Roelof Joosten, sinds 1 juni de nieuwe topman van FrieslandCampina, blijft positief over de ontwikkeling van de melkprijs voor de leden-melkveehouders op de lange termijn. Hoewel de melkprijs de laatste maanden sterk is gedaald en de melkproductie de laatste twee maanden fors is gestegen, verwacht Joosten dat de vraag en het aanbod van melk zich op termijn zodanig ontwikkelen dat de melkprijs structureel stijgt.
Dit zei de opvolger van Cees 't Hart maandag op een bijeenkomst van agrarische journalisten in Amersfoort. Joosten, afkomstig van FrieslandCampina Ingredients, refereert aan de toenemende volatiliteit van de prijzen op de internationale zuivelmarkt sinds het jaar 2007/08. 'Dan heb je uitschieters naar boven richting de 40 euro als de laatste twee jaar of zoals nu uitschieters naar beneden. Dat blijven we houden.'
Op de lange termijn ziet Joosten de groeiende mondiale behoefte aan zuivelproducten zich weer vertalen in het in lijn komen van vraag en aanbod aan zuivel. En dat er ook weer een tekort aan zuivel ontstaan. 'Ik ben er van overtuigd dat de melkprijs zich op termijn weer structureel positief gaat ontwikkelen.'
De nieuwe topman gaf aan dat FrieslandCampina de laatste maanden druk bezig is geweest om de huidige forse groei in de melkaanvoer, tot 10 procent in de afgelopen periode, aan te kunnen. De uitdaging zat hem hierbij in het zo optimaal mogelijk verwaarden van de melk en de zuivelingrediënten. FrieslandCampina verwerkt jaarlijks ruim 11 miljard liter melk en rekent op een toename met 1,3 miljard liter melk richting het jaar 2020.
De uitdaging is om niet alleen in de melk te verwerken in producten met een hoge toegevoegde waarde als kindervoeding, zuiveldranken en merkkazen, maar ook de ingrediënten die uit deze productie overblijven met meerwaarde te verkopen. FrieslandCampina werkt met zogeheten productmarktcombinaties, waarbij volgens Joosten 'goede ledenmelk zo effectief mogelijk wordt verwerkt.'
In specifieke markten zit zeker nog rek, benadrukt Joosten. Zo noemt hij de markt van geëvaporeerde melk als voorbeeld. 'Wellicht niet zo'n sexy product, maar op de wereldmarkt zit nog veel rek in de afzet met een breder palet aan toepassingen. Aan het verbeteren van dit soort afzetmarkten werken we hard, om zo de groeiende melkstroom aan te kunnen.'
Of uiteindelijk de groeiprognose van 1,3 miljard liter melk wordt gehaald, vraagt Joosten zich overigens af. De huidige discussie over de groei van de melkveehouderij en de beperkingen die dreigen te worden opgelegd in de fosfaatproductie, gaat volgens Joosten uiteindelijk onherroepelijk effect hebben op de melkproductie. 'Hoe de maatregelen gaan uitpakken, is de grote vraag. Maar dat het tot een vertraagde groei van de melkproductie gaat leiden, is nu wel duidelijk.'
Voor FrieslandCampina heeft dit overigens weinig effect, aldus Joosten. Afhankelijk van de groei in de melkproductie heeft het zuivelconcern in 2018 nog een nieuwe investeringsronde in capaciteit op de agenda staan.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melkmarkt/artikel/10864370/CEO-FrieslandCampina-positief-over-melkprijs]CEO FrieslandCampina positief over melkprijs[/url]