De akkerbouwers waarvan de aardappelen bij ’s lands grootste grootgrutter Albert Heijn in het schap komen te liggen, worden door de keten gesteund in het verbeteren van de biodiversiteit. De organisatie Natuurmonumenten gaat de boeren daarbij helpen. Alle betrokken partijen hebben een overeenkomst getekend om deze ambitie te bekrachtigen.
De samenwerkingsovereenkomst is getekend door Albert Heijn, Agrico, Leo de Kock en Nedato (namens de telers). Ook Natuurmonumenten en adviesbureau CLM zijn betrokken bij de overeenkomst. Zij gaan aardappeltelers advies geven om de natuur op hun bedrijf te stimuleren. Een eerste stap is het aanleggen van akkerranden rondom de percelen.
Biodiversiteit stimuleren
Na het plaatsen van akkerranden, volgen het plaatsen van een bio-diverse erfbeplanting, bijenhotels, vleermuishotels en andere nestkasten. De akkerranden zien er niet alleen mooi uit, maar ze bieden ook biodiversiteit, stimuleren het aantal akkervogels en verbeteren de waterkwaliteit. In Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Flevoland hebben 35 deelnemende telers gezamenlijk 20 kilometer akkerrand ingezaaid.
Het stimuleren van de biodiversiteit is onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Albert Heijn. De supermarktketen koos ervoor om zich niet aan te sluiten bij het keurmerk PlanetProof, maar om met een eigen strategie te komen. Eerder vertelde Said Belhassan daar meer over in een interview met Boerenbusiness.
Bedrijfsvoering
"We zijn continu op zoek naar resistente rassen en mogelijkheden om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te reduceren", zegt Belhassan. "Naast deze initiatieven, zoeken onze telers nieuwe manieren voor natuurbeheer. De inzet van Natuurmonumenten levert een bijdrage aan een natuurlijk landschap."
Frans Zijderveld van Natuurmonumenten zegt dat de organisatie blij is met de inzet van de aardappeltelers. "Het is geweldig dat in de bedrijfsvoering rekening wordt gehouden met de natuur."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.