Lely, bekend van de voersystemen en de melkrobots, maakt bekend flink hinder te hebben ondervonden van de extreem lage melkprijzen. Als gevolg daarvan daalden de aankopen vanuit de melkveehouderij. Voor 2017 ziet het bedrijf licht positieve vooruitzichten.
Van 2015 op 2016 schrijft Lely een omzet op van 502 miljoen euro, een daling van ongeveer 10 procent. Dit als gevolg van lagere verkoopaantallen. Een logisch gevolg van de extreem lage melkprijzen. 'Gemiddeld lagen die ver onder kostprijs.' Lely noemt 2016 dan ook een 'tumultueus jaar'.
'2016 was een moeilijk jaar voor onze klanten en dus ook voor ons. De marktcondities waren bijzonder slecht, wij hebben daar het afgelopen jaar zichtbaar de hinder van ondervonden', aldus Alexander van der Lely. Innovatie, duurzaamheid en klantgerichtheid zijn de komende jaren de sleutelwoorden.
Toch zijn er ook lichtpuntjes. Zo zette de groei in nieuwe markten Japan, Turkije en Rusland gestaag door. 'Ook Dairy XL-projecten bij veehouders met meer dan 500 koeien liet een positieve groei zien.'
Voor 2017 rekent het bedrijf opnieuw op een onzekere markt, waarin melkprijzen blijven fluctueren. Toch worden er binnen het zuivelsegment wel licht positieve vooruitzichten gezien, 'hoewel veel klanten ook het komende jaar economisch moeilijke tijden doormaken.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10873248/Extreem-lage-melkprijzen-doen-Lely-geen-goed]Extreem lage melkprijzen doen Lely geen goed[/url]