Het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) heeft de varkensmarkt voor 2018 in beeld gebracht. De grootgroeiers zijn de Verenigde Staten (VS) en China. Ook Canada en Zuid-Korea plussen. Blijft de Europese export stabiel?
Het mag geen verassing zijn dat de VS in 2018 meer varkensvlees produceert, gezien de varkensstapel daar keer op keer toeneemt. Het USDA verwacht dat de productie met 4% toeneemt en daarmee uitkomt op 12,1 miljoen ton.
De Canadese vleesproductie groeit met 2% tot 2 miljoen ton. De groei die China in 2017 inzette, wordt in 2018 doorgezet. De Amerikaanse rekenmeesters zien de productie met 2% stijgen tot 54,7 miljoen ton, een logisch gevolg van de groeiende varkensstapel in China.
Alleen Japan stabiel in Azië
De productie van bijna alle belangrijke importeurs van Europese varkensvlees plussen enkele procenten. Zo plussen de Filipijnen met 3% tot 1,6 miljoen ton. De productie in Zuid-Korea neemt met 2% toe tot 1,3 miljoen ton.
Echter, Japan is een uitzondering en blijft staan op 1,2 miljoen ton. Alleen de productie in de Europese Unie blijft, met 23,3 miljoen ton, een fractie achter op dit jaar.
Per saldo plust de wereldwijde varkensproductie met 2% tot 107,5 miljoen ton. Daar staat tegenover dat de wereldwijde consumptie ook met 2% toeneemt tot 105 miljoen ton. Deze toename is voornamelijk afkomstig uit China, de VS en Mexico.
Import
Het wordt steeds duidelijker dat Rusland minder afhankelijk wordt van derden, gezien de import in 2018 met 8% krimpt tot 300.000 ton. De Chinese import daalt met 3% tot 1,6 miljoen ton. Door de groeiende productie daalt ook in de VS en Zuid-Korea de import.
De import in Mexico plust wel met 7% tot 1,2 miljoen ton. Dat is belangrijk, omdat Mexico hiermee Amerikaanse volumes opslokt die Europese landen anders zouden tegenkomen in Azië. Want de Amerikanen zetten in 2018 zo’n 5% meer varkensvlees (2,7 miljoen ton) af op de wereldmarkt.
Het USDA voorziet dat de Europese export in 2018 stabiel blijft op 2,8 miljoen ton. Dit is circa 300.000 ton minder dan in recordjaar 2016.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.