In de melkveehouderij is het is tijd voor Control-Alt-Delete. Iets wat onderstreept werd toen landbouwminister Carola Schouten in mei zei dat er geen ruimte is om de ongeveer 800 knelgevallen te helpen. Schouten was ontdaan, maar is er dan echt geen ruimte om te helpen? Het was voor een melkveehouder reden om een open brief te schrijven aan de politiek.
Geachte heer/mevrouw,
Ik zou graag met u in gesprek gaan over de Kringloopwijzer en het bindend advies van de Commissie Grondgebondenheid. Als melkveehouder kan ik elk jaar dankbaar gebruikmaken van de mogelijkheden die de Kringloopwijzer en de andere verantwoordingstools bieden, om zo de mestafzet goedkoper te laten worden. Dit omdat er door de uitkomsten van de berekeningen veel minder mest afgevoerd hoeft te worden dan wanneer de Kringloopwijzer goed zou functioneren.
Ik noem dat gebruikmaken van de mogelijkheden die er zijn. Anderen noemen het waarschijnlijk fraude, mocht het naar buiten komen. Die kennis heb ik al een langere tijd. Ik vind het nu tijd om dat te delen, vooral met de reden dat ik graag wil werken op een manier die om geen enkele reden ter discussie staat. Ik ben bereid mijn input te geven, om de landbouwsector zodoende toekomstbestendiger te maken. Al besef ik terdege de consequenties van deze mail. Mocht u de behoefte hebben om hier inhoudelijk op in te gaan, dan ben ik daartoe graag bereid.
Hiaten in Kringloopwijzer
Met de mogelijkheden binnen de Kringloopwijzer worden de kuilmonsters bedoeld. Deze mogen namelijk net zo vaak genomen worden totdat er een uitkomst uitkomt die 'past'. Zo kan het dat het ene bedrijf bijvoorbeeld uitkomt op 1,3 gram per kilo droge stof, waar het andere bedrijf een resultaat neerzet van 1,9 gram per kilo droge stof. Die monsters worden genomen uit dezelfde kuil.
Hoewel het eerste resultaat beter past in de mestboekhouding, houdt het ook in dat ik moet ingrijpen op de koeien gezond te houden. Dat was het argument om meer monsters te laten nemen. Het geeft tevens aan welke speelruimte er is binnen de fosfaatmonitoring.
Een ander voorbeeld: als ik 3 kuilen heb, waarvan 1 met eigen maïs en 2 aankoop, dan mag ik zelf kiezen waar het monsters genomen wordt. Of er is al een monster genomen en daarna rijd je nog meer maïs in de bult. Het maakt dat ik mij afvraag hoe het CBS aan zijn informatie komt. Als ik al zoveel variatie ken in 1 kuil, hoe zit het dan met het Nederlandse gemiddelde.
Je kunt net zo vaak steken als je wilt, om zodoende het goede monster te krijgen. Echter, wat zegt dit over de BEX en de Kringloopwijzer? Kloppen de cijfers wel, en is er echt geen ruimte om de knelgevallen te helpen? Hoewel dit iets is wat je liever niet naar buiten brengt, dreigen er nu 800 bedrijven om te vallen. Dat hoeft misschien niet. Als er dingen blijven bestaan die niet kloppen, dan blijf je schoppen om de jongeren een betere startpositie te geven.
Pijn als gevolg van fosfaatrechten
De afgelopen jaren heb ik mij beziggehouden met het proberen mee te denken met de belangenbehartigers en meedenken over oplossingen. Ik heb telkens weer aandacht gevraagd voor mijn persoonlijke situatie en daarbij ben ik zeker niet vergeten dat bijna iedereen de pijn voelt van de invoering van de fosfaatrechten. Helaas tot nu toe zonder resultaat.
Dan blijft alleen de mogelijkheid over om zelf iets te bedenken, om het bedrijf toch voort te kunnen zetten. Doorgaan met het aantal vergunde rechten is geen optie en de aankoop van extra rechten is niet recht te rekenen. Het juridische traject is zeker een mogelijkheid, maar dat duurt te lang om het hoofd boven water te houden.
In een laatste poging richt ik mij nu tot u. De afgelopen jaren heb ik mij meerdere keren afgevraagd waarom er geen oplossing te bedenken is voor de bedrijven die om gaan vallen, en heb ik geprobeerd om daar oplossingen voor aan te dragen binnen onder andere de LTO Nederland.
Oplossingen?
Als je kijkt naar de opbouw van de Nederlandse landbouw, dan zie je dat er dingen gaan veranderen. Het aantal bedrijven zonder opvolger is groot en sommigen hebben al een moment gekozen om hun bedrijf te beëindigen. Maar daar hebben we op dit moment helemaal niets aan.
Tijdens een vergadering van LTO Nederland heb ik een keer (als mogelijke oplossing) aangedragen om te inventariseren wie er de komende jaren wil stoppen met zijn/haar bedrijf, en heb ik voorgesteld om te proberen dat moment naar voren te halen door hen tegemoet te komen om zodoende ruimte te maken. Ruimte die er nu niet is en die wel nodig is om perspectief te kunnen bieden.
* De schrijver van de brief wil graag anoniem blijven. De naam is bij de redactie wel bekend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/blogs/column/10878587/melkveehouderij-vraagt-om-control-alt-delete][/url]
Niet helpen is puur politieke onwil. De afgelopen jaren zijn de verschillende politieke stromingen steeds verder uit elkaar gedreven. Links roept al jaren dat er ingegrepen moet worden, terwijl rechts roept: is er iets aan de hand dan? En dit is niet 1-2-3 op te lossen. Sterker nog, er schuit een groot gevaar voor landbouw Nederland in dit. Dat minister Schouten "niet kan/wil" is geen onwil, ze kan niets omdat de stabiliteit in het huidige kabinet aan een zijde draadje komt te hangen. Daar is vooral D'66 schuldig aan. Deze partij steekt het niet onder stoelen en banken dat er dus ingegrepen moet worden. En als het kabinet valt en er komen nieuwe verkiezingen gaat Groen Links (onze grote vriend Klaver) met de winst lopen. Die partij zit in een Flo.