De Franse organisatie voor suikerbietentelers, CGB, heeft in één klap hun ledenbestand fors kunnen uitbreiden. Door een explosieve stijging van het bietenareaal hebben ruim 1.000 nieuwe telers zich aangemeld. Het gaat voornamelijk om bedrijven die eerder (gedwongen) waren gestopt.
De Confédération Générale des Planteurs de Bettraves (CGB) meldt dat het ledenbestand in 50 jaar tijd niet zo extreem is uitgebreid. Meer dan 1.000 bietentelers hebben zich aangesloten bij de belangenbehartiger. Niet zo vreemd, want de Franse bietenverwerkers betalen het lidmaatschap. De standsorganisatie bestaat sinds 1921 en beslaat 14 departementen in het land. Hoeveel leden het in totaal heeft meldt het niet. Het land telde vorig jaar 26.000 bietentelers.
Teelt opnieuw gestart
In 2008, toen de Europese suikermarkt hervormde, zijn veel telers gestopt met suikerbieten. Ook werden boeren gedwongen om te stoppen, omdat zij te ver van de fabriek zaten en de transportkosten te hoog waren. Die telers worden nu grotendeels opnieuw lid.
Franse suikerbietenteelt in cijfers:
Beter saldo
Door het verdwijnen van het suikerquotum pakken oude telers het gewas graag weer op. Het vormt een welkome afwisseling op de granen, waar het prijsniveau ook zeer laag is. Suikerbieten geven een mooie aanvulling op het saldo en ze zijn hopelijk weerbaarder te maken in een volatiele markt.
Grootste groeier
Op basis van een eerste prognose stijgt het bietenareaal in de Europese Unie dit jaar met 17,3 procent. Goed voor een plus van 245.000 hectare, tot een totaal van 1,66 miljoen hectare. Frankrijk heeft daarbij het grootste stuk van de taart in handen. Het land breidt 114.000 hectare uit. Voor een gedeelte komt dat door de nieuwe telers. Met een areaal van bijna een half miljoen hectare is Frankrijk de grootste bietenproducent in de EU, met en van de hoogste suikeropbrengsten. Gemiddeld 13 ton per hectare. Ter vergelijking: voor Nederland gaat de EU uit van 84.500 hectare.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.