Wens van supermarkten

Weidemelklogo niet meer exclusief voor Nederland

24 November 2015 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

Het bekende weidemelklogo is vanaf volgend jaar niet meer exclusief bestemd voor Nederlandse zuivelproducten. Stiching Weidegang, die het logo uitgeeft, gaat op aandringen van de deelnemende supermarkten het logo ook gunnen aan buitenlandse zuivelproducten die voldoen aan de productie-eisen voor weidezuivel.

Hierbij blijft het gebruik van het Weidemelklogo door marktpartijen gekoppeld aan het toepassen van het borgingssysteem van de stichting, zo benadrukt de organisatie. In andere West-Europese landen groeit de aandacht voor weidegang van koeien, licht de Stichting Weidegang toe. Zo is in Duitsland al weidemelk op de markt geïntroduceerd,

In andere West-Europese landen groeit aandacht voor weidegang van koeien

De stichting zegt het belangrijk te vinden dat binnen de EU eenduidig over weidegang van koeien en weidezuivelproducten wordt gecommuniceerd. Hierbij moet volgens de organisatie het weidemelklogo de consument en maatschappelijke organisaties dezelfde garanties bieden.

Het Weidemelklogo is in 2007 geïntroduceerd door het huidige FrieslandCampina om weidegang van koeien in Nederland te bevorderen en de producten gemaakt van weidemelk herkenbaar te maken voor de handel en de consument. Weidezuivel is zuivel gemaakt van melk van koeien die jaarlijks ten minste 120 dagen, minimaal 6 uur per dag in de Nederlandse wei lopen. In 2012 is het logo overgedragen aan Stichting Weidegang en kunnen ook andere zuivelondernemingen en supermarkten voor hun huismerk gebruik maken van het weidemelklogo.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Sjaak 24 November 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10866955/Weidemelklogo-niet-meer-exclusief-voor-Nederland]Weidemelklogo niet meer exclusief voor Nederland[/url]
Mochten we als 'Neerlands trots' al marktleider zijn op het gebied van weidemelk, dan gaan we die positie vanaf volgend jaar ook verliezen.....
De definitie van weidezuivel, 120 dagen 6 uur per dag weiden, is natuurlijk een lachertje vergeleken met de weidezuivel in landen, zoals Ierland, Australië, Nieuw-Zeeland etc...
willie 26 November 2015
Als ze dan ook maar op het pak zetten; geproduceerd door weidende koeien met geamputeerde staarten. Wel zo eerlijk.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Nieuws Melk

Fitch wil beter resultaat zien bij FrieslandCampina

Achtergrond Melk

Maar goed dat Friso nog van FrieslandCampina is

Achtergrond melk

FrieslandCampina doet boete, CEO belooft herstel

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden