Het bekende weidemelklogo is vanaf volgend jaar niet meer exclusief bestemd voor Nederlandse zuivelproducten. Stiching Weidegang, die het logo uitgeeft, gaat op aandringen van de deelnemende supermarkten het logo ook gunnen aan buitenlandse zuivelproducten die voldoen aan de productie-eisen voor weidezuivel.
Hierbij blijft het gebruik van het Weidemelklogo door marktpartijen gekoppeld aan het toepassen van het borgingssysteem van de stichting, zo benadrukt de organisatie. In andere West-Europese landen groeit de aandacht voor weidegang van koeien, licht de Stichting Weidegang toe. Zo is in Duitsland al weidemelk op de markt geïntroduceerd,
De stichting zegt het belangrijk te vinden dat binnen de EU eenduidig over weidegang van koeien en weidezuivelproducten wordt gecommuniceerd. Hierbij moet volgens de organisatie het weidemelklogo de consument en maatschappelijke organisaties dezelfde garanties bieden.
Het Weidemelklogo is in 2007 geïntroduceerd door het huidige FrieslandCampina om weidegang van koeien in Nederland te bevorderen en de producten gemaakt van weidemelk herkenbaar te maken voor de handel en de consument. Weidezuivel is zuivel gemaakt van melk van koeien die jaarlijks ten minste 120 dagen, minimaal 6 uur per dag in de Nederlandse wei lopen. In 2012 is het logo overgedragen aan Stichting Weidegang en kunnen ook andere zuivelondernemingen en supermarkten voor hun huismerk gebruik maken van het weidemelklogo.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10866955/Weidemelklogo-niet-meer-exclusief-voor-Nederland]Weidemelklogo niet meer exclusief voor Nederland[/url]