De Britse kranten staan er vol mee. Een Britse teler heeft een ui ontwikkeld waarvan je niet meer hoeft te huilen. Supermarktketen Asda lanceert de nieuwe rode ui.
Teler Alastair Findlay werkte twintig jaar aan de variëteit 'Asda Sweet Red'. Daarvoor proefde hij jaarlijks zo’n 500 uien. De ui die nu in de winkels komt te liggen is zoeter, milder, sappiger en knapperiger. Doordat de ui minder scherp is dan reguliere uien, wekken ze minder tranen op bij het snijden en zal de adem niet meer stinken, zo staat in de kranten.
Asda verkoopt de ui voor één euro. De Britten hebben hoge verwachtingen van de ui, omdat zij net als de Amerikanen de voorkeur hebben voor zoet. Rode uien maakten de afgelopen jaren een snelle opmars in het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels is de rode ui goed voor 20 procent van de totale uienverkoop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.