FrieslandCampina

Nieuws Keurmerken

Omzet PlanetProof zes keer over de kop

17 November 2020 - Wouter Baan - 9 reacties

De omzet van PlanetProof is in 2019 verzesvoudigd tot ruim €600 miljoen. De toename is een gevolg van een flinke aanwas van producten die onder het keurmerk worden verkocht. Sowieso zijn keurmerken in trek bij Nederlanders. 

Dit blijkt uit Monitor Duurzaam Voedsel die minister Carola Schouten vanmiddag (17 november) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin staat dat Nederlandse consumenten vorig jaar voor €7,7 miljard aan voedselproducten met een keurmerk kochten. Dit is een stijging van 14% vergeleken met het jaar daarvoor.

Beter Leven aan kop
Met een omzet van €2,8 miljard gaat het Beter Leven-keurmerk aan kop, gevolgd door biologisch dat een omzet van €1,6 miljard kent. De omzet van PlanetProof steeg naar €617 miljoen vorig jaar. Het keurmerk van Stichting Milieukeur is toen onder meer geïntroduceerd bij zuivel, aardappelen, eieren en fruit. Een denderend succes voor telers is dit vooralsnog niet, LTO-vakgroep Akkerbouw en de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) hebben zich kortgeleden teruggetrokken door een gebrek aan rendement. 

FrieslandCampina 
Vooral zuivelproducten met een keurmerk zijn vorig jaar fors meer verkocht. De omzet steeg met maar liefst 81%. De groeicijfers zijn vooral te danken aan de de introductie van PlanetProof-zuivel bij FrieslandCampina. Kortgeleden werd de miljardste liter symbolisch overhandigd aan landbouwminister Schouten. Intussen produceren zo'n 600 melkveehouder binnen de coöperatie voor het keurmerk. 

Klik hier om het onderzoek in te zien. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.

Meer over

PlanetProof
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
9 reacties
Flip 18 November 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10890082/omzet-planetproof-zes-keer-over-de-kop]Omzet PlanetProof zes keer over de kop[/url]
Wat een treurig bericht, tussen de regels door wordt hiermee verkondigt dat de andere voedselproducenten het voor het milieu niet goed doen. Met andere woorden mijn melk is beter dan die van de concurrent, misschien bedoelen ze zelfs dat het product van de concurrent slechter/minder goed voor je gezondheid en het dier is.

Het hele certificeer en keurmerk gebeuren hangt me al een paar jaar flink de keel uit, het heeft in het verleden nooit iets voor de producent en consument toegevoegd en in de toekomst gaat het ook niets toevoegen. Het enige wat er toegevoegd gaat worden is het stijgende kostenplaatje voor de producent.

In deze voor de boer slechte tijden zou het de verwerkende industrie sieren dat ze zich voor een jaar of 10 koest houden op dit gebied.


Abonnee
jopke 18 November 2020
Goed geschreven Flip!!
Abonnee
jopke 18 November 2020
Hollandse melk is wit en gezond!!! klaar!!
Bert 18 November 2020
Als we 10 jaar niets doen Flip ,dan ligt onze melk niet eens meer in het winkelschap .En worden we ingeruild voor leveranciers die wel voorop lopen met duurzaamheid.
Abonnee
jopke 18 November 2020
Bert schreef:
Als we 10 jaar niets doen Flip ,dan ligt onze melk niet eens meer in het winkelschap .En worden we ingeruild voor leveranciers die wel voorop lopen met duurzaamheid.
Klopt helemaal omdat de consument helemaal gek en bedonderd wordt terwijl hij nog steeds dezelfde goede melk drinkt als jaren terug.

Nu is de weg ingezet met al die onzin,mede door onze grote coöperaties
en is er geen weg meer terug omdat de consument anders denkt dat hij troep tot zich neemt.
Bert 18 November 2020
Zo is het overal in het bedrijfsleven, niet alleen in de landbouw, als je niet meegaat in de wensen van de afnemer is het over .
Dus ga je mee in de inspanningen voor duurzaamheid ? of ga je je eigen met hand en tand verzetten tegen deze verandering wat heel veel energie kost ?

Zolang we de regels zelf via de zuivel kunnen bedenken zijn we beter af dan dat supermarkten of overheid regels en verplichting vanaf de burostoel gaat bedenken (b.v. verplicht 25% biologische productie)
Flip 18 November 2020
Beste Bert,
Mijn zwager zit in de autobranche en wordt helemaal gek van zijn directeur wanneer er iemand bij een klantvriendelijkheids enquête een cijfer lager dan een 8 invult. Hij moet aan de klant vragen of ze a.u.b. een 9 of een 10 willen invullen. Wanneer de cijfers tegenvallen krijgt hij zijn vereiste bonus niet.

Ik stel me zo voor dat de verwerkende industrie straks op eenzelfde manier de klantbeleving van een pak melk of vla met de naam van de producent erop gaat ondervragen met het geven van een cijfer. Wedden dat de boer gekort gaat worden op zijn melkprijs wanneer de consument een mindere beoordeling geeft.......?

Of je nu zelf extra regels bedenkt of de supermarkt, na een paar jaar komen er altijd regels bij en het verdienmodel als het er al was wordt omgeruild voor een verplichting op basis van niet meer mogen leveren wanneer je de regels niet precies volgt.

We zijn in Nederland zoetjesaan knettergek geworden, hopelijk gaan we straks na de lastige Corona-periode op een normale manier de Nederlandse producent behandelen en belonen...



Bert 19 November 2020
Wij hebben hier ook mee te maken maar dan door een klein groepje tegenstanders die verzonnen negatieviteit via de media verspreid .Het zijn niet eens klanten .
Abonnee
Jan kievit 23 November 2020
Jumbo verplicht panet proof van mijn confrence peren .jumbo is niet verplicht om 3000/ha extra opmijn rekening over ten temaken want dat zijn kosten van planet proof
Abonnee
Xandur 23 November 2020
Omzet zegt nog niets over de opbrengsten.
Tevens word het woud aan keurmerken steeds groter wat de omzet ook doet groeien.

Wat is de meerwaarde gecreerd door de omzetstijging en waar is die gebleven? Vermoedelijk is het niet meer dan concurerend blijven (voor jouw kan ook een ander met labeltje in de plaats liggen)
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Nieuws Melk

Stichting Milieukeur op vingers getikt

Interview Gijs Dröge

'PlanetProof maakt gangbaar duurzamer'

Nieuws Melk

Weidegang voor jongvee extra eis in PlanetProof

Nieuws melk

Keurmerken SMK draaien goed, maar niet bij melk

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden