FrieslandCampina

Nieuws Melkstromen

FrieslandCampina breidt Top-Zuivellijn versneld uit

5 Februari 2019 - 6 reacties

FrieslandCampina werft sinds afgelopen week ook in Noord-Nederland leden-melkveehouders voor de melkstroom 'On the way to PlanetProof'. De vraag vanuit de retail gaat sneller dan verwacht en daardoor verwacht de coöperatie eind 2019 10% van haar melkvolume onder dit label te produceren.

Er kwamen woensdag 30 januari maar liefst 600 melkveehouders af op de eerste bijeenkomst van de tweede wervingsronde van de melkstroom. Alle veehouders die weidegang toepassen, geen grupstal hebben en niet biologisch zijn, werden aangeschreven. Dat geldt (binnen die criteria) ook voor alle leden van FrieslandCampina in Friesland en een klein deel van Drenthe en Groningen.

Ook in Breda, Vianen en Markelo waren bijeenkomsten. De wervingsronde voor meer boeren in Breda, Vianen en Markelo is grotendeels gericht op de uitbreiding van PlanetProof, wat verwerkt wordt in de productlocaties in Rotterdam en Steenderen. In het noorden van het land gaat het om de kaasfabrieken in Gerkesklooster en Workum.

Vraag groter dan verwacht
Wiebren van Stralen, strategisch programmamanager, bevestigt het niet, maar wil wel kwijt dat er binnenkort (naast dagverse zuivel) ook diverse kazen onder het label worden geproduceerd. "De vraag van onze klanten is groter en groeit sneller dan verwacht", licht Van Stralen toe. Het is de reden om, na de eerste wervingsronde van afgelopen november, opnieuw leden te werven. "De meeste retailers die in Nederland actief zijn, zijn in toenemende mate geïnteresseerd."

De eerste zuivelproducten van het merk PlanetProof lagen louter onder het merk FrieslandCampina in de schappen, maar binnenkort volgen ook huismerken. "De zuivelmarkt is enorm in beweging", vervolgt Van Stralen. "Supermarkten willen zich echt binden aan de groepen die aan de hoge duurzaamheidseisen voldoen. Om aan die vraag te voldoen, zijn we met dit concept gestart. Nu zetten we versneld door." Naast witte zuivel komt FrieslandCampina ook met kaas uit de Top-Zuivellijn. 

Daarbij beaamt Van Stralen tevens dan het verwerken van verschillende melkstromen in zuivelfabrieken niet efficiënt is, maar FrieslandCampina is ervan overtuigd dat het niet goed kunnen beantwoorden van de marktvraag meer kost.

1 op 10 boeren voldoet
De melkveehouders met interesse moesten zich voor deze wervingsronde aanmelden voor donderdag 31 januari. Op maandag 11 februari horen zij of ze daadwerkelijk aan de criteria voldoen en mogen instappen, waarna ze op vrijdag 22 februari een contract tekenen om aan de voorwaarden te voldoen. Deze criteria zijn onafhankelijk opgesteld, worden beheerd door SMK en zijn te vinden op de site van PlanetProof.eu.

De melkveehouders die zich te laat hebben aangemeld of aanpassingen moeten doorvoeren, hoeven niet wanhopig te zijn. Zij kunnen zich op 20 maart opnieuw aanmelden, want dan start de derde wervingsronde. In totaal werden bijna 8.000 leden-melkveehouders aangeschreven om naar de informatiebijeenkomsten te komen. Dat is meer dan de helft van de leden. Echter, de meesten daarvan zullen niet aan de voorwaarden kunnen voldoen.

Op de bijeenkomst in Leeuwarden zei Van Stralen, volgens een aanwezige melkveehouder, dat van de 600 aanwezigen zeker niet meer dan 100 mee zouden kunnen doen. Mochten wel meer dan het benodigde aantal melkveehouders aan de criteria voldoen, dan volgt een selectie op basis van logistieke ligging richting de productielocaties. "Eind 2019 verwachten we dat 10% van ons melkvolume onder dit label wordt geproduceerd. Dat betekent 1 op de 10 boeren", zegt Van Stralen.

Verdere groei is daarna volgens FrieslandCampina zeker niet uitgesloten. "De criteria worden echter later wel weer aangescherpt. Per 2020 wordt bijvoorbeeld het gebruik van glyfosaat niet meer toegestaan voor de deelnemers", vertelt Van Stralen. "Nu werven we nieuwe leden om aan de toenemende marktvraag te kunnen voldoen, maar in de nabije toekomst gaan we leden werven omdat anderen afvallen. Dit doordat ze niet langer aan de criteria kunnen voldoen of dat niet langer willen."

