Dealers van trekkers zijn tevreden over de vernieuwing en ontwikkeling bij de trekkermerken die zij verkopen. Dit maakt brancheorganisatie Fedecom op uit een onderzoek onder haar leden. John Deere is New Holland opgevolgd als best beoordeelde van de twaalf onderzochte trekkermerken.
In het Nationaal Dealertevredenheidsonderzoek 2013 heeft Fedecom 555 enquêtes naar 451 officiële Nederlandse dealers van twaalf merken verzonden. Met 213 ingevulde – anonieme - formulieren is de respons 38 procent. JCB debuteert dit jaar in de lijst. De merken Landini en McCormick zijn onder de Argo Groep gebundeld.
?De trekkermerken zijn door de dealers beoordeeld op twaalf aandachtsgebieden, waaronder imago, verkoop, ondersteuning en winstgevendheid. De Nederlandse dealer waardeert zijn merk gemiddeld met 14,1 punten op een schaal van 1-20 (2012: 14,3). John Deere is als beste beoordeeld met een score van 15,6. JCB behaalde de laagste waardering, een 11,9. Grootste stijger is Deutz-Fahr met +1,7 punt t.o.v. 2012. Massey Ferguson daarentegen ondervond de grootste daling en levert 0,8 punt in ten opzichte van 2012.
Ondanks de geringe verschillen ten opzichte van 2012 zijn er enkele tendensen, meldt Fedecom Het aandachtsgebied ‘Merk, imago en bekendheid’ blijft veruit het best beoordeeld met gemiddeld een 16,0 (2012: 16,1). Daaronder valt op dat het aspect ‘Vernieuwing en ontwikkeling van uw merk’ met 0,5 punt gestegen is. Deze trend wordt volgens Fedecom bevestigd bij het aandachtsgebied ‘Bereidheid tot verbeteren’; dealers waarderen de inmiddels doorgevoerde veranderingen eveneens in die mate.
Fedecom hoopt dat de resultaten van de onderzoeken een stimulans voor de tractormerken zijn om eventuele verbeteringen in de dienstverlening door te voeren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.