Het lijkt erop dat het weer goed zit tussen Albert Heijn en de land- en tuinbouw. De ruzie die ontstond nadat de retailer vorig jaar aankondigde een eenzijdige leverancierskorting van 2 procent op te leggen, heeft erin geresulteerd dat de Zaanse supermarktketen meer direct zaken gaat doen met boeren en tuinders. Dat meldt LTO Nederland op haar website.
LTO Nederland en Albert Heijn (AH) verzochten EFMI Business School om in beeld te brengen welke krachten werkzaam zijn op de versketen. Aanleiding voor het onderzoek was de zogenoemde 2-procent-brief van Albert Heijn vorig jaar. "Dat hadden we beter niet kunnen doen’, zei marketingdirecteur Alfred Levi van AH. ‘Het is jullie actie geweest dat we hier nu aan tafel zitten." LTO reageerde indertijd stevig. ‘Maar we zijn niet voor de deur gaan staan, maar aan tafel gaan zitten om elkaar goed de waarheid te zeggen’, zegt voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland.
Zowel AH als boeren en tuinders zien kansen in meer directe leveringsafspraken. EFMI verwacht dat samenwerkingsverbanden in gesloten ketens in de komende tien jaar een opmars gaan maken en de markt gaan domineren. Ketens worden steeds korter en dat betekent dat ketenpartijen die geen toegevoegde waarde bieden zullen verdwijnen.
Naast gesloten ketens nemen exclusieve producten en nichemarkten in belang toe. De drie belangrijkste trends, die de versmarkt in sterke mate beïnvloeden, zijn de vraag van de consument, de verwachte schaarste aan versproducten en de supermarkten die onderscheidend willen zijn.
De meer innige samenwerking die AH met boeren en tuinders voor ogen heeft, is een hele omslag met een jaar geleden. Maat ziet supermarkten dan nu ook veel meer als bondgenoot dan als tegenstander. "Het zijn de etalages van producten van boeren en tuinders."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10833502/Overbodige-schakels-gaan-uit-keten-verdwijnen]Overbodige schakels gaan uit keten verdwijnen[/url]