VLOG breidt ook uit
De deelnemers van PlanetProof ontvangen over 2019 een plus van €0,01 en over 2020 een plus van €0,02. Deelnemers van de VLOG-melkstroom ontvangen bij FrieslandCampina ook in 2020 een plus van €0,01. "Een aantal van de leden die nu VLOG-melk levert rondom onze productielocatie in Workum, zal overgaan naar PlanetProof. Daarom hebben we (naast de toenemende vraag uit de Duitse markt) ook hiervoor meer vraag naar deelnemers", zegt Van Stralen.

Daarom staat er dinsdag 5 februari een wervingsbijeenkomst in Joure gepland. "Al gaan de deelname aan PlanetProof en VLOG niet samen. Dit omdat wij geen 'gewone' VLOG-melk produceren, maar voldoen aan het ProWeideland-label. Het verschil is dat hiervoor ook regels gelden voor weidegang en een minimale grootte van de huiskavel. Bij reguliere VLOG-melk geldt alleen dat je GMO-vrij voer gebruikt. De criteria op dit punt verschillen dus met andere zuivelondernemingen en dat geldt ook voor de verschillen tussen VLOG en PlanetProof. Daarbij komt dat PlanetProof voor de Nederlandse markt is en VLOG voor de Duitse markt."

Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
6 reacties
tem 5 Februari 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10881253/frieslandcampina-breidt-top-zuivellijn-versneld-uit]FrieslandCampina breidt Top-Zuivellijn versneld uit[/url]
waarom dit ook in huismerk uitgeven.jammer want zo krijgt fc nooit een sterk merk.
hans 5 Februari 2019
Winkels zullen voor basis-producten nooit afhankelijk van 1 merk of 1 verwerker zijn, ze houden altijd de macht zelf in handen.

Overigens snap ik niet dat melkveehouders zich tegenwoordig, voor zo weinig extra, zo in allerlei achterlijke regelgeving laten vastleggen. Dat winkels dit bedenken snap ik, hun marge zal zeker meeliften.
Fortissimo 5 Februari 2019
Inderdaad @tem; Voor de boeren die aan een giftige mix (want je bent er op 1 kenmerk ook zo weer uit; Wie heeft nu zulke arbeidsvoorwaarden?) van pak m beet 15 variabelen voldoen is er een schamele fooi van 2 cent. AH/Lidl/Aldi gaan er met een mooi plus van tussen.
Jip 6 Februari 2019
idd de boer krijgt een fooi en ons personeel hoofddirectie fc gaat met de eer en ons geld er vandoor. misschien een goed idee dat de hoofddirectie per dag een half uur eerder begint en een half uur later stopt. dit mes snijd namelijk aan meerdere kanten ze staan minder in de file milieu winst er is extra opbrengst dardoor en kunnen zij over anderhalf jaar een electrische auto rijden verplicht ook goed voor het milieu en als je meer werkt hoeft thuis de kachel wat mindwer te draaien ook goed voor het milieu. al bij al levert m,ijn voorstel meer milieu berijk op dan wat zij voorstellen. maar ja de koeienboeren willen alleen maar groot en nog groter. en dan gaat het duurste personeel met je lopen zie je wel
Jos veugelaers 6 Februari 2019
Groot groter nog groter kapot denk daar maar eens over na
Abonnee
Arnold 9 Februari 2019
Hoe lang zal die vraag blijven voor je weer wordt uitgewisseld voor de volgende hype? Ondergraaf je niet je eigen belijd waar staat FC nu eigenlijk voor? Laten de coöperatie zich leiden door de maatschappelijke emotie of zit er een gedegen visie achter? Ervaar de handeling als een hond die hijgend achter weet ik veel loopt.
U kunt niet meer reageren.
Boerenbusiness Award

Win jij dit jaar de Agribusiness Award?

Maak kans op een mediapakket en een vervolgtraject van ABN AMRO

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws Food

RFC brengt PlanetProof-kaas naar schappen Aldi

Nieuws melk

DOC Kaas verhoogt melkprijs gelijkmatig

Nieuws Duurzaamheid

PlanetProof-melkplas laat lichte groei zien

Nieuws FrieslandCampina

Melkprijs van PlanetProof-lid schiet door de 50 euro

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief