De Ieren hebben de laatste jaren de melkplas flink weten uit te breiden. Doordat ze werken met een seizoengebonden sector betekent het ook dat verwerkers steeds minder efficiënt worden. Toch juicht de sector het seizoengebonden karakter wel toe.
Van 2010/11 tot 2015/16 nam de melkproductie in Ierland met bijna 26 procent toe. Een opmerkelijke stijging, want het merendeel van de melk wordt geleverd in de lente-maanden. Hierdoor is het seizoensgebonden karakter van de sector steeds prominenter op de voorgrond komen te staan.
Met andere woorden. Ierland produceert in de piek zes keer zoveel melk als tijdens het laagste punt in de melkaanvoer. Waar in andere Europese lidstaten de melkproductie veel gelijkmatiger op de fabrieken af komt kent Ierland tropendagen en een hele rustige periode.
Zo wordt bijvoorbeeld 60 procent van de Ierse melk tussen april en augustus gecollecteerd en verwerkt. Er vanuit gaande dat Ierse verwerkers over voldoende verwerking beschikken om de melk tijdens het hoogste punt in de aanvoer te verwerken, houdt het in dat tussen november en en februari de verwerking gemiddeld minder dan 30 procent benut wordt.
Het betekent dat de sector heel erg inefficiënt te werk gaat. Toch neemt de Ierse sector het voor lief en wordt het zelfs aangemoedigd. Ondanks de hogere kosten in de verwerking. Denk aan personeel en benutting van apparatuur.
Het grote voordeel is uiteraard dat door het grasgebonden karakter de productiekosten voor melkveehouders laag blijven. Tegelijk weten Ierse verwerkers van melk dit systeem optimaal in te zetten in de marketing rondom zuivelproducten.
Wat niet wegneemt dat ook Ierse melkveehouders hinder ondervinden van lagere melkprijzen. Actueel laat ook de Ierse melkaanvoer een dalende trend zien. Zo meldt Kerry een aanvoer die 2,2 procent onder de lijn van een jaar eerder ligt. Wat wel helpt is dat Engeland in de laatste twee weken van juli ruim 7 procent minder melk collecteerde. Het levert vraag op naar zuivelfabricaten en daar kan Ierland handig op inspringen.
Lagere melkprijzen zijn misschien nog wel de beste reclame voor een seizoengebonden sector.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.