Arla heeft een tool ontwikkeld, waarmee het de melkaanvoer beter kan voorspellen. De Scandinavische coöperatie zegt dat ze daarmee beter in kunnen spelen op de veranderende marktomstandigheden.
Arla telt, verdeeld over verschillende Europese landen, ongeveer 10.300 melkveehouders die gezamenlijk 1,5 miljoen koeien melken. De jaarlijkse melkcollectie komt uit op zo'n 13 miljard kilo. De trend in de melkaanvoer tracht Arla beter te voorspellen middels een nieuwe tool, die gebaseerd is op kunstmatige intelligentie (Artificial intelligence).
Wisselen tussen melkstromen
Arla denkt hierdoor op termijn beter en nauwkeuriger (seizoensmatige) veranderingen in de melkproductie te kunnen voorspellen en het aantal melkveehouders dat wisselt tussen de melkstromen. De winst voor Arla is dat het bedrijf de logistiek hierdoor bijvoorbeeld efficiënter kan organiseren.
De nieuwe tool wordt ook gelanceerd in Nederland, waar Arla circa 100 leden-melkveehouders heeft.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.