DOC Kaas dankt zijn succes aan kaas. Toch is dat juist hetgeen wat de laatste jaren, door het volatieler worden van de markt, steeds meer tegen ze is gaan werken. De coöperatie streeft er naar de hoogste melkprijs te behalen voor de leden-melkveehouders en werkt daarom aan een fusie. Komt er door de fusieplannen weer zicht op een hogere melkprijs?
Dutch Original Cheese (DOC), zo klinkt de naam waaronder DOC Kaas opereert op de wereldmarkt. De naam is wellicht minder bekend dan het logo, een blauw met wit boerinnetje wat een rode kaas vastheeft en een rode sjaal om de schouders heeft. Ook levert het bedrijf grondstoffen aan diverse andere partijen. Van de 125.000 ton kaas die het bedrijf produceert gaat het merendeel richting de foliekaas.
Het is niet de eerste keer dat DOC Kaas aangeeft plannen te hebben om te fuseren. In 2011, onder leiding van Jannes Oosterveld, stelde de coöperatie ook al aan de leden voor om te fuseren. Een tweederde meerderheid was toen nodig om de fusie door te laten gaan. Van de leden stemde 60 procent voor, waardoor de fusie niet doorging.
Nieuwe ontwikkelingen resulteren er in dat DOC Kaas opnieuw gaat proberen te fuseren met de grootste Duitse zuivelverwerker DMK. De Deutsches Milchkontor is actief in alle zuivelsegmenten en werkt met Arla samen in ArNoCo, een bedrijf dat onder meer grondstoffen maakt voor babyvoeding. 11.000 boeren staan er garant voor ongeveer 6,7 miljard kilo melk.
Hoofd van DMK, Josef Schwaiger, gaf in 2013 nog aan te pleiten voor een verdergaande samenwerking in de zuivelsector. 'Er geldt dat in de zuivelbranche samengewerkt moet worden in plaats van tegen elkaar. Overcapaciteit in schadelijk voor iedereen.'
Ook DMK zoekt naar afzetkansen over de grens en probeert zijn marktaandeel uit te breiden. Evenals DOC Kaas, waarmee de beide bedrijven een belangrijk raakvlak hebben. Tevens heeft DOC al Duitse melkveehouders en is het bedrijf via die melkveehouders thuis op de Duitse markt.
Hoewel de bedrijven elkaar goed weten te vinden heeft Rusland waarschijnlijk de zaken in een stroomversnelling terecht laten komen. Anders dan bijvoorbeeld Cono heeft DOC Kaas niet een duidelijk merk kwaliteitskaas en moeten ze het voor een belangrijk deel van de omzet van de export en dus de markt voor foliekaas hebben. Juist die markt kreeg een zware klap te verwerken toen de grens sloot voor Europees product. De laatste maanden moest de melkprijs daardoor flink inleveren.
Een ander nadeel wat DOC Kaas heeft is de sterke focus op kaas. Het bedrijf kan niet terugvallen op boter, melkpoeder, WPC of een ander product. Juist dit gegeven maakt het bedrijf kwetsbaar in een volatiele markt, waarin snel schakelen steeds belangrijker wordt. In het verlengde daarvan kan het bedrijf niet concurreren met de melkprijs.
Samenwerking met DMK kan het bedrijf flexibel maken en ervoor zorgen dat de melkprijs ruimte krijgt om te stijgen. Tevens verdwijnt er een concurrent van de markt, want ook DMK handelt in foliekaas. Tegen deze achtergrond oogt de fusie als een strategisch goede zet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.