Fastfoodketen McDonald’s heeft plannen voor het openen van nog eens 1.500 restaurants in China, Hong Kong en Zuid Korea. Dat moet in de komende vijf jaar gebeuren.
De keten heeft nu al meer dan 2.800 restaurants in deze drie groeimarkten, maar wil de verkoop nog een extra boost geven. Samen met Rusland waren de landen in 2015 goed voor bijna een kwart van de totale McDonald’s verkopen. Alleen al in China gaat het om een toename van 2.200 restaurants naar 3.500. Als dat wordt gerealiseerd is China de tweede markt na de Verenigde Staten voor McDonald’s.
Voor de uitbreiding in Azië is het bedrijf op zoek naar partners. Doel is om 95 procent van de locaties door franchisenemers te laten runnen. Nu is dat 80 procent van de meer dan 36.000 restaurants.
Ook zoekt de grootste fastfoodketen ter wereld een investeringspartner om de expansie te versnellen, wil het zijn restaurants in Taiwan verkopen en zoekt het een franchisenemer in Japan. Vorig jaar kondigde McDonald’s nog aan dat het 350 restaurants in China, Japan en de Verenigde Staten zou sluiten nadat een stroom van voedselschandalen de klanten weghield.
Het nieuws bevestigt wat de aardappelverwerkers al enige tijd aangeven; de groeimarkten voor fritesafzet liggen in Azië.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.