh blijkt dat deze GMO-aardappelen met 80 procent minder middel kunnen overleven. De onderzoekers willen het gebruik van resistentiegenen combineren met bescherming door chemische middelen. Zo hopen ze het gen langer te beschermen. Wordt een resistentiegen eenmaal doorbroken, dan past de gevreesde schimmel zich snel aan. Gewasbeschermingsmiddelen kunnen ook eerder doorbroken genen versterken, die eerder als niet-effectief werden beschouwd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.