De consument laten betalen voor voedsel die milieubewuster geproduceerd wordt en meer ruimte geeft aan dieren blijkt een grote uitdaging. Alleen weidegang voor melkkoeien en de daaraan gerelateerde producten blijkt een succes. Daar dreigt echter een einde aan te komen wanneer weidegang wettelijk verplicht wordt.
Biologische zuivel is bezig met een opmars, maar ook de vraag naar weideproducten neemt toe. Los daarvan zijn er kleinere concepten zoals bijvoorbeeld Weide Weelde die er in slagen om de consument mee te laten betalen aan meer ruimte voor dieren en een manier van produceren die beter is voor het milieu.
De discussie over weidegang begint langzaam voeten aan de grond te krijgen in Duitsland, maar in hoofdzaak is het nog steeds een typisch Nederlandse discussie. De maatschappij wil de koe in de wei. Ondertussen zijn er verschillende pogingen ondernomen om dit bij wet geregeld te krijgen en nu doen D66, GroenLinks en SP een nieuwe poging om de wetgeving er door te krijgen.
Voor melkveehouders is het vooral een pijnpunt, omdat voor het gevoel van de ondernemers de politiek zich opnieuw probeert te bemoeien met het dagelijkse werk op het bedrijf. Iets wat ook speelde tijdens de discussie over het kalfje bij de koe. In Denemarken werd dit overigens als wisselgeld gebruikt voor weidegang. Het het kalfje blijft voortaan 12 uur bij de koe en dan komt er geen verplichte weidegang. Een manier om toch aan wensen van de maatschappij tegemoet te komen. Hoewel ook dit maar lastig te controleren is.
In Nederland wordt weidegang nu gestimuleerd door een premie, die een gemiddeld bedrijf 14.000 euro per jaar kan opleveren. Wat niet wegneemt dat er melkveehouders zijn die simpelweg geen weidegang kunnen toepassen door een gebrek aan een huiskavel of een te kleine huiskavel. Los van de vraag of een verplicht aantal uren weidegang het dierwelzijn ten goed komt.
Voor LTO is het vooral van belang dat één van de weinige vormen van duurzaamheid waar de consument aan meebetaalt behouden blijft. 'Laat de verantwoordelijkheid voor stimulering van weidegang daarom bij de sector en marktpartijen.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10873247/Dit-is-duurzaamheid-waar-consument-voor-betaalt]Dit is duurzaamheid waar consument voor betaalt[/url]