Een Belgisch bedrijf uit Gent heeft een nieuw ingrediënt ontwikkeld voor gebruik in babymelkpoeder. Het geheim? Simpele suiker. Het bedrijf is overtuigd dat binnen vijf jaar tijd alle babymelk deze stof in zich heeft. Het Amerikaanse concern Dupont gelooft daar eveneens in en sloot direct een samenwerkingsverband.
Revolutionair, zo noemt Wim Soetaert, eigenaar van het bedrijf Inbiose het nieuwe ingrediënt. Dat schrijft De Tijd. Soetaert is professor industriële biotechnologie aan de universiteit van Gent. ‘Baby’s die opgroeien met flesvoeding zijn in het nadeel’, zegt hij. ‘Moedermelk bevat stoffen die je nergens anders vind en belangrijk zijn voor de kindgezondheid. Hoe kun je complexe moedermelksuikers aanmaken in grote volumes tegen een aanvaardbare prijs? Daar zijn wij in geslaagd.’
De vinding van Inbiose ging niet onopgemerkt voorbij. Het Amerikaanse Dupont kwam direct met een samenwerkingsverband op de proppen om een fabriek voor de grondstof te gaan bouwen. Volgend jaar al wordt met de verkoop begonnen in grote volumes. Volgens Soetaert praten we over een investering van 100 miljoen euro of meer. Daarom dat het ook met Dupont in zee ging.
Dupont is vooral als chemiebedrijf bekend, maar het is ook stevig vertegenwoordigd in de sector voeding en gezondheid. Daarvoor nam het vijf jaar terug Danisco over, voor de ontwikkeling van micro-organismes voor de zuivelindustrie. Het bedrijf levert ingrediënten voor babymelk aan Nestlé en Danone. Daar komt het Inbiose-ingrediënt bij.
Soetaert werkte drie jaar met zijn bedrijf aan de stof, die het afweersysteem van baby’s helpt opbouwen. De basis hiervoor ligt bij simpele suiker uit suikerbieten. Deze wordt bewerkt om de natuurlijke suikers uit moedermelk na te bootsen. De uitvinder is ervan overtuigd dat binnen vijf jaar tijd alle babypoeders van het ingrediënt voorzien zijn. Welk bedrag voor het bedrijf aan de samenwerking met Dupont hangt maakt hij niet bekend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.