Wetgeving einde van succes

Dit is duurzaamheid waar consument voor betaalt

2 Februari 2017 - Redactie Boerenbusiness - 2 reacties

De consument laten betalen voor voedsel die milieubewuster geproduceerd wordt en meer ruimte geeft aan dieren blijkt een grote uitdaging. Alleen weidegang voor melkkoeien en de daaraan gerelateerde producten blijkt een succes. Daar dreigt echter een einde aan te komen wanneer weidegang wettelijk verplicht wordt.  

Politiek bemoeit zich met dagelijks werk op het erf 

Biologische zuivel is bezig met een opmars, maar ook de vraag naar weideproducten neemt toe. Los daarvan zijn er kleinere concepten zoals bijvoorbeeld Weide Weelde die er in slagen om de consument mee te laten betalen aan meer ruimte voor dieren en een manier van produceren die beter is voor het milieu. 

De discussie over weidegang begint langzaam voeten aan de grond te krijgen in Duitsland, maar in hoofdzaak is het nog steeds een typisch Nederlandse discussie. De maatschappij wil de koe in de wei. Ondertussen zijn er verschillende pogingen ondernomen om dit bij wet geregeld te krijgen en nu doen D66, GroenLinks en SP een nieuwe poging om de wetgeving er door te krijgen. 

Voor melkveehouders is het vooral een pijnpunt, omdat voor het gevoel van de ondernemers de politiek zich opnieuw probeert te bemoeien met het dagelijkse werk op het bedrijf. Iets wat ook speelde tijdens de discussie over het kalfje bij de koe. In Denemarken werd dit overigens als wisselgeld gebruikt voor weidegang. Het het kalfje blijft voortaan 12 uur bij de koe en dan komt er geen verplichte weidegang. Een manier om toch aan wensen van de maatschappij tegemoet te komen. Hoewel ook dit maar lastig te controleren is.

In Nederland wordt weidegang nu gestimuleerd door een premie, die een gemiddeld bedrijf 14.000 euro per jaar kan opleveren. Wat niet wegneemt dat er melkveehouders zijn die simpelweg geen weidegang kunnen toepassen door een gebrek aan een huiskavel of een te kleine huiskavel. Los van de vraag of een verplicht aantal uren weidegang het dierwelzijn ten goed komt.

Voor LTO is het vooral van belang dat één van de weinige vormen van duurzaamheid waar de consument aan meebetaalt behouden blijft. 'Laat de verantwoordelijkheid voor stimulering van weidegang daarom bij de sector en marktpartijen.'  

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
2 reacties
Fier 2 Februari 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10873247/Dit-is-duurzaamheid-waar-consument-voor-betaalt]Dit is duurzaamheid waar consument voor betaalt[/url]
Beste mensen, als wij de burger er eens van kunnen overtuigen dat aandacht voor de vele kleine verkochte boerderijen met enkele ha grond de plekken zijn voor koeien in de wei.
Velen willen graag enkele lakenvelders, een limousins of een zuivere MRIJ in de wei laten lopen. Maar de regels hier rondom zitten zo vast gespijkerd door de overheid en zijn overkill aan controle en kosten die daarbij horen, dat maakt dat velen ervan afzien.Daar liggen zoveel kansen voor een koe in de wei, voor droge koeien en pinken een zeer positieve mogelijkheid.
petatje 2 Februari 2017
Wie is dat "de maatschappij"? Zijn dat de postcodeloterij gesponsorde aktiebedrijven? Of zijn dat de burgers, die in hun blikjes door het landschap razen met hun ogen op de weg en een schuine blik op hun routeplanner?
Volgens mij alleen de eerste groep en dat is volgens mij niet de maatschappij!
En dat er een paar politieke partijen zich daarmee moeten profileren zegt ook weinig. Te triest voor woorden dat de schreeuwers, hooguit een paar procent van de maatschappij, op deze manier de democratie wil verkrachten!
a. 2 Februari 2017
ik vraag mij af wie de 14000 euro krijgt dat zullen er niet veel zijn .maar er kunnen nog wel een paar wetjes en regels kunnen onze voormannen weer over vergaderen want die zeggen dat ze in gesprek moeten blijven en dat doen ze voor zich zelf want mee praten en in gesprek blijven help al lang niet meer het is tijd voor de aanval en actie koeien in de wei of niet moeten de boeren zelf kunnen beslissen
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden