In de Chinese commerciële keukens wordt momenteel amper gewerkt met zuivelproducten, zoals kaas, room en boter. Zuivelfabrikanten FrieslandCampina en Fonterra willen daar verandering in brengen. Beide bedrijven streven ernaar dat er in de Chinese keukens vaker met zuivelproducten gewerkt gaat worden.
Zowel FrieslandCampina als Fonterra zijn gestart met het organiseren van trainingen voor Chinese koks in Shanghai. Met 150 miljard dollar per jaar is de Chinese voedselmarkt een van de grootsten ter wereld. Het land heeft alleen de Verenigde Staten en Japan nog voor zich. Niet alleen dat maakt de Chinese markt aantrekkelijk voor de zuivelfabrikanten. Ook het feit dat de Chinese bevolking steeds meer gaat leven volgens de Westerse cultuur, spreekt de fabrikanten aan.
Door de invloed van Engeland op Hong Kong wordt daar al jaren met zuivelproducten gewerkt. Van alle producten die daar in de catering worden gebruikt, bestaat ruim vijf procent uit zuivelproducten. Als FrieslandCampina daaraan kan tippen, dan levert dat het bedrijf miljarden op. ‘We zien dat vooral de middenklassen in China enorm zijn gegroeid. Daarnaast zien ook we dat zij zich steeds meer willen aanpassen aan de Westerse levensstijl.’, aldus Batthew Pang, vice-president van de Foodservice in China van FrieslandCampina.
Fonterra hoopt dat de trainingen ervoor gaan zorgen dat Chinese koks meer zelfvertrouwen krijgen in het koken met zuivelproducten. Volgens het bedrijf kiezen de koks er dan sneller voor om zuivelproducten te gebruiken. Fonterra heeft in het kwartaal tot 31 oktober 2016 al ruim 271 liter melk aan Foodservice China verkocht. Dat is een groei van 36 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Een hekelpunt is nog dat verschillende onderzoek aantonen dat een groot deel van de Chinese bevolking niet in staat is om lactose te absorberen. Bij FrieslandCampina zien ze dat niet als een probleem. Volgens Pang vermindert dit probleem namelijk wanneer mensen van jongs af aan al met melkproducten in aanraking komen.
Bij Fonterra zien ze die resultaten ook niet terug in de cijfers. Het bedrijf verkoopt nog steeds meer dan tien procent van haar producenten aan cateraars en restaurants in China. Ook de verkoop van mozzarella steeg vorig jaar met ruim 65 procent. China is ondertussen een van de grootste exportlanden van Fonterra geworden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.