Shutterstock

Nieuws Future of Farming

'Digitale toepassingen in de toekomst essentieel'

17 November 2020

De wereldbevolking neemt alsmaar toe en dat zorgt voor druk op de voedselvoorziening. Immers, er moet veel meer voedsel geproduceerd worden met veel minder middelen. Daarbij kun je denken aan tekorten op het gebied van water en grond. Het gebruiken van digitale toepassingen wordt in de toekomst dan ook steeds belangrijker. Zo kwam maandag 16 november naar voren tijdens de digitale bijeenkomst 'Future of Farming' van Bayer.

Niet alleen de groeiende wereldbevolking zet steeds meer druk op de voedselvoorziening, ook de klimaatverandering en het coronavirus leiden tot onzekerheden in de voedselproductie. Daarentegen neemt het tekort aan grond en water toe. "In onze ogen wordt het gebruik van alle digitale toepassingen in de toekomst daarom steeds groter. Aan de hand van een digitale sector kunnen we een datagedreven ecosysteem creëren voor de boeren", zo trapt Mike Stern, CEO van The Climate Corporation en hoofd van de afdeling Digital Farming van Bayer Crop Science, de digitale bijeenkomst af.

Ondersteuning in het maken van keuzes
Dat bijvoorbeeld het watertekort een steeds groter probleem is, erkent de Indiase boer Ravichandran. "Duurzaamheid en efficiëntie worden voor de boeren in India steeds belangrijker. Hoe kunnen we extra produceren met minder of evenveel water? Nieuwe technologieën kunnen een oplossing zijn", licht hij toe. "Ik ben in de jaren '80 gestart met dit boerenbedrijf. Als mijn gewas toentertijd een ziekte vertoonde, dan werd de diagnose op de gok gesteld. Vaak genoeg hebben we een verkeerde behandeling gestart en ging het gewas dood. Vandaag de dag gebruik ik een app waarmee ik een foto upload en dan rolt er een diagnose uit. Nu is de kans duidelijk kleiner dat ik een verkeerde behandeling toepas." Volgens Ravichandran helpen dit soort digitale toepassingen landbouwers in het maken van keuzes.

Niet alleen voor boeren kan het een hulpmiddel zijn, want het kan ook de missende connectie zijn tussen de boeren en de maatschappij. "Voor het eerst in lange tijd is voedsel het belangrijkste voor de consumenten. Lege schappen in de supermarkten waren daar het voorbeeld van", zo vertelde Arianna Guilidori van de World Farmers Organization. "Hierbij stellen veel consumenten zich vandaag de dag de vraag waar hun voedsel nou exact vandaan komt. Met digitale toepassingen kan ingespeeld worden op deze vraag." Zuivelcoöperatie FrieslandCampina startte bijvoorbeeld vorig jaar in Hong Kong de campagne rond 'TrackEasy', waarmee het de consument een kijkje geeft in het productieproces.

Overigens kan niet alles verholpen worden met data, zo erkent ook Stern. "Het weer en klimaat kunnen we niet precies voorspellen. Wel kunnen we gegevens uit eerdere jaren gebruiken om een prognose te maken van de toekomst." Hij refereert daarbij aan het natte jaar 2019. "In Noord-Amerika werd het inzaaimoment geteisterd door regen. De data die we toentertijd hebben verzameld, kunnen we wellicht in de toekomst gebruiken om een vergelijkbare periode te voorspellen. Op deze manier zijn we in elk geval beter voorbereid."

Hobbels op de weg
En hoewel er vooral in kansen wordt gedacht, zijn er nog wel een aantal flinke hobbels te nemen. "De digitale infrastructuur moet in veel landen (vooral in ontwikkelingslanden) nog volledig aangepast worden. Alleen op deze manier is het mogelijk om verder in te zetten op een datagedreven ecosysteem", zo vertelt Guilidori. Ook is er onder de boeren in dat soort landen onvoldoende kennis over digitale toepassingen in de landbouw. "In India gebruiken veel mensen een zogenaamde coronamelder-app en heeft bijna iedereen een smartphone, maar veel van de Indiase boeren weten niet dat hun smartphone ook nuttig kan zijn op het bedrijf", aldus Ravichandran.

Ook de kosten zijn een heikelpunt. Volgens Stern moeten de overheid en private bedrijven hier gezamenlijk in investeren. Daarbij zijn de 3 sprekers van mening dat de boeren wel terugbetaald moeten worden voor al hun inspanningen. "Voedsel moet de juiste waarde hebben en het merendeel van de consumentenprijs moet terug in handen van de boer komen. Als dat niet gebeurt, dan zal de omschakeling naar een datagedreven landbouwsector niet plaatsvinden."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
boerenbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is allround redacteur bij Boerenbusiness. Daarnaast heeft ze oog voor de social mediakanalen van Boerenbusiness.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Aangeboden door Bayer Cropscience

'Duurzamer telen vraagt om innovatie'

Aangeboden door Bayer Cropscience

Planttijd lelies voorjaar 2022

Nieuws Bayer

Flinke omzetgroei en weer zwarte cijfers voor Bayer

Aangeboden door Bayer Cropscience

'Je hebt een probleem als je doornappel laat glippen'

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief