Eerste half jaar goed verlopen

België wint aan belang in zuivelhandel

26 September 2014 - Redactie Boerenbusiness

Over de eerste helft van 2014 nam het belang van België bij de zuivelhandel duidelijk toe. Bij boter en boterolie waren het de VS en Marokko die flink meer product afnamen, terwijl Algerije voor een plus bij de diverse soorten melkpoeder zorgde. Over de hele linie namen de inkomsten uit zuivel tot en met juni toe, zo meldt het Productschap Zuivel (PZ). 

Zowel bij kaas als bij boter en boterolie was België de tweede afnemer van Nederlands product met marktaandelen van respectievelijk 12 en 20 procent. Als het gaat om de export van magere melkpoeder komt België zelfs op de eerste plaats met een aandeel van 18 procent. Ten slotte weten de Belgen over de eerste zes maanden van 2014 ook nog een derde plaats in te nemen bij de handel in gecondenseerde melk en zetten ze een aandeel weg van 11 procent.

Over de hele linie namen de Belgen in vergelijking met 2013 een groter volume aan zuivelfabricaten af. De enige uitzondering is gecondenseerde melk. Dit was sowieso het fabricaat wat duidelijk minder presteerde ten opzichte van een jaar terug. Zo daalde de totale afzet met 11 procent, waarbij de waarde een plus kon neerzetten van 1 procent. 

Sowieso bracht de export van zuivel duidelijk meer op, ondanks dat de verkochte volumes soms tegenvielen. Kaas is nog steeds het belangrijkste product en vertegenwoordigt met een omzet van 1,61 miljard euro 56 procent van de totale omzet uit zuivel. De grens van Rusland is vanaf 8 augustus gesloten, waardoor ook over juli en de eerste week van augustus nog redelijke resultaten uit die hoek te verwachten zijn. Maar waar de Russen eind 2013 nog een derde plaats innamen als koper van kaas zijn ze tot en met juni al teruggezakt naar een vijfde plaats.

Bij kaas was het België die duidelijk meer product afnam en een volumegroei van 21 procent behaalde. Zweden en Duitsland namen een beschaafde 3 procent meer kaas af. Alleen in Griekenland en Rusland resulteerde een lager verkocht volume in minder omzet.

Veel hogere plussen worden bij boter en boterolie geboekt. Daar duiken de VS en Marokko op die direct aandelen van 1 procent innemen. Wat neerkomt op volumes van 1.441 ton en 1.275 ton, plussen van respectievelijk 235 en 203 procent. Bij de handel in magere melkpoeder wordt vooral bij de afzet op derde landen een sterke stijging neergezet, zowel qua volume als prijs. Nigeria blijft hier de belangrijkste afnemer, maar Algerije nam qua volume 154 procent meer product af. De waarde steeg met 205 procent. Niet alleen bij magere melkpoeder is Algerije weer duidelijk in de markt ook bij volle melkpoeder slaat het land zijn slag. Daar wordt qua volume een groei gehaald van 382 procent. De waarde nam met 584 procent toe. 

Er zijn goede resultaten geboekt bij de afzet van zuivelfabricaten, maar die zijn onvoldoende om alle extra melk een plaats te geven. De afwezigheid van Rusland tegen een achtergrond van alle extra melk maakt de uitdaging nog groter. Pluspunt is dat de lagere prijzen en een goedkopere euro de Europese Unie zeer concurrerend maken.

 

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Melkpoeder

Exportkansen melkpoeder verlagen druk melkprijs

Analyse Zuivelbusiness

Melkpoederexport gaat veel beter dan gedacht

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden