Melkrobots, voersystemen en sensoren. De overvloed aan informatie op melkveebedrijven groeit gestaag. In deze analyse kijkt Boerenbusiness welke revolutie er nog door de sector in gang gezet kan worden en wat het doet met de adviseur.
Waar nog geen 50 jaar geleden het bedrijfshoofd het orakel was van het melkveebedrijf krijgt hij de laatste jaren steeds meer concurrentie van nieuwe technieken. Melkrobots, automatische voersystemen en sensoren op en om de koe houden exact bij wat er gebeurt op het bedrijf. De informatiestroom is daarmee in korte tijd van een dun stroompje uitgegroeid tot een kolkende rivier.
'We staan aan de vooravond van een grote nieuwe gegevensstroom', zegt Ton Loman – CEO van Agrifirm. In de tweede week van maart maakte Agrifirm bekend samen met FrieslandCampina en CRV een digitale snelweg aan te willen leggen. Ze willen de kolkende rivier gaan bedwingen en deze om gaan zetten in praktische instrumenten.
Nieuw is het oprichten van een stichting, waar Loman de voorzitter van is. Deze heeft het streven zelf standaarden te ontwikkelen voor datastromen rond het melkveebedrijf. Een uniek en ambitieus initiatief. Het samenwerkingsverband tussen de drie partijen is een onderdeel van het programma SmartDairyFarming.
‘Op het bedrijf worden nu al grote hoeveelheden data gegenereerd. Die staan echter overal en nergens geparkeerd en zijn niet gekoppeld’, legt Bertil Muller van CRV uit. ‘Wil je deze toch met elkaar gaan verbinden, dan blijkt dat programma’s vaak niet met elkaar overweg kunnen. We willen ons niet op deze problemen blindstaren maar nu actie ondernemen. Daarom bundelen de coöperaties hun krachten. Blijkt het een succes, dan kunnen ook andere partijen toetreden.’ De term die hier in het veld steeds meer voor wordt gebruikt big data.
De inmiddels veelgehoorde term big data wordt vaak in één adem genoemd met privacy en veiligheid. Wie is eigenaar van de data en wat mag ermee gebeuren wanneer het buiten het zicht van de boer raakt? ‘Het eigendom van de data blijft altijd bij de boer. Het samenwerkingsverband wordt bewust door drie boerencoöperaties gesloten’, legt Muller uit. ‘De melkveehouder bepaalt ten allen tijde wie van zijn gegevens gebruik mag maken. Het is geheel vrijblijvend.’
Deze datahub – een elektronische snelweg waar alle data bijeen komt – is specifiek voor de melkveehouder bedoeld. Door gegevens van de drie partijen te bundelen moet meer inzichtelijk worden gemaakt op het gebied van onder andere diergezondheid, levensverwachting en mineralenefficiëntie. Het samenwerkingsverband is aangegaan voor een periode van drie jaar. Na anderhalf jaar is het streven om ook andere partijen toe te laten.
Voor CRV en FrieslandCampina draait het om de melkveehouderij. Agrifirm heeft echter belangen die verder reiken. ‘De melkveehouderij is voor ons het begin. Blijkt het een succes, dan willen we het doortrekken naar de akkerbouw en varkenshouderij,’ licht Loman toe. ‘Er wordt op het bedrijf steeds meer verzameld. Met die gegevens willen we graag aan de slag. Door ze zelf als boer te verzamelen houd je grip op het eigendom.’
Ook voor de akkerbouw heeft Agrifirm met Agriweb inmiddels de eerste initiatieven in gang gezet. Hierbij werkt het bedrijf samen met de WUR. Het bedrijf is ook in gesprek met andere partijen voor soortgelijke projecten. Een bijkomend voordeel voor de partijen is uiteraard wel dat het zo bedrijven meer aan zich kan binden.
Binnen de akkerbouw wordt al langer gewerkt aan het omzetten van data in nuttige informatie waar de praktijk iets mee kan. Vaak stuit het dan tegen de koppigheid van grote fabrikanten die hun eigen koers willen varen of er een geheel andere mentaliteit op nahouden. Wat dat betreft is het initiatief van de drie coöperaties in boerenhanden een goed streven.
De uitdaging is niet het verzamelen van de data, maar het omzetten van data in instrumenten waar een veehouder of akkerbouwer mee aan de slag kan. Loman noemt hier software die kan ondersteunen bij het maken van beslissingen. Gaat techniek de adviseur in de toekomst van zijn stoel stoten? Nee, dat gaat nog lang niet lukken, maar techniek kan wel een waardige assistent worden van de adviseur.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10868672/Hallo-adviseur,-heeft-een-melkveehouder-u-nog-nodig?-]Hallo adviseur, heeft een melkveehouder u nog nodig?[/url]