Shutterstock 14 oktober is het 'Bedank de Boer Dag', daarom zijn alle artikelen en video's vrij toegankelijk.

Nieuws Food

Nederlandse consument besteedt meer aan voedsel

4 Januari 2021 - Kimberly Bakker - 1 reactie

De Nederlandse consument heeft de afgelopen 10 jaar steeds iets meer van het de totale huishoudelijke uitgaven besteedt aan voeding en niet-alcoholische dranken. Dat tonen nieuwe cijfers van Eurostat aan. Binnen de Europese Unie wordt 13% van de consumptieve bestedingen gebruikt voor voeding.

Huishoudens in de Europese Unie hebben over heel 2019 meer dan €956 miljard uitgegeven aan voeding en niet-alcoholische dranken. Dit is 6,8% van het bruto binnenlands product in de EU. Het houdt in dat bij de Europese consumenten gemiddeld 13% van de totale consumptieve uitgaven gebruikt wordt voor voeding. Daarmee is het de derde grootste uitgave, na huisvesting, water, elektriciteit en brandstoffen (23,5%) en vervoer (13,1%).

Het land dat procentueel gezien het meeste uitgeeft aan voedsel en niet-alcoholische dranken is Roemenië. In dat land benutten de consumenten 26% van de totale consumptieve uitgaven aan deze groep. Litouwen staat op 2 met 20,2%. Estland volgt daarna met een percentage van 19,3%. In Ierland, Luxemburg en Oostenrijk ligt het percentage dat wordt besteed aan voeding en niet-alcoholische dranken onder de 10%. Respectievelijk op 8,6%, 8,9% en 9,7%.

Nederlandse consument besteedt meer
In de periode van 2009 tot en met 2019 zijn de uitgaven aan voedsel in de meeste lidstaten gedaald of stabiel gebleven. In Nederland hebben we in deze periode juist iets meer uitgegeven aan voeding. Een stijging van 0,4 procentpunt naar 11,3% is zichtbaar. In Tsjechië was de grootste stijging zichtbaar: Een plus van 1,3 procentpunt naar 15,5%. Ook Slowakije en Hongarije laten stijging zien in het aandeel uitgaven aan voeding en niet-alcoholische dranken.

Dalingen zijn er ook. Bijvoorbeeld in Litouwen. Daar ging het percentage van de totale huishoudelijke uitgaven aan voedsel omlaag van 25,4% in 2009 naar 20,2% in 2019. Malta laat een daling zien van 3,5 procentpunten en Polen een afname van 3 procentpunten.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is allround redacteur bij Boerenbusiness. Daarnaast heeft ze oog voor de social mediakanalen van Boerenbusiness.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Abonnee
peter vd sar 4 Januari 2021
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10890531/nederlandse-consument-besteedt-meer-aan-voedsel]Nederlandse consument besteedt meer aan voedsel[/url]
Hoezo de consument is meer gaan besteden aan voedsel? Alleen de btw op voeding is in die tussentijd al verhoogd!
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Politiek Europese Commissie

Luxemburgse boerenzoon landbouwcommissaris EU

Analyse Melk

Gaat de melkprijs in de EU dit jaar naar een record?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden