Shutterstock

Nieuws Melk

Chinese zuivelreus Yili wil concurrentie overtreffen

4 Mei 2021

De Chinese zuivelreus Yili Group laat in het eerste kwartaal van dit jaar een fors herstel zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet in Q1 komt uit op omgerekend €3,56 miljard, een plus van 32,5%. De nettowinst is €368 miljoen, een toename van ruim 147%. Deze groeicijfers zijn vertekend door de coronacrisis, die China begin vorig jaar hard heeft geraakt.

Uit de cijfers die Yili publiceert, blijkt dat China deze crisis inmiddels weer te boven is. Yili laat weten over afgelopen jaar 2020 een omzet te hebben gerealiseerd van €12,6 miljard. De winst komt uit op €910 miljoen. Gelet op de eerste kwartaalwinst van 2020 stevent het zuivelconcern dit jaar dus op een fors hogere winst af.

In het eerste kwartaal van 2020 had Yili Group nog een omzet van €2,7 miljard. De winst was in dit kwartaal ook maar een magere €149 miljoen. Deze cijfers zijn een stuk lager dan op dat moment werd verwacht. Hierdoor zien de omzet en winst van het eerste kwartaal in 2021 in vergelijking met het eerste kwartaal in 2020 er dus een stuk rooskleuriger uit.

Pan Gang, de topman van Yili Group, windt in een verklaring geen doekjes om de ambities van het zuivelconcern. Yili wil de wereld veroveren, waarbij gezond centraal staat. "Yili stelt zich ten doel een beter bedrijf te creëren,  gezondere producten te ontwikkelen, een gezonder leven te bevorderen en zorg te dragen voor een gezondere wereld."

Vertrouwen winnen
Yili wil dit volgens Pan Gang bereiken door het bouwen van een 'wereldwijd gezondheidsecosysteem'. "Om gemeenschappelijke welvaart te creëren en tegelijkertijd een sociaal bedrijf te worden die de concurrentie op de markt overtreft, het vertrouwen van de consument wint en door alle belanghebbenden wordt erkend."

Net als veel zuivelconcerns, zoals FrieslandCampina en Arla Foods, streeft Yili er naar om de verkoop van producten met de hoogst toegevoegde waarde (zoals merkproducten) te vergroten. Het Chinese zuivelconcern wist de omzet in dit segment te verhogen met 9,6%. De omzet van innovatieve producten bedroeg 16% van de totale omzet.

Naar klimaatneutraal in 2060
Inspelend op de coronacrisis heeft Yili haar e-commercekanalen uitgebreid, met als resultaat een omzetstijging van 55% via deze digitale afzetkanalen. Het concern streeft er naar zijn marktaandeel in Zuidoost-Azië, Oceanië en andere overzeese markten uit te breiden. Zo wordt gebouwd aan een zuivelfabriek in Indonesië en zag Yili de omzet in Thailand, ongetwijfeld door corona beïnvloed, met 68% groeien. 

In Nieuw-Zeeland heeft Yili geïnvesteerd in de R&D en verbetering van de productie van de Hokitika-fabriek in Westland Milk, dat in 2019 is gekocht. Het eeuwenoude botermerk Westgold wordt inmiddels in meer dan 20 landen verkocht. Yili Group verklaart te willen blijven groeien en meer aandeel in de zuivelsector in Azië in handen krijgen. De Chinese overheid heeft ook het doel gesteld om CO2 neutraal te zijn in 2060. Yili Group probeert hier aan mee te werken door te innoveren in duurzame ontwikkelingen.

Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Resultaten

Lockdown op thuismarkt remt zuivelgigant Yili niet

Nieuws Kwartaalcijfers

Zuivelgigant Yili vult oorlogskas verder aan

Inside Melk

Chinees Yili neemt belang van een derde in Ausnutria

Analyse melk

Babyvoeding-sale dreigt bij grote voedingsconcerns

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief