Trainingen voor Chinese koks

Zuivelfabrikanten willen Chinese keukens veroveren

7 Maart 2017 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

In de Chinese commerciële keukens wordt momenteel amper gewerkt met zuivelproducten, zoals kaas, room en boter. Zuivelfabrikanten FrieslandCampina en Fonterra willen daar verandering in brengen. Beide bedrijven streven ernaar dat er in de Chinese keukens vaker met zuivelproducten gewerkt gaat worden.

Zowel FrieslandCampina als Fonterra zijn gestart met het organiseren van trainingen voor Chinese koks in Shanghai. Met 150 miljard dollar per jaar is de Chinese voedselmarkt een van de grootsten ter wereld. Het land heeft alleen de Verenigde Staten en Japan nog voor zich. Niet alleen dat maakt de Chinese markt aantrekkelijk voor de zuivelfabrikanten. Ook het feit dat de Chinese bevolking steeds meer gaat leven volgens de Westerse cultuur, spreekt de fabrikanten aan.

Westerse cultuur steeds belangrijker bij Chinese bevolking

Door de invloed van Engeland op Hong Kong wordt daar al jaren met zuivelproducten gewerkt. Van alle producten die daar in de catering worden gebruikt, bestaat ruim vijf procent uit zuivelproducten. Als FrieslandCampina daaraan kan tippen, dan levert dat het bedrijf miljarden op. ‘We zien dat vooral de middenklassen in China enorm zijn gegroeid. Daarnaast zien ook we dat zij zich steeds meer willen aanpassen aan de Westerse levensstijl.’, aldus Batthew Pang, vice-president van de Foodservice in China van FrieslandCampina.

Fonterra hoopt dat de trainingen ervoor gaan zorgen dat Chinese koks meer zelfvertrouwen krijgen in het koken met zuivelproducten. Volgens het bedrijf kiezen de koks er dan sneller voor om zuivelproducten te gebruiken. Fonterra heeft in het kwartaal tot 31 oktober 2016 al ruim 271 liter melk aan Foodservice China verkocht. Dat is een groei van 36 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Een hekelpunt is nog dat verschillende onderzoek aantonen dat een groot deel van de Chinese bevolking niet in staat is om lactose te absorberen. Bij FrieslandCampina zien ze dat niet als een probleem. Volgens Pang vermindert dit probleem namelijk wanneer mensen van jongs af aan al met melkproducten in aanraking komen.

Bij Fonterra zien ze die resultaten ook niet terug in de cijfers. Het bedrijf verkoopt nog steeds meer dan tien procent van haar producenten aan cateraars en restaurants in China. Ook de verkoop van mozzarella steeg vorig jaar met ruim 65 procent. China is ondertussen een van de grootste exportlanden van Fonterra geworden.  

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Chou 9 Maart 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10873688/Zuivelfabrikanten-willen-Chinese-keukens-veroveren]Zuivelfabrikanten willen Chinese keukens veroveren[/url]
Leuk mooi interessant
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws melk

FrieslandCampina werkt aan lokkertjes nieuwe leden

Nieuws Melk

Rusland voert zuivelexport gestaag op

Nieuws melk

Fonterra verhoogt winstverwachting kwart

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden