Om de lagere winst te compenseren probeert supermarktketen Plus de kosten van de supermarktoorlog te verhalen op leveranciers. Dat is op te maken uit een brief die de supermarkt aan enkele leveranciers van A-merken heeft gestuurd. En het zou niet de enige supermarkt zijn die het verlies bij de leverancier neerlegt.
In de brief schrijft Plus dat zij genoodzaakt is ‘het opgetreden margeverlies bij u in rekening te brengen’ en dat ‘er minder wordt verdiend op veel A-merk producten’. Binnen veertien dagen moeten de aangeschreven leveranciers een door Pus berekent bedrag hebben overgemaakt. Op BNR zegt een zegsvrouw van Plus dat leveranciers ook is gevraagd om ‘met creatieve oplossingen te komen".
De consternatie komt op een precair moment. Vorige week ondertekenden de supermarktbedrijven nog de Gedragscode Handelspraktijken. Daarin is afgesproken geen eenzijdige kortingen aan leveranciers op te leggen. Albert Heijn zei tegen De Volkskrant dit keer ‘zeker’ geen kortingen aan zijn leveranciers op te leggen. Na de ophef hierover in de agrarische sector vorig jaar, heeft de retailer besloten geen enkele leverancier meer zo te behandelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10834984/Plus-legt-margeverlies-bij-leveranciers]Plus legt margeverlies bij leveranciers[/url